Marine sleepboten oud en nieuw.
Re: Marine sleepboten
A 871 NOORDZEE 9705249
https://www.debinnenvaart.nl
Varen is fijner dan je denkt
Varen is fijner dan je denkt
Re: Marine sleepboten
A 872 WADDENZEE 9705251
https://www.debinnenvaart.nl
Varen is fijner dan je denkt
Varen is fijner dan je denkt
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
TANCRED
Ex. GULFPORT 207, HMRT TANCRED, HMAS TENCRED,
Geb. Gulfport Boiler & Weldingsworks, Port Arthur, TX./1943.
Brt. 835 ton.
Afm. 43,59x10,25x4,01 mtr.
Verm. 1x 12 Cy GMC-EMD 12-278A/1500 PK
Sn. 13 Kn.
Foto: eig.coll.
Info: https://www.navsource.org/archives
een voormalige sleepboot van de Australische Marine HMAS Tencred.(kan ook Tancrad zijn. een misspelling))
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
m.t. BAT 13
18.2.1943 Gulfport Boiler & Welding Works, Port Arthur, Texas (207)
1943: (1 January) 'TANCRED W 104', Royal Navy (lend/lease)
1944: 'TANCRED', Royal Australian Navy
1946: 'TANCRED', Australian Salvage Board
1955: 'TANCRED', Dept. of Marine & Harbors, South Australia, Port Adelaide
1985: 'TANCRED', Desmond Z.Ceray, Port Adelaide
2003: gesloopt.
18.2.1943 Gulfport Boiler & Welding Works, Port Arthur, Texas (207)
1943: (1 January) 'TANCRED W 104', Royal Navy (lend/lease)
1944: 'TANCRED', Royal Australian Navy
1946: 'TANCRED', Australian Salvage Board
1955: 'TANCRED', Dept. of Marine & Harbors, South Australia, Port Adelaide
1985: 'TANCRED', Desmond Z.Ceray, Port Adelaide
2003: gesloopt.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
Dank je wel Jaap voor de aanvulling.
HG
Jan.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
TCG AKIN (A 585)
Ex. USS GREENLET (ASR-10)
Geb. Moore Dry Dock & Shipbuilding Co., Oakland, CA./1942.
Brt. 2073 (2321) ton.
Afm. 76,61x13,4x4,52
Verm. D.E.4x Alco 539 Diesel/3532 PK
Sn. 15 Kn.
Foto: eig.coll.
Info: Turkish Navy, Wikipedia, Mud, Muscle and Miracles.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
Waar zat bij dit soort sleepboten de beting, Jan? Net achter de opbouw waarschijnlijk. Het is me al meer opgevallen dat (oudere) Amerikaanse sleepboten de beting veel verder naar achteren hebben dan Europese. Is daar een verklaring voor. Jij zit het dichtst bij het vuur en hebt daar waarschinlijk wel eens iets over opgevangen. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
Slepen is eigenlijk niet het voornaamste van dit type boten Klaas.
De boten zijn gebouwd als bergings sleepboot en hebben over het algemeen een sleeplier.
Er zijn meerdere klasse van deze boten in de vaart bij de marine van de VS.
Bij de havensleepboten staat de beteing inderdaad naar achteren, maar dat is om dat er veel gesleept
wordt langszij van de ligter. Dus het eigenlijke slepen zo als in Europa wordt daar niet gedaan.
Het is duwen of langszij nemen.
Op zeegaande sleepboten is het weer de manier als in Europa en eigenlijk over de gehele wereld.
Met uitzonderin van de boten natuurlijk die nu in de vaart komen of er eigenlijk al zijn, maar die
zijn dan ook voor andere doeleinden in de vaart, o.a. het plaatsen en verplaatsen van ankers enz.
Hier in Canada wordt er wel gesleept net als in Europa. Ook bij de havenboten op de meren staat de beting verder naar voren (in de midscheeps)
Ocean Gulf
Grapple.
Deze boot is van 1984 en daar is duidelijk te zien voor berging.
De boten zijn gebouwd als bergings sleepboot en hebben over het algemeen een sleeplier.
Er zijn meerdere klasse van deze boten in de vaart bij de marine van de VS.
Bij de havensleepboten staat de beteing inderdaad naar achteren, maar dat is om dat er veel gesleept
wordt langszij van de ligter. Dus het eigenlijke slepen zo als in Europa wordt daar niet gedaan.
Het is duwen of langszij nemen.
Op zeegaande sleepboten is het weer de manier als in Europa en eigenlijk over de gehele wereld.
Met uitzonderin van de boten natuurlijk die nu in de vaart komen of er eigenlijk al zijn, maar die
zijn dan ook voor andere doeleinden in de vaart, o.a. het plaatsen en verplaatsen van ankers enz.
Hier in Canada wordt er wel gesleept net als in Europa. Ook bij de havenboten op de meren staat de beting verder naar voren (in de midscheeps)
Ocean Gulf
Grapple.
Deze boot is van 1984 en daar is duidelijk te zien voor berging.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
Jan, Bedankt voor de aanvullende info. Had nog even in het boek Standaardschepen 1939-1945 zitten kijken of ze daar genoemd worden. Maar geen succes. gr. Klaas.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Marine sleepboten oud en nieuw.
OCEANUS
Ex. BAT 9, DESTINY W 115, DESTINY, FROSTY MOLLER, CHRISTINE MOLLER, OCEANUS,
Geb. Defoe Shipbuilding Company, Bay City, MI./1942.
Brt. 556 Net.25 Drv.835 ton.
Afm. 43,74(41,00)x10,09(10,06)x4,71(5,19)mtr.
Verm. 2x 2tew 12 Cy. GMC 12-278A (216x267)DE/1900 PK.
Sn. 13 Kn.
Trkkr.
Foto: eig.coll/B.A.S.M.
Info: LR., Sold East,https://www.navsource.org
als HMRT DESTINY
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet