Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

hallo dirk, ik ging naar de drogist in de santpoort om ether te halen voor de stork. ben wel eens bij jullie aan boord geweest toen jullie nog in de eerste havenarm lagen. mooie gezellige woonruimte. kwamen je ouders uit apeldoorn? had je nog een broer en hadden jullie een amerikaanse auto? je vader verhandelde ook büssing. de stork op de onderneming was wel een probleemmotor helaas. de sleepboot was echter wel erg sterk en makkelijk te sturen.
dirkjonker
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2013 20:56

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door dirkjonker »

hallo Ton ja dat klopt bussing en varkens helaas heb ik geen fotos van de vulcanus meer ja mn vader had grote amerikaans auto,s vroeger en hij kwam uit apeldoorn daar had hij bij koens gewerkt ook als scheepsmonteur.. maar eind 60.e jaren heeft hij het verkocht aan henk veldhuis die kwam ook uit apeldoorn maar er zijn niet veel binnenvaart schippers meer in deventer , mijn broer Rein heeft een binnenvaart bedrijf maar vaart in duitsland met zn roemeense vrouw maar we hebben weinig kontact .ik heb ook nog een zus ook al jaren geen kontact meer ik woon in deventer en ben al meer dan 35 jaar monteur bij een transport bedrijf mischien treffen we elkaar eens gr dirk
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

hallo anita,
mijn vader maakte een schilderij aan de welle met de sleepboot johnnie en de onderneming. ik denk zo 1961. heb het schilderij niet en weet ook niet wie het heeft.
wil proberen het te achterhalen.
guusje

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door guusje »

goedeavond allemaal ik ben wel nieuwsgierig of er iemand is die meer weet over de sleepboot Johhnie wat later de Grestien geworden is ben zelf ook op zoek naar fotos het is namelijk mijn vader die er toen der tijd op gevaren heeft en ik heb eigenlijk zelf geen fotos meer van de boot alleen die hier al op de site staat .
bvd voor degene die er nog iets van heeft .
groetjes van guus spithorst
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

hallo dirk,
zag net een foto van de vulcanus onder de rubriek "wie kent dit schip". pag 166. was dat niet jullie vulcanus ?
zo ja, kun je misschien onder die rubriek wat meer vertellen. zo te zien zijn er anderen die wat meer erover willen weten.
louis le poole
dirkjonker
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2013 20:56

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door dirkjonker »

hallo ton ik heb naar fotos gezocht en heb enkele gevonden moet ze nog scannen en dan proberen te plaatsen het zijn fotos waar maar kleine stukjes vulcanus opstaat maar wel herkenbare gr dirk
popeye
Berichten: 317
Lid geworden op: 06 okt 2005 18:53
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door popeye »

DAVID ex ONDERNEMING III 02002241 hier afgemeerd in Aalst.
Afbeelding
Foto © Ruud Mulder
Ex: Onderneming III;
Eigenaren:
1947 tot 1965 K. Spithorst te Amsterdam;
1965 tot 1973 C. Spithorst te Amsterdam;
Gebouwd: 1947 Bijholt in Foxhol;
Lxbxd: 18.53x4.88x1.88;
Voortstuwing: 360 pk GM.

Zegt de bijnaam de Blauwe iemand nog iets?
https://www.debinnenvaart.nl
Varen is fijner dan je denkt
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door ton le poole »

helaas is een afbeelding van de onderneming van hannes spithorst nog niet boven water gekomen.
ben benieuwd.
wout.bij

Re: Informatie over Hannes Spithorst (Deventer)

Bericht door wout.bij »

de david is enige tijd terug voorzien van een 6-cilinder industrie

Historie

De David is in 1947 gebouwd door K. Spithorst uit Rotterdam bij Bijholt te Foxhol onder de naam Onderneming 3. De boot is destijds onder IJsklasse gebouwd en heeft een hele tijd dienst gedaan bij de Familie Spithorst. Het schijnt naar de verhalen vroeger het Konvooi schip geweest te zijn van het IJsselmeer en het vlaggenschip van de familie Spithorst. Daarna is hij verkocht naar Bonn & Mees te Rotterdam en heeft hij achter een drijvende bok de Goliath gezeten vandaar ook de naam David. De boot heeft toen een keer onder water gezeten en is toen verkocht aan Joop de Rijke uit Beneden Leeuwen deze man heeft hem een tijd gehad.

bron:VDMS

gr.wout
Plaats reactie