In welke sleepboot staat deze Industrie?
Scheepsmotoren en schroeven.
Re: Vragen over scheepsmotoren.
weet iemand hoeveel toeren die B & W maakte die in de smit boten stonden, de 120 die elders opgeven worden vind ik wel erg weinig
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vragen over scheepsmotoren.
Joop, je bedoelt toch de Hudson met de B&W 535-VF-62 die als licentiemotor gebouwd was door Piet Smit? Volgens mij draaide die 600 pk op 180 toeren. Boring keer slag was 350 x 620, dus nog een flinke jongen.
In de Spaanse tankers Camprovin (1954) en de Camporeal (1955) stond ook een zelfde type B&W 535-VF-62, maar deze waren afgesteld op 1000 pk bij 300 toeren. En er stond er nog een in de Deense Tonna (1957).
In de Spaanse tankers Camprovin (1954) en de Camporeal (1955) stond ook een zelfde type B&W 535-VF-62, maar deze waren afgesteld op 1000 pk bij 300 toeren. En er stond er nog een in de Deense Tonna (1957).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vragen over scheepsmotoren.
ja en in de tyne stond er ook een was iets zwaarder okee bedankt
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Vragen over scheepsmