Pagina 1 van 21

Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 16 jul 2012 01:04
door Roy
Er zijn inmiddels al enige vragen gesteld over het wel en wee van Mammoet Transport.
Achter de schermen wordt er hard aan gewerkt om tot een juist totaal overzicht te komen.
Dat Mammoet ook anno nu telkens weer van zich laat spreken moge duidelijk zijn.
Op dit nieuwe topic kan alles wat Mammoet aangaat geplaatst worden.

Vult u dus naar hartelust aan................ :wink:

m.v.g., Roy

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 18 jul 2012 03:52
door Roy
Goed, nu dit nieuwe topic een doorslaand succes blijkt te zijn, de volgende vraag maar even..........

In die boeken van 150 jaar Smit & Co moet ook een vlootlijst staan van B.T.S., Lelystad.
Nu heb ik die boeken zelf niet meer, dus wie kan hier wat over vertellen !?.

m.v.g., Roy

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 19 jul 2012 00:19
door Jan van der Doe
vanwege copy right kan ik natuurlijk niet de complete balzijden co-pieren, dus dan maar de namen van de schepen.

ORCA, ZEEWOLF,TYGERHAAI,ARGO,MEERVAL,NARWAL,OUDE WAAL 3,OOSTERDOK,MARGREET, REDDER,HAVIK,AMSTERDAM,GAZELLE,JUMBO,JACOMINA,SPITSBERGEN,GROENLAND,SCHERMER,WORMER,WIERINGER,PURMER,ZYPE,ZEEVANG,KAMEEL,CONDOR,OOSTERDOKSKADE,GELDERSCHEKADE,ARTRY,JOOP,EXCELSIOR 2,EXCELSIOR 4,OOSTERBURGGRACHT,TRUUS,ZWALUW,2814,426,7803,RUNNER,OME LOEKS.

Als ik de geschiedenis van de vaartuigen/boten bekijk, zijn de boten ondergebracht geweest bij verschillende eigenaars/rederijen, o.a de B.T.A. (Bergings-en Transport Maatschappij Amsterdam)

Al deze boten worden genoemd in het hoodstuk, Bergings-en Transport Maatschappij Scheffers BV (B.T.S.) Lelystad-Haven (1985-....)

Afbeelding
Zephyrus

Foto: Leo Schuitemaker

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 19 jul 2012 10:54
door Roy
Da's mooi Jan, zo hebben we tenminste een beginnetje.
Nu de namen even netjes op een rijtje waar ze vandaan komen. Dit moet gaan lukken !.

m.v.g., Roy

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 19 jul 2012 17:21
door Kapitein Rob
"Orca"

Gebouwd in 1924 bij een werf te Hamburg (onbekend)
L x B x d = 20,38 x 6,00 x 1,80 m. 10 ton.
2 tew 4 cilinder dieselmotor van Klockner-Humboldt Deutz. 240 ipk.

1924: "Monopol", Reichs Wasserstrassenamt, Minden.
1951: "Edward", A. van der Grijp, Sliedrecht.
19??: "Edward", Lasbedrijf J.C. Slob, Sliedrecht.
19??: "Edward", Y. Scheffer, Hellevoetsluis.
1977: "Edward", A.C. Slooten, Wormerveer
Doorverkocht en gehermotoriseerd: General Motors Corp. Detroit. 450 ipk.
1977: "Orca", Bergings- en Sleepdienst Scheffer B.V., Urk.
1985: "Orca", Bergings- en Transportmaatschappij Scheffer (BTS), Lelystad-Haven.

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 19 jul 2012 21:42
door Roy
Da's eigenlijk best wel interessant Rob !.
De Y.Scheffer uit Hellevoetsluis zou best wel eens dezelfde Ynze Scheffer van Urk kunnen zijn. Per slot van rekening heette zijn vorige jacht ook "Hollands Diep"...........
Tot nog toe heb ik geen tijd gehad om hem op te bellen en ben dien ten gevolge niet verder gekomen dan de havenmeester van Urk. Maar goed, ook dit komt rond.

m.v.g., Roy

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 20 jul 2012 05:27
door Kapitein Rob
En in deze hebben ze het over een Scheffer uit Schiedam.

"Marco" / "Argo"

Gebouwd in 1954 bij Scheepswerf G. Bijslma & Zn., Wartena (Bouwnr. 493)
L x B x D = 17,32 x 4,55 x 2,28 m. 19 ton.1 schroef.
1954: 1 x 4tew 6 cilinder dieselmotor van Caterpillar Tractor Co. (nr. 3027) 170 ipk.
1962: 1 x 4tew 6 cilinder dieselmotor van Caterpillar Tractor Co. (nr. 508246) 240 ipk.
19??: 1 x 4tew 8 cilinder GM Detroit (nr. 8VA169846, type 8V-7083-7000) 249 ipk

1954: “Marco”, Sleepdienst Ardriaan Kooren, Rotterdam.
1983: “Marco”, L.J. van de Geer, Spijkenisse.
1983: “Argo”, Firma Y. Scheffer, Urk.
1985: “Argo”, Berging- en Transport Maatschappij Scheffer, Lelystad.
2002: “Argo”, Koninklijke Wagenborg B.V., Delfzijl.
2004: “Argo”, Berging- en Transport Maatschappij Scheffer, Schiedam.
2004: “Argo”, K.C. Vlig en A. Groen, Irnsum.
2006: “Argo”, Zijsling Schepen en Kranen B.V., Jutrijp.

