Pagina 97 van 102

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 16 jun 2018 09:58
door ossebaar.j
Allereerst ,
De strangen werden t/m het voorlaatste schip in de brittelhaak gehangen . Dit om te voorkomen dat ze over de bodem sleepte . Daar b.v het eerste schip b.v 85 m lang was en ongeveer 3 meter diep was er een groot geleidingsvlak ,zodat de strang niet/of moeilijk onder het schip terecht kwam . .Te trekkraht op de stranngen was zogroot dat de eerste lengte de strang boven of tegen de oppervlakte van het water kwam . In geval van nood was de strang met een bijl te kappen .

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 16 jun 2018 10:33
door Binnenvaarder
Dank voor je uitleg.
Op de foto zie je de 1e lengte behoorlijk uitscheren naar sb, het achterschip komt hierdoor ver naar bb, voor mijn gevoel althans over de strangen heen en daarom vroeg ik mij af geeft dit dan geen probleem met het roer.
Je geeft aan dat de strangen zo strak staan dat ze niet onder het achterschip kunnen komen, is duidelijk, nogmaals bedankt voor je antwoordt.
mvg
Geert

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 16 jun 2018 13:52
door ossebaar.j
Aanvulling op het voorgaande .
Indien de kracht van de sleepboot ,conditie vaarweg , en toestemming volgens de regelementen , kan de sleep als volgt samengesteld zijn . Lengte sleep ongeveer 1100 meter . Als volgt sleepboot met 6 strangen . Klein vaartuig op losse draad , direct op een bolder van de boot . vrijvarend . de nummers 1 t/m 5 op een eigen strang ; de nummer 6 op een draad met de nummer 5 ; de nummer 7 met een strang van de boot ; de nummer 8 met een eigen draad op de nummer 6 .
Om de bestuurbaarheid van de sleepschepen mogenlijk te maken wordt de brittelhaak op de voorbolders bevestigd . Bij de bergvaart de afstand sleepboot en eerste sleepschip maximaal 120 meter . Bij het slepen van 1 schip , maximale afstand 200 meter . De afstand sleepschepen onderling maximaal 80 meter .

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 20 jun 2018 22:41
door Gernot Menke
Ik denk dat de goede vraag van binnenvaarder nog steeds niet duidelijk wordt beantwoord.

Wanneer de strangen van de eerste lengtes in de sleep zo strak staan dat ze niet onder het achterschip kunnen komen, kann het uitscherend schip de draad met de kont zo ver weg duwen? En kreeg het volgende schip geen problemen?

gr. Gernot

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 21 jun 2018 17:54
door ossebaar.j
Ga ook eens naar de site van de vereniging De binnenvaart . en dan op binnenvaarttaal / rijnsleepvaart .

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 21 jun 2018 20:53
door Gernot Menke
Ik denk dat de eerste lengte over de sleepdraatje vaart. Ik zal proberen de mening van een voormalig kapitein van de UNTERWALDEN over de foto te krijgen. Ik ben nieuwsgierig. Even geduld aub!

gr. Gernot

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 21 jun 2018 22:19
door ossebaar.j
Als ik de foto vergroot valt mij het volgende op ; Als ik mij goed herinner heeft de rode schwyz een proef gedaan met 2 sleepschepen gekoppeld als een koppelverband . Deze schepen waren voorzien van een schottel zodat zij in de haven als losvarend schip zich konden verplaatsen . Als je goed kijkt dan zie je op eerste opbouw een kleine donkere stuurhut . Het voordeel was dat het bemannings aantal met de helft verminderd kon worden .

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 21 jun 2018 23:22
door *Waterman*
Denk dat de strangen gebritteld zijn op het sleepschip dus halverwege en niet op de duwbak met schottel (zoals in de uitleg wordt gesuggereerd).

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 22 jun 2018 09:47
door Gert Schouwstra
Schweizerische Reedere / Alpina liet in 1962 als vervanging van verouderde sleepschepen twaalf duwbakken van 60 meter en 995 ton bouwen om als koppelverband te gaan varen. Deze waren voorzien van 170 pk Schottel voor havenwerk en woning voor de bemanning met stuurstand, maar ze hadden zelf geen roerwerk voor de rivier. Ze kregen de namen van sterrenbeelden en werden "Sternschuppen" genoemd. De eerste heette Andromeda. Achter de duwbak werd een sleepschip van 80 meter gekoppeld die wel kon sturen. Zo voer het koppelverband mee in een sleep, o.a. met de Unterwalden. De combinatie werd SSL (Schub-Schlepp-Leichter) genoemd. Het sleepschip moest een tweede, hoger geplaatst, toplicht voeren.

Dit zijn de 12 kandidaten:
ANDROMEDA (7000704), Bj. 1962 bij Hitzler in Lauenburg -> later ORIDA III (6002256)
AURIGA (7000705), Bj. 1963 bij Hitzler in Lauenburg -> later containerschip MANUELA (2318590)
COLUMBA (7000706), Bj. 1962 bij Hitzler in Lauenburg -> omgebouwd tot tankschip, 1999 gesloopt
SAGITTA (7000719), Bj. 1963 bij Hitzler in Lauenburg -> 1986 AISCH -> later SCHWINGE/BKS (4503150)
CORONA (7000720), Bj. 1963 bij Hitzler in Lauenburg -> later FELIX (4305940)
LYRA (7000721), Bj. 1963 bij Hitzler in Lauenburg -> 1984 SCHONDRA (4502810) -> 2002 naar Hongarije
ARA (7000728), Bj. 1962 bij Hitzler in Lauenburg -> 1999 gesloopt
CAPELLA (7000729), Bj. 1963 bij Peters in Wewelsfleth -> 1988/89 ZENN (4503340), later naar BKS
GEMMA (7000730), Bj. 1963 bij Peters in Wewelsfleth -> later RU (1822680)
MUSCA (7000731), Bj. 1963 bij Schipper & Görn in Lauenburg -> later ROJO (6002257)
WEGA (7000732), Bj. 1963 bij Schipper & Görn in Lauenburg -> RORSCHACH -> 1994 LINDENFELS -> KÜMMEL 7 -> SKD 7 (4503640)
URSA (7000733), Bj. 1963 bij Peters in Wewelsfleth -> 1984 THULBA (4502820) -> OSTE/BKS

Re: Rijnsleepvaart

Geplaatst: 22 jun 2018 11:42
door Binnenvaarder
Mijn vraag heeft toch de nodige discussie opgeleverd lees ik. Dacht dat het een eenvoudige vraag was, die gaat alleen maar over het volgende: is het mogelijk dat de sleepdraden het roer raken bij z'on schuiver naar sb of eventueel bb?.
Ik heb de pijlen maar fictief geplaatst om mijn vraag te verduidelijken.

mvg
Geert