Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Afbeelding
Hierbij stuur ik een foto van de suikerfabriek in Stampersgat volgens mij is de foto gemaakt rond 1960, want zo als ik kan zien is de meest westelijke loskraan, de foto is genomen van uit het oosten, de Titan de enige kraan met een starre arm en die kraan is rond 1962 vervangen door een Figee kraan . Op de plek waar de foto is genomen lost men dit najaar weer suikerbieten. In 1991 hebben wij als een na laatste schip bieten gelost, daarna ontving de fabriek alleen nog bieten per as. Maar dit najaar draait fabriek Puttershoek niet meer en de bieten van de Maas worden nu weer in Stampersgat gelost met een mobiel kraantje die het op vrachtwagens gooit en naar het autogor brengen aan de andere kant van de weg, want het scheepsgor is buiten gebruik, het gor is het terrein waar de bieten worden verzameld voor ze de fabriek in gaan. Voorlopig tot hier het verhaal, word vervolgd.
Groeten Kees Keijzer. ps even voor Harry.de foto heb ik zelf gescand, ik heb hem van iemand uit Stampersgat.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bietenvaart.

Bericht door Wrijfhout »

In aansluiting op de opening van Kees wil ik jullie hierbij een artikel niet onthouden dat ik een jaar of twee geleden van mijn moeder kreeg, zij had het in een zgn. 'lifestyle' blad gevonden en voor mij uitgeknipt.
Met dank aan de auteur wiens naam onder het artikel staat.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Pure nostalgie Jolly. Wat heb ik als kind vaak langs die schepen gelopen en maar hopen dast ik eens in zo'n opdrukkertje mee mocht varen. Is er nooit van gekomen. In een paar weken tijd was het gedaan met de haven, ik zie die zuiger nog bij de Museumbrug liggen die het zand de haven inspoot. Talrijke inzegeningen heb ik gehad om niet op het drijfzand te komen.

Hieronder nog een foto van de Suikerfabriek in Puttershoek toen de binnenvaart nog de eerste viool speelde.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Afbeelding

Nooit een biet heen gebracht, alleen maar stenen van Bas-Oha vandaan.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bietenvaren vanaf het tijhaventje van Herkingen.

gr. Harry

Afbeelding

De Pieternella en de Dana laden 'op de zate'....

Afbeelding

Niet zo'n scherp beeld maar het geeft wel een indruk hoe de aanvoer van bieten vroeger verliep...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gast

Bericht door Gast »

harry..

hoe bedoel je...."de zate"?
ik ken dat woord alleen i.v.m. de rijswerkers van zuiderzeewerkers

groetjes greetje/den gup
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Op het 'zaat' liggen, laden en / of lossen was voor de afsluiting van de Zeeuwse zeearmen heel gewoon. Tijhavens die droogvielen...

groeten Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

En de daarmee ongetwijfeld verband houdende zaathouten!
Groet jan
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een voor mij onbekend schip wordt met bieten geladen aan de Noordervaart in Beringe.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Vanmiddag op Hoogkerk gespot. Een oude Duitse Elbekahn met cokes onderweg naar de suikerfabriek in Groningen.

gr. Harry


Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie