Varen bij Wagenborg

van: www.kustvaartforum.com
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Balticborg kaart van  mei1966.jpg
Balticborg kaart van mei1966.jpg (233.53 KiB) 1605 keer bekeken
Balticborg. Kaart verstuurd op 13 mei 1966.
Bothniaborg zoutladen.jpg
Bothniaborg zoutladen.jpg (308.24 KiB) 1605 keer bekeken
2 klassieke schepen.
Kaarten ooit eens gekocht in het zeemanshuis in Delfzijl. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Kaart van Kotka 1969 .jpg
Kaart van Kotka 1969 .jpg (364.57 KiB) 1601 keer bekeken
De haven van Kotka met op de achtergrond de papierfabriek van Halla waar we zout losten.
Kwamen hier toch geregeld. Maar er is toch niet zo veel van bekend als Mantiluoto of Hamina.
Eerder al kaart uit 1964 geplaatst, toen stond het standbeeld er nog niet. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Waalborgen Amstelborg te Kristinahamn.jpg
Waalborgen Amstelborg te Kristinahamn.jpg (225.42 KiB) 1479 keer bekeken
Haven van Kristinahamn. Waalborg, Amstelborg en daar achter nog een 500 tonner. De foto heb ik als onderdeel van een Blauwe wimpel artikel al eens geplaatst op blz 18.
Maar deze is beter. Moet gemaakt zijn tegen de kerstdagen. De fotograaf en de datum zijn onbekend. Wie weet een naam of datum? En de naam van het 3e borgschip?
Ook het Fries scheepvaart museum heeft wel de foto, maar ook naam en datum niet. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Bert »

Bovenstaande foto is gemaakt door Siep. Zeeman oud gezagvoerder "WAALBORG" denk eind "50 jaren.

Groeten Bert.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Theo Horsten »

Ab Vriend schreef:De Nassauborg van 1961 met kapt.J. Wolf. Is in 1969 verbouwd, maar niet mooier geworden.Kom weinig foto`s in de oude uitvoering en verhalen tegen.
Over de Nassauborg ken ik ook geen verhalen, niet in de oude en ook niet in de nieuwe uitvoering. Wel over Jelte Wolf. Ik nam de Markborg van hem over en zoals dat dan gaat, duurt het enige tijd voordat je alle hoeken en gaten hebt gezien, alle kasten en laden ingeruimd zoals jij dat wilt hebben. Zo kon het gebeuren dat ik pas na een paar maanden eens in het kleine bankje in de slaaphut keek. Daar vond ik wat je op dergelijke plaatsen altijd vindt: een hele hoop oude journalen en oude ladingpapieren. Maar ik vond ook een klein pakje, iets dat in vloeipapier gewikkeld zat en nieuwsgierig maakte ik het open.
Wat vond ik...?
Het reservekunstgebit van Jelte Wolf!
Tja, wat doe je dan. De eigenaar had het klaarblijkelijk niet gemist en niet meer nodig, anders had hij zich wel gemeld. Wie weet had hij intussen hele nieuwe, veel mooiere tandjes gekregen en was hij deze glad vergeten. Ongevraagd naar hem opsturen was ook zo wat en bewaren tot ik ze zelf nodig zou hebben, was ook wat vreemd en dus bleef eigenlijk alleen nog de optie om Jeltes tanden in de Oostzee te gooien. Wie weet zat er ergens een grote torsk verlegen om een nieuw gebit. Ja, dat weet je tenslotte niet, of wel soms?
Terwijl ik daar zo stond te twijfelen, werd er op de deur geklopt en kwam de hoofdwerktuigkundige binnen, de heer Willem Vollenbrock. Willem was een jongen van de gestampte pot die niet alleen een prima machinist was, maar waar je ook ontzettend mee kon lachen.
"Kijk eens Willem," zei ik. "Ik heb de valse tanden van Jelte gevonden."
Willem kon zo'n brede grijns trekken waarbij zijn ogen heel klein werden. "Mag ik die hebben?" zei hij. "Kunnen we mee lachen."