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 20 jul 2012 06:58
door Kapitein Rob
“Narwal” / “Jacob Goedkoop” (25)

Gebouwd in 1962 bij Scheepswerf en Machinefabriek A. van Bennekum N.V., Sliedrecht (bouwnr. 42)
L x B x D = 19,82 x 5,41 x 2,50 m. 23,4 ton. 1 schroef.
1962: 2tew 6 cilinder dieselmotor van Bolnes (nr.2023, type 6L) 300 ipk.
1999: 4tew 8 cilinder dieselmotor van Caterpillar (nr.99U08457, type 3408 DITA) 420 ipk.

1962: “Jacob Goedkoop”, N.V., Reederij v/h Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
(Brand:5899 B Amst 1962, IVR 20.05899)
1971: “Jacob Goedkoop”, Hijs- & Transport Mij. Goedkoop, Amsterdam.
1977: “Jacob Goedkoop”, Mammoet Goedkoop B.V. Hijs- en Transport Mij, Amsterdam.
1982: Na de fusie ingebracht bij Bergings- en Transport Maatschappij (BTA), Amsterdam.
1986: “Narwal”, Bergings- en Transportmij. Scheffer (BTS), Lelystad.
1988: “Chrisma B”, W. Bouwknegt, Maasbracht (verbouwd tot duwboot)
2000: “Flumar II”, Fikke Scheepvaartbedrijf" (M.P.L. Fikke), Raamsdonkveer.
2005: “Flumar II”, Sleep- en Bergingsbedrijf FBT, Druten.



“Meerval” / “Johannes Goedkoop” (26)

Gebouwd in 1962 bij Scheepswerf en Machinefabriek A. van Bennekum N.V., Sliedrecht (bouwnr. 43)
L x B x D = 19,82 x 5,41 x 2,50 m. 23,4 ton. 1 schroef.
1962: 2tew 6 cilinder dieselmotor van Bolnes (nr.2024, type 6L) 300 ipk.
1986: 4tew 12 cilinder dieselmotor van Cummins (nr. 33100743, type KTA-2300-M) 700 ipk.

1962: “Johannes Goedkoop”, N.V., Reederij v/h Gebr. Goedkoop, Amsterdam.
(Brand:5898 B Amst 1962, IVR 20.05898)
1971: “Johannes Goedkoop”, Hijs- & Transport Mij. Goedkoop, Amsterdam.
1977: “Johannes Goedkoop”, Mammoet Goedkoop B.V. Hijs- en Transport Mij, Amsterdam.
1982: Na de fusie ingebracht bij Bergings- en Transport Maatschappij (BTA), Amsterdam.
1986: “Meerval”, Bergings- en Transportmij. Scheffer (BTS), Lelystad.
2002: “Meerval”, Wagenborg Sleepdienst B.V., Delfzijl.
2006: “Jenny”, vof. Firma A. Tuinman & Zn. Sleepbedrijf, Harlingen.

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 20 jul 2012 07:16
door Kapitein Rob
“Oosterschelde” / “Oosterdok”

Gebouwd in 1965 bij Scheepswerven v/h H.H. Bodewes B.V., Millingen (Bouwnr. 631)
L x B x D = 18,60 x 5,18 x 2,50 m. 15 ton. 1 schroef.
1965: 1 x 5 cilinder dieselmotor van Stork-Ricardo (nr.9124, type BR.215) 235 ipk.
1999: 1 x 12 cilinder dieselmotor van Caterpillar (nr.60M841, type 3412DITA) 410 ipk.

1965: “Oosterschelde”, N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h van Piet Smit Jr., Rotterdam.
(Brand:11981 B Rott 1965, IVR 23.11981)
1971: “Oosterschelde”, Smit-Spido N.V., Rotterdam.
1973: “Oosterschelde”, Vigilanter Holding B.V., Rotterdam.
1973: “Oosterschelde”, Piet Smit Sleepdienst B.V., Rotterdam.
1975: “Oosterschelde”, Smit-Vos B.V., Rotterdam.
1977: “Oosterschelde”, Smit-Vos-Zwaak Rivier & Duwvaart B.V., Rotterdam.
1984: “Oosterschelde”, Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1984: “Oosterdok”, Bergings- en Transport Maatschappij Amsterdam B.V. (BTA), Amsterdam.
1985: “Oosterdok”, Bergings- en Transport Maatschappij Scheffer B.V. (BTS), Lelystad.
1998: “Oosterdok”, Sleepdienst S. & E. Kamperman vof., Amsterdam.
2001: “Oosterdok”, Amsterdamse Dekschuitenverhuur H.B. Verduin, Amsterdam.

Re: Mammoet Transport, van oorsprong, verleden & heden

Geplaatst: 20 jul 2012 12:38
door brander
GROENLAND. De Waal opvarend t.h.v. Rossum.
Afbeelding