Pagina 99 van 102

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 09 jul 2018 08:21
door Gert Schouwstra
En wat voor info zoek je dan nog Stef?

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 09 jul 2018 10:29
door stefvr
Misschien wat info over wie er op voer toen de boot van bokslag en krikke was. Wat voor boten ze heeft gesleept, in welk gebied en evt nog wat historische foto's.

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 18 jul 2018 14:10
door Gernot Menke
ossebaar.j schreef: 16 jun 2018 09:58 Allereerst ,
De strangen werden t/m het voorlaatste schip in de brittelhaak gehangen
Ossebaar, Kijk hier eens, de discussie is nu ook aan de gang in het Duitse forum:
https://www.binnenschifferforum.de/show ... urst/page3

In de vergroting van de tweede foto in #21 in de link kun je duidelijk zien dat het "Leberwurst" geen brittelhaak heeft. Slechts één draad loopt naar de bolder op de kop van de bac. De andere strengen gaan duidelijk zichtbaar naar achteren.

Je schrijft ok: "het eerste schip (…) was en ongeveer 3 meter diep was er een groot geleidingsvlak, zodat de strang niet/of moeilijk onder het schip terecht kwam . .Te trekkraht op de strangen was zogroot dat de eerste lengte de strang boven of tegen de oppervlakte van het water kwam."
Ik denk dat dat klopt en dat de kont van het "Leberwurst" de strangen die naar achteren gaan naar de zijkant duwt.

gr. Gernot

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 09 sep 2018 18:09
door Jan van der Doe
Afbeelding
HARDI

Geb. Marine Arsenalwerven, Cherbourg/1949/1950.
Afm. 35,24x7,50x1,70 mtr.
Verm. 550 I.P.K.

Foto. eigen 20.. Dordrecht.
Info: Rijnsleepvaart Toen en Nu, Martin v.d. Geer.

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 09 nov 2018 17:55
door kabo
NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-8374.jpg
NL-HaNA_2.24.01.03_0_900-8374.jpg (187.61 KiB) 3493 keer bekeken
Waarschijnlijk de Spes van Schless bij de afsluiting van de dijk bij fort Rammekens rond 1945 - 1946.
gr.Bas

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 01 mei 2022 15:51
door Roy
Gezien het feit dat de N.R.V. met Smit Bolnes gevaren heeft, hier maar eens een vraag over de Smit-Bolnes geplaatst.
Waren deze motoren nu direct omkeerbaar of werd met een koppeling gewerkt ?.
Gezien het lage aantal toeren, ik meen 275 rpm. lijkt mij dat wel het geval te zijn.
Tegenwoordig met verstelbare schroeven is dat ook niet meer nodig, maar bij sleepboten als de Duckies van de N.R.V. lijkt mij dat niet actueel.
Wie kan meer over deze motoren vertellen ?.

B.v.d., m.v.g., Roy

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 01 mei 2022 16:40
door Jan Stolp
De Smit-Bolnes motoren konden indien nodig direct omkeerbaar worden uitgevoerd.
Het patent van ir. C.B. Kroon werd toegepast. Men hoefde de nokkenas niet van dubbele nokken te voorzien alsmede dat de nokkenas niet verschuifbaar behoefde te zijn.
Deze wijsheid heb ik uit het boek van Jan Vegter.
Ik kan je wel een scan toe mailen stuur maar een pb met je mailadres.
Groeten
Jan

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 01 mei 2022 18:02
door pieter53
Een stukje over de Smit-Bolnesmotoren staat te lezen op:
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... mit-bolnes

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 01 mei 2022 22:33
door ossebaar.j
hallo roy
De I boten hadden een 5 cil Smit-Bolnes.
De A boten een 5 cil Werkspoor type TMA. S 336
De Duwboot Jacob van Heemskerk , en Olivier van Noort , 2x 10 cil Bolnes type 10DVL , met keerkoppeling/reductie .
De NJORD 2x Stork
De Triton 2 x Werkspoor type TMA.SB 278

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 02 mei 2022 11:23
door Roy
Hartelijk dank voor de geleverde informatie.
Erg, precies was ik zocht!.
Hier kunnen we weer mee verder.
Ter info waar aan meegewerkt is; m'n komplete vlootlijst van M. Smits, die bijna al z'n (zee)schepen in Slikkerveer liet bouwen, wordt met deze informatie uitgebreid en mede herzien.
Nogmaals dank.

m.v.g., Roy