Sleep- en duwboten in Canada e.o.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Duwboten

Bericht door Jan van der Doe »

Nee Rob, die vaart niet meer. Is nu een kantoorschip.
Komt ook niet meer voor in het register (Inland River Record)
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Duwboten

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Afbeelding
Charlie G.
5440 PK Geb.1962 Afm.164' X 41'

Foto: Will VanDorp.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Duwboten

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Creole Sun


Afbeelding

Creole Sun 513369
Twin screw towboat, b. 1968 by Mississippi Marine Corp., Greenville, Miss. 65.6 x 26.
Cat 3508 diesels, repowered 2001, 1800 hp. Reintjes red. 6:1. Orig. JO ANN TEMPLE,
owned by Temple Towing Co., Houston. Renamed COMMAND SERVICE when sold
Oct. 1968 to Zapata Marine Service, Houston. Sold 1969, renamed 1974 by LeBeouf Bros.
Towing Co., Inc., Houma, La.

Will VanDorp
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Duwboten

Bericht door Roy »

Er wordt maar weinig gereageerd op de Amerikaanse plaatsingen van Jan, maar ik vind het een pracht.
Keep up posting John !!!.

m.v.g., Roy
amphora

Re: Duwboten

Bericht door amphora »

Roy,
Maar het is NIET zo dat er niet naar gekeken wordt hoor.
Druk zat op die laatste foto van Jan.

Gr. Cees
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Duwboten

Bericht door Roy »

Ja, daar heb je gelijk in Cees.
Meestal reageerd wel iemand op plaatsingen, maar waarschijnlijk hebben we hier in Holland weinig of geen data of archieven m.b.t. de vaart op de grote Amerikaanse rivieren.
In een grijs verleden had ik een aantal boeken over hekwielers in Amerika. Dit inclusief wat op de West Coast en de rivieren aldaar plaats vond / vind.
Maar ja, HAD = een lelijk woord hoor !.

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Duwboten

Bericht door Jan van der Doe »

Roy,
Het heeft weinig te maken met data, archiven, enz., als een mens nu eenmaal niet geinteresserd is in duwboten in Noord Amerika of ergens anders in de wereld maar alleen wat er in Nderland en Duitsland vaart is dat toch te begrijpen.
Hier is dat precies eender. Leuk om te zien af en toe wat er op de Rijn en Donou vaart, maar voor de rest zal ze een zorg zijn. Met-en over sleepboten van het zelfde laken een pak.

Het is mij zo gezegd.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Duwboten

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Custom

Custom 573052
Twin screw towboat, b. 1976 by Rayco Shipbuilders & Repairs, Bourg, La. 60 x 24. GM
16V-71 diesels, repowered 1989, 1000 hp. Twin Disc red. 6.11:1. Orig. ST. JUDE,
renamed 1994. Operated by Stepper Towing, Inc., Harvey, La. Sold March 2005 to John
W. Stone Oil Distributor LLC, Gretna, La.

Foto: Will VanDorp
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
velasquez

Re: Duwboten

Bericht door velasquez »

De duwvaart in Amerika is van een totaal andere orde als in Europa.
Wat mij ooit wel eens vertelt is dat de stroomsnelheid op de Mississippi laag is en als ik zo die foto`s ziet een duwboot met tig bakken zal dat ook wel.
Toen de vertegenwoordigers van diverse rederijen in Amerika waren wezen kijken kwamen ze met grote verhalen.
Het plan was dat er met 6 bakken, toen 1500 ton, werd gevaren.
Nou daar kwamen ze snel achter dat dat met de kracht die de duwboot had onuitvoerbaar was.
Zelfs met 4 bakken ging het moeizaam.
Een van de NRV boten heeft in het begin een keer de kaai in Dordrecht schoon geveegd mat andere woorden hier was het niet zoals in het voorbeeld land Amerika.
Heb 2 neven die kapitain waren en zijn bij de EWT, later veerhaven, maar toen ze daar met 6 P bakken gingen varen is er een maar wat anders gaan doen.
Met geweld krijg je alles voor elkaar, nu na vele jaren en diverse aanpassingen gaat het goed ook hier.
Dus ik kijk met interesse maar heb er totaal geen verstand van wat daar ken en wat niet.

gr. BB
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Duwboten

Bericht door Roy »

Dat hier alles met veel vermogen inmiddels mogelijk is, is een feit.
Een groot verschil met de vaart op de grote Amerikaanse rivieren ten opzichte van de Rijn is wel dat men daar ook bepaalde bochten door drift, simpelweg omdat het varend niet kan. Dat zou hier ondenkbaar zijn, zeker gezien de rivieren hier minder breed zijn.
Ook de samenstelling van de duwkonvooien wijkt af. De duwbakken zijn kleiner dan hier, maar de samenstellingen zijn veel uitgebreider. Het komt op ons over als een soort duweiland i.p.v. een duwkonvooi. Ook wordt nogal eens met twee duwboten achter één konvooi gewerkt. Wel gezellig om effe te buurten, maar met die grote afmetingen zou dat hier ook niet lukken.
Ik denk dan ook dat de duwvaart hier in Noord-West Europa zich heel anders ontwikkelt heeft dan op de grote rivieren in Amerika.
Zelfs de hoogte van de duwboten is in Amerika heel anders. Dat komt weer omdat de vaste bruggen daar veel hoger liggen dan hier. Zelfs de havenboten zijn daar al voorzien van een torenhoge opbouw !.
Wel interessant om al die verschillen eens naast elkaar te leggen. :wink:

m.v.g., Roy
Plaats reactie