Hij lijkt z'n mast wat naar achter gezet te hebben. Ook past hij een zeer bijzonder slingerwant toe!
(O ja, het lijkt me een Groninger)
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Ik heb wel eens langszij gelegen en een praatje gemaakt.
Die mast is inderdaad een stukje naar achter verhuisd. De eigenaar heeft het schip door laten rekenen door een scheepsarchitect, en die zei dat het voor de zeilbalans beter was de mast wat verder naar achter te zetten. Aldus geschiedde, en de zwaarden verhuisden mee. Vandaar ook die zes wantputtings, want schip van deze maat met een zes spans want zou ietwat overdreven zijn...
Maar hij zeilt volgens de eigenaar uit de kunst zo.
Dat slingerwant is jachten-stijl. Wel mooi gefixeerd op het draaipunt vd mast, werkt vast prima. Maar het zal wel niet precies zoals vroeger zijn.
Ook van die patrijspoorten id romp verwacht ik niet dat ze origineel zijn
Het schip heeft ook een zitkuip voor de roef, en je kunt daar zelfs sturen. Van alle gemakken voorzien dus.
Ik ben vergeten van welke werf hij was, maar Gronings zou goed kunnen.
Hij heeft trouwens ligplaats-problemen:
https://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -tjalk.ece
Die mast is inderdaad een stukje naar achter verhuisd. De eigenaar heeft het schip door laten rekenen door een scheepsarchitect, en die zei dat het voor de zeilbalans beter was de mast wat verder naar achter te zetten. Aldus geschiedde, en de zwaarden verhuisden mee. Vandaar ook die zes wantputtings, want schip van deze maat met een zes spans want zou ietwat overdreven zijn...
Maar hij zeilt volgens de eigenaar uit de kunst zo.
Dat slingerwant is jachten-stijl. Wel mooi gefixeerd op het draaipunt vd mast, werkt vast prima. Maar het zal wel niet precies zoals vroeger zijn.
Ook van die patrijspoorten id romp verwacht ik niet dat ze origineel zijn
Het schip heeft ook een zitkuip voor de roef, en je kunt daar zelfs sturen. Van alle gemakken voorzien dus.
Ik ben vergeten van welke werf hij was, maar Gronings zou goed kunnen.
Hij heeft trouwens ligplaats-problemen:
https://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... -tjalk.ece
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Geert
het lijkt mij dat 'jouw' schip meer zeeg heeft, het lijkt of de kop veel hoger oploopt van die van het schip waar ik een foto van plaatste. Of verkijk ik mij nou, wat vinden de anderen er van?
gr. Harry
het lijkt mij dat 'jouw' schip meer zeeg heeft, het lijkt of de kop veel hoger oploopt van die van het schip waar ik een foto van plaatste. Of verkijk ik mij nou, wat vinden de anderen er van?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Deze is ook mooi...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Het is natuurlijk heel moeilijk te zeggen, maar ik denk, net als Harry, dat het NIET het zelfde schip is.het lijkt mij dat 'jouw' schip meer zeeg heeft, het lijkt of de kop veel hoger oploopt van die van het schip waar ik een foto van plaatste. Of verkijk ik mij nou, wat vinden de anderen er van?
Bij Harry's schip zie je dat het boeisel op het achterschip al voor de achterboeg gaat versmallen.
Bij het schip van Geert lijkt daar nog geen sprake van te zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Na al deze fraaie oude plaatjes, helaas wat nieuwers. (Ik zou wel willen dat ook van die mooie oude prenten had.)
Iemand enig idee wat dit is, of voor moet stellen?
Bijna 9 jaar later op 14-12-2018 is er iets meer bekend.
Het gaat vermoedelijk om dit schip: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=S621N
Gebouwd 19,64 meter lang. In 1925 reeds voorzien van een motor. Daarna (1933?) met ruim 3 meter 60 verlengd. In 1982 hermeten voor de chartervaart.
Iemand enig idee wat dit is, of voor moet stellen?
Bijna 9 jaar later op 14-12-2018 is er iets meer bekend.
Het gaat vermoedelijk om dit schip: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=S621N
Gebouwd 19,64 meter lang. In 1925 reeds voorzien van een motor. Daarna (1933?) met ruim 3 meter 60 verlengd. In 1982 hermeten voor de chartervaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Ik denk dat is de friese paviljoentjalk Pelikaan, gebouwd 1904 in Lemmer.
Pelikaan
Pelikaan
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Ik geloof dat je gelijk hebt!
Geweldig!
Geweldig!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Ik ontving van R. Hoekstra uit Appingedam het volgende bericht.wrijfhout schreef:
Al staat de mast nog fier omhoog, het werk wordt gedaan door een automotor in de vlet achter dit tjalkje dat langs Hoogezand vaart,
gr.Harry
Het tjalkje is geen tjalkje maar een skûtsje
Het is het schip van mijn vader.
Ebenhaezer
G.Hoekstra
Menaldum.
Het schip is 65 ton
De motor in de vlet was een T ford
Kort maar krachtig: weer een raadsel opgelost.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart
Dat is mooi, weet je nu ook wat er onder de luiken zit? Aardappelen misschien...
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."