Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Houtvaart.

Bericht door Tinus Brand »

Kaartje van de Zaandamse haven in een Engelstalige brochure van scheepsbevrachter J. Tavenier in Zaandam.
Er heerste een strikt regime in de Zaandamse houthaven. Schepen met een lading voor N.V. Houthandel v/h William Pont mochten afmeren bij het Eiland. De overige schepen werden afgemeerd aan de dukdalven of aan de meerpalen in de Havenstraat. Als schepen een lading voor zowel N.V. Houthandel Pont als een van de andere afnemers in de omgeving meebrachten moest, na lossing bij Pont, worden losgemaakt bij het Eiland en werd het schip verhaald naar een van de andere beschikbare ligplaatsen.


Afbeelding

Inderdaad Jan, dat was het Zwarte Pad, zie hier, afgemeerd liggend met de kont naar de wal.

groeten, Tinus

Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Aaron

Re: Houtvaart.

Bericht door Aaron »

Klopt helemaal.Ik heb ook aan het Zwarte pad gelegen met de Harlingen , dat was in 63 of 64.
Moest je eerst over een paar van die platbodems lopen om bij je schip te komen.
Met de kont naar het Zwarte Pad!
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Houtvaart.

Bericht door A Vriend »

Er was daar vlakbij ook een cafe waar ze een stropdas verzameling hadden hangen. Als je er niet op verdacht was knipten ze hem af. Als je weer eens een nieuwe gekocht had, deed je de oude om en zo kwam je er mooi vanaf. Weet de naam van het cafe niet meer. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Houtvaart.

Bericht door Tinus Brand »

Ab,
Cafe 't Anker aan de Havenstraat, slechts een paar honderd meter van het Zwarte pad.
Ruim een jaar geleden stond het er nog, sinds kort dit appartement.

Met groet, Tinus
Afbeelding
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Houtvaart.

Bericht door Theo Horsten »

Cafe 't Anker
Café DAS zou anders ook een heel toepasselijke naam zijn geweest en dat niet alleen vanwege die verzameling afgeknipte dassen.

Klaas (de) Neef,was vroeger een bekend kroegbaas te Capelle aan den IJssel. Zijn etablissement was recht tegenover de werf van Vuyk gevestigd. Dat was begin vijftiger jaren, toen de vracht voor een standaard hout ruim boven de honderd gulden lag en iedereen een schip kocht - dokters, tandartsen, advocaten, bakkers en kruideniers.
Toen zei Klaas (de) Neef een keer: "Ik ga ook een kuster kopen en die noem ik DAS: Door Alcohol Samengebracht."

Ook hier moeten nog wel mensen zijn die zich Klaas herinneren. Er verscheen een keer een niet zo lovend artikel over hem en zijn kroeg in, naar ik meen, Het Parool. Ik herinner me daar nog slechts één zin uit: De dikke kroegbaas die me vanachter de tap met zijn kleine varkensoogjes gemeen aan zit te kijken..." :D
Persoonlijk kan ik me overigens niets slechts van Klaas herinneren.

Maar dit alles geheel terzijde. Om on topic te blijven en geen gedonder met de strenge moderator te krijgen, heb ik de vracht van een standaard hout genoemd. Ik zal daar nog even op voortborduren. Dat was in de tijd van de Koreaanse oorlog, toen de vrachten skyhigh waren en sommigen niet eens de tijd namen om een lading mee te nemen naar boven, de Oostzee in. Hout lossen in Holland of Engeland en rap in ballast terug om meer. De kapitein-eigenaar van het scheepje waar ik toen op voer, had ook zo'n haast. Na lossing in Turku van een lading klei die hij tegen heug en meug had meegenomen, vertrokken we 's avonds onder zeer ongunstige omstandigheden om hogerop in de Finse Golf hout te gaan laden. Enige uren later liepen we op de stenen. Het duurde een week of zes voordat we - gesleept - terug waren in Holland waarna we drie maanden bij Vuyk hebben gelegen voor een volledig nieuw vlak, werkelijk van voor tot achter, plus uit- en weer inbouwen van de motor die helemaal onder water had gestaan.
Tja, haastige spoed... :roll:
Maar dat is dus het verband met die kroegen, de DAS van Klaas de Neef en de houtvaart.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Houtvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Ik weet niet meer waar ik kort geleden gelezen heb dat pakketten hout tegenwoordig verticaal geladen worden (misschien wel in de Blauwe Wimpel waar een artikel gestaan heeft over de houtschepen die vroeger Zaandam aandeden).
Ik vroeg mij toen af waarom dit zo is / moet en of de kans dan niet groot is dat zo'n pakket uit elkaar valt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Houtvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Goh,Tinus dat ziet er heel anders uit nu.In de 60 er jaren kwam ik veel op de haven en nam dan hout mee wat in het water was gevallen,ik bond dat op mijn fiets en liep zo naar huis .Wij woonden bij de Berhardbrug een paar kilometer daar vandaan.
Als er nog een mooi plankje lag op een verder lege dekschuit gooide ik dat te water en dan op de fiets.Dit om mijn geweten te sussen.Ik stal geen hout ik viste het uit het water!
Niemand die er zich druk over maakte trouwens.
Van dat hout is een mooi kolen hok gemaakt en een zolder in huis.
Groeten Jan
Roy-

Re: Houtvaart.

Bericht door Roy- »

Dat cafe bij Scheepswerf Vuyk in Capelle a./d. IJssel, werd dat jaren later misschien door ene Vogelaar gerund Theo ?.
Toen ik in de 2e helft van 1972 bij Vuyk werkte, staat het me zomaar bij dat die naam bij dat cafe hoorde. Niet dat ik er ooit geweest ben, want ik kwam van en ging met de "werfbus" naar huis. Dat was in die tijd nog net in Gouda.

m.v.g. Roy
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Houtvaart.

Bericht door A Vriend »

Afbeelding
Gouweborg in Zaandam. Op 1 sept. 1964 en 19 aug. 1965 was ik aan boord volgens Monsterboekje.
Stond nu een mooi artikel in de Blauwe wimpel. Even een stukje geleend. Mooie aan vulling op voorgaande.
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Houtvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Een paar reacties eerder heb ik gevraagd naar het verticaal laden en lossen van pakketten hout (zie Blauwe Wimpel nr. 10 van oktober 2009, bladzijde 388 onder de kop PAKKETTEN.
Het lijkt mij dat de pakketten dan gemakkelijk uit elkaar kunnen vallen, als ze niet al te vast gesjord zijn.
Wie kan daar iets over zeggen?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie