Pagina 33 van 59

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 12 apr 2018 20:35
door Jan de Reus
Evert,

SCH90 Onderneming I en SCH108 Onderneming II (bron: A. van der Veer)

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 12 apr 2018 22:31
door Evert Sikkema
Jan, het is eigenlijk ook niet meer dan logisch dat het schip dat het eerst gebouwd is Onderneming I genoemd wordt. Ik dacht toch werkelijk dat ik ergens gezien had dat de SCH 90 de II was en het andere schip de I, maar ik kan het niet terug vinden, dus ik denk dat ik een black out gehad heb.
Bedankt voor je reactie, ik zal het veranderen.
groeten
Evert Sikkema

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 18 apr 2018 21:12
door Jan de Reus
IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ‘Burg’ klasse voor de Kriegsmarine. In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor: 6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er helaas slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 18 apr 2018 22:35
door Evert Sikkema
Ziet er goed uit, Jan.
groeten
Evert Sikkema

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 22 apr 2018 10:46
door Jan de Reus
FD181 Wyre Victory

De Britse motortrawler FD181 Wyre Victory is in 1959 gebouwd onder bouwnr. 951 bij de Engelse werf Cook, Welton& Gemmell te Beverley (UK) voor rekening van Wyre Trawlers Ltd te Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 7 september 1959 en het schip kwan op 9 januari 1960 in de vaart.

Inhoud 398 bruto ton
Lengte: 140 ft (42,7 m)
Breedte: 28 ft (8,5 m)
Diepgang: 14 ft (4,3 m)

Voortstuwing: Mirees Bickerton & Day dieselmotor met een vermogen van 860pk

Geschiedenis:
14 januari 1976: Op weg naar de visgronden bij IJsland op een onderzees rif gelopen bij Mill Rocks ten westen van het eiland Rhum (Hebriden) waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn gered.

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 25 apr 2018 14:18
door Jan de Reus
SCH171 Cornelis Vrolijk FZN

Deze motortrawler werd in 1955 onder bouwnr 1242 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Industrie te Alphen a/d Rijn voor rekening van Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 22 juni 1955 en het schip kwam op 2 augustus van datzelfde jaar in de vaart.

Afmetingen:
De bruto inhoud van de SCH171 bedroeg 315 brutoton, de lengte over alles 43,50 m, de breedte 7,27 m en de holte 3,69 m.

De 8 cil. Industrie dieselmotor had een vermogen van 600 pk

Geschiedenis:
1966: omgedoopt in Onderneming III met visnummer SCH117
1970: ingericht voor de boomkorvisserij
1975: uit de vaart genomen
1979: verkocht voor de sloop

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 12 mei 2018 15:14
door Jan de Reus
GY282 Hull City

De Britse stoomtrawler GY282 Hull City is in 1953 gebouwd onder bouwnr. 1385 bij de Engelse werfCochrane & Sons LTD te Selby voor rekening van Consolidated Fisheries LTD te Grimsby (UK). Zusterschip was de GY246 Grimsby Town welke eveneens in 1953 is gebouwd.

Inhoud 711 bruto ton
Lengte: 178 ft (54,3 m)
Breedte: ? ft (? m)
Diepgang: ? ft (? m)

Voortstuwing: stoommachine + oliegestookte ketel (fabrikaat ?)

Geschiedenis:
1975: Uit de vaart genomen en verkocht voor de sloop (gesloopt te Fleetwood)

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 12 mei 2018 15:30
door Evert Sikkema
Mooi, Jan.
Groeten
Evert Sikkema

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 18 mei 2018 14:05
door Jan de Reus
In de boot genomen (Scheveningen haven)

Jan

Re: Schilderijen.

Geplaatst: 18 mei 2018 17:31
door Evert Sikkema
Mooi, Jan.
groeten
Evert Sikkema