Nu hadden we een prima kok; brandschoon, zuinig, goed eten. Hij had slechts één eigenschap waar je even aan moest wennen en dat was het feit dat hij maar één weekmenu kende dat hij eindeloos herhaalde. Als je na maanden uit een coma zou ontwaken en van geen tijd of uur, dag of nacht, maand of jaar meer wist, hoefde je alleen maar te fluisteren: "Wat eten we vandaag?" En als iemand dan zei: "Andijvie met een bal gehakt!" dan wist je in elk geval dat het woensdag was en had je toch op zijn minst een beginnetje. Ook zijn nagerechten lagen haarscherp vast en dus wist je precies op welke dag of dagen die grote soepterrine met yoghurt vermengd met fruitcocktail op tafel kwam. Daar stond dan zo'n grote "slaif" in en daarmee schepte je dat heerlijke spul dan op een diep bord.
Stel je het gezicht voor van iemand die de yoghurt met fruitcocktail op zijn bord schepte en dan opeens tegen de valse tanden van Jelte Wolf aankeek! Ik was de eerste die deze hoofdprijs trok, want het was uiteraard een loterij en zoals gebruikelijk mocht ik aan tafel als eerste opscheppen. Het was écht een verrassing voor me, want ik had werkelijk geen idee gehad wat Willem van plan was toen hij met Jeltes tanden was verdwenen.
Tja, en daarna was deze aardige verrassing natuurlijk alleen voorbehouden aan mensen die nieuw aan boord kwamen, een soort welkomstritueel, zegmaar, want sindsdien roerde iedereen eerst argwanend in de yoghurt voordat hij opschepte. Daarom belastte Willem zich daar dan mee als er iemand nieuw was en slipte dan ongezien Jeltes tanden in de yoghurt van de nieuwe man. Het was telkens weer mooi om dat gezicht te zien van zo iemand met Jeltes gebit op zijn lepel.
Waarom niet in de soep? zal iemand misschien vragen?
Nou, nee. Je wist immers maar nooit of het misschien een gebit was dat niet tegen de hitte kon en zou smelten. Op de Balticborg hadden we een kok die dat soort dingen zei. Soms zette hij de soep op tafel en zei dan: "Ik heb zulke verschrikkelijke zweetvoeten en nou had ik mijn sokken boven het fornuis gehangen, maar ik ben er eentje kwijt, dus als jullie hem vinden: niet weggooien hoor! Eet u smakelijk."
Of hij zei, met een bek alsof hij geen tanden in zijn mond had en al roerend in de snert: "Die plastic kunstgebitten lossen helemaal op, wisten jullie dat? Nou, eet smakelijk."
Ach, varen bij Wagenborg; those were the days, my friend... :D
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Wrijfhout »

Mooi verhaal, dat deed mij kijken in de foto's die ik uit het album van wijlen meester Bé Tent mocht scannen.

Afbeelding
De 'equipage' van de Waalborg..., met naam en toenaam.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Daar komen toch weer mooi reacties los. Bedankt. Harry heb je nog meer van die interessante foto`s uit dat boek? De stuurman Boerema is dat de zelfde die later ook kapt. was op de Waalborg? Volgens mij de gene achter het hondje. Ben wel eens bij ze wezen buurten ergens in een haven in Zweden of Finland. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Ben »

peter.beentjes schreef:Voor mij was de Lauwersborg mijn eerste schip.......... Je deed plaatsen aan waar je anders nooit kwam, in Scandinavië en de Nederlandse binnenwateren.
Voor mij was de Lauwersborg één van de eerste coasters die ik fotografeerde, begin 60. jaren in het van Starkenborghkanaal bij Groningen.

Afbeelding
gerard tenerife

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door gerard tenerife »

pracht actie foto Ben, brengt weer een hoop herinneringen boven, zo gingen we dus lossen in Utrecht en laaden in de staalhaven (Ymuiden)
mvg Gerard
lauwersborg

oude herrineringen

Bericht door lauwersborg »

Hallo Peter
Ik ben blij dat ik jou nog voor de geest kan halen,ja wat havens betreft,varen met een shell kaart.Oosterhout-Nifterik-Cuik a/de maas-Utrecht-Zwolle om er maar een paar te noemen.
De veiling haven in Utrecht,en Cuik a/d Maas,dat waren hele belevenissen.Maar zoals je zegt
hele mooie tijden.Heb tot okt 91 bij EW gevaren,dan met pensioen.Jaartje niks toen nog 10 jaar wat aflossen.Moest er jammer genoeg mee stoppen in verband met pacemaker.
Mag nu wel heb ik begrepen,is nu te laat.Hopelijk alles goed met jezelf en fam.
Ben nog steeds met het zelfde gebakje getrouwd.Dat is op zichzelf een wereld wonder.
Gegroet Peter en tot later
Hendrik
Plaats reactie