Rijnsleepvaart
Rijnsleepvaart
Heb zin om de tijd van toen weer eens op te rakelen.
Wie herinnert zich nog dat een half uur voor het ten aker komen van de sleep de bel moest worden geluid van de sleepboot? Let wel de eerste bel een half uur voordat, de tweede bel een kwartier voordat en de laatste bel kon daadwerkelijk het anker vallen.
Eveneens s'morgens bij het ophalen van het anker, en dan vanaf de sleepboot het "God zij met ons" klonk?
Was dat romantiek, ja toen wel denk maar nu snappen de jongeren onder ons er niets van denk ik zo.
Zinvol om hiermee door te gaan, dat verneem ik graag voor een vervolg.
Elstoplo.
Wie herinnert zich nog dat een half uur voor het ten aker komen van de sleep de bel moest worden geluid van de sleepboot? Let wel de eerste bel een half uur voordat, de tweede bel een kwartier voordat en de laatste bel kon daadwerkelijk het anker vallen.
Eveneens s'morgens bij het ophalen van het anker, en dan vanaf de sleepboot het "God zij met ons" klonk?
Was dat romantiek, ja toen wel denk maar nu snappen de jongeren onder ons er niets van denk ik zo.
Zinvol om hiermee door te gaan, dat verneem ik graag voor een vervolg.
Elstoplo.
prachtig item!!!!!!
verheug me nu al op diverse oude foto's!
herinner me nog wel die Feierabend tijd!
wat ik me niet meer herinner is.......
hoe ging dat dan als je in een lange sleep lag????
werd er toen van schip tot schip doorgebeld? moet haast toch wel?
op welke sleepboot staat deze kapitein, wrijfhout?
ik kan niet zo goed het embleepje op zijn pet zien! (ouderdom,he!)
groetjes van greetje uit de polder!
verheug me nu al op diverse oude foto's!
herinner me nog wel die Feierabend tijd!
wat ik me niet meer herinner is.......
hoe ging dat dan als je in een lange sleep lag????
werd er toen van schip tot schip doorgebeld? moet haast toch wel?
op welke sleepboot staat deze kapitein, wrijfhout?
ik kan niet zo goed het embleepje op zijn pet zien! (ouderdom,he!)
groetjes van greetje uit de polder!
Vervolg rijnsleepvaart
Hallo gast,
Met feierabend kon er wel wat geregeld worden aan vertier hoor. Als we zin hadden om te voetballen dan deden (we sorry hoor Wrijfhout) een wrijfhout om de eerste sleeptros met een blik eraan geknoopt. Door de stroming ging dat de goede kant op nl. de eerste lengte .Daarin zat een briefje met een verzoek om na het ten anker komen met elkaar te gaan voetballen. Dit bericht moest dan doorgegeven worden tot en met de laatste lengte.
Na het ten anker komen slopen strijken en verzamelen, de een op zijn sokken de ander op zijn klompen, het kon allemaal.
Maar ook een biertje pikken aan de wal lukte nog wel eens maar lag veelal aan het feit waar men overnachte.
En teveel gezopen de luide steevast bij ons aan boord de slogan "s'nachts vissen en overdag netten drogen"dat kon niet en voor straf kreeg je een steekijzer uitgereikt en je was voor een paar dagen onder de panne.
Toch kon je erom lachen maar je leerder er ook de dicipline die niet onbelangrijk was aan boord.
Wat in de jaren zestig ook wel leuk was dat sommige schepen elkaar opzochten en bij elkaar langszij gingen om te buurten.
Dat was gezellig, dat kennen we nu niet meer.
De foto geplaatst door wrijfhout is misschien een Damco?
Heb zelf ruim voldoende foto's voorhanden maar weet niet hoe deze te plaatsen.
Tot zover maar weer.
Elstoplo.
Met feierabend kon er wel wat geregeld worden aan vertier hoor. Als we zin hadden om te voetballen dan deden (we sorry hoor Wrijfhout) een wrijfhout om de eerste sleeptros met een blik eraan geknoopt. Door de stroming ging dat de goede kant op nl. de eerste lengte .Daarin zat een briefje met een verzoek om na het ten anker komen met elkaar te gaan voetballen. Dit bericht moest dan doorgegeven worden tot en met de laatste lengte.
Na het ten anker komen slopen strijken en verzamelen, de een op zijn sokken de ander op zijn klompen, het kon allemaal.
Maar ook een biertje pikken aan de wal lukte nog wel eens maar lag veelal aan het feit waar men overnachte.
En teveel gezopen de luide steevast bij ons aan boord de slogan "s'nachts vissen en overdag netten drogen"dat kon niet en voor straf kreeg je een steekijzer uitgereikt en je was voor een paar dagen onder de panne.
Toch kon je erom lachen maar je leerder er ook de dicipline die niet onbelangrijk was aan boord.
Wat in de jaren zestig ook wel leuk was dat sommige schepen elkaar opzochten en bij elkaar langszij gingen om te buurten.
Dat was gezellig, dat kennen we nu niet meer.
De foto geplaatst door wrijfhout is misschien een Damco?
Heb zelf ruim voldoende foto's voorhanden maar weet niet hoe deze te plaatsen.
Tot zover maar weer.
Elstoplo.
hallo elstoplo
dat er 's avonds vertier was ken ik wel, als kind zijnde waterskien op een luik langszij als we op stroo lagen, het spelen aan de wal tussen de kribben met wat oude dekens, fles slappe ranja en een rol mariakaakjes,
zelfs in duisburg ruhrort!
wat die foto van wrijfhout betreft........ik dacht al een heel klein damcovlaggetje te zien
mijn vader, ooms en broers voeren namelijk bij damco
ben zelfs nog scheepsjongen geweest toen ik 15 was, dus vaak met een wrijfhout in handen gestaan!!!!!
over bellen gesproken...sinds kort hangt hier de oude damcobel van de 100 aan de muur
dus...jij hebt een schat aan oude foto's.......
ben benieuwd!
ik ga zeker eens nadenken wat ik nog zoal weet en kan beschrijven
dit gaat een mooi item worden...
ik voel het aan mijn rheinwasser!!!
groet greetje
dat er 's avonds vertier was ken ik wel, als kind zijnde waterskien op een luik langszij als we op stroo lagen, het spelen aan de wal tussen de kribben met wat oude dekens, fles slappe ranja en een rol mariakaakjes,
zelfs in duisburg ruhrort!
wat die foto van wrijfhout betreft........ik dacht al een heel klein damcovlaggetje te zien
mijn vader, ooms en broers voeren namelijk bij damco
ben zelfs nog scheepsjongen geweest toen ik 15 was, dus vaak met een wrijfhout in handen gestaan!!!!!
over bellen gesproken...sinds kort hangt hier de oude damcobel van de 100 aan de muur
dus...jij hebt een schat aan oude foto's.......
ben benieuwd!
ik ga zeker eens nadenken wat ik nog zoal weet en kan beschrijven
dit gaat een mooi item worden...
ik voel het aan mijn rheinwasser!!!
groet greetje
rijnsleepvaart
die bel werd niet altijd gebruikt ,soms werd ook de scheepshoorn gebruikt.
vaak werd de avond te voor (bij het ten anker komen) met een aantal korte signalen van de scheepshoorn , bekend gemaakt hoe laat de sleepboot de volgende dag wou vertrekken,
normaal in de winter om 7 uur en in de zomer om 6 uur, maar als er vlakbij in de buurt nog een grote sleep lag werd dat wel eens vervroegd ,
soms voer de eene sleep aan BB en de ander aan SB en dat soms urenlang, dat was niet altijd zo prettig, zeker niet voor de roerganger.
die sleepboot op de foto is de Damco 9 - A L van Gunsteren
vaak werd de avond te voor (bij het ten anker komen) met een aantal korte signalen van de scheepshoorn , bekend gemaakt hoe laat de sleepboot de volgende dag wou vertrekken,
normaal in de winter om 7 uur en in de zomer om 6 uur, maar als er vlakbij in de buurt nog een grote sleep lag werd dat wel eens vervroegd ,
soms voer de eene sleep aan BB en de ander aan SB en dat soms urenlang, dat was niet altijd zo prettig, zeker niet voor de roerganger.
die sleepboot op de foto is de Damco 9 - A L van Gunsteren
rijnsleepvaart
Op de foto van de Damco 9 - LA van Gunsteren is nog wel meer leuks te zien b.v.
de grote scheepshoorn naar achteren gericht, speciaal voor de sleep.
en dan op de eerste lengte dat lege sleepschip , waarschijnlijk een schip van de cementfabriek Dykerhoff ,dat weer gaat laden aan de fabriek
en dan nog de plaats waar de foto is genomen het Kauber wasser een vaarwater dat al lang niet meer wordt gebruikt , maar toen algemeen
door de bergvaart werd gebruikt,
de grote scheepshoorn naar achteren gericht, speciaal voor de sleep.
en dan op de eerste lengte dat lege sleepschip , waarschijnlijk een schip van de cementfabriek Dykerhoff ,dat weer gaat laden aan de fabriek
en dan nog de plaats waar de foto is genomen het Kauber wasser een vaarwater dat al lang niet meer wordt gebruikt , maar toen algemeen
door de bergvaart werd gebruikt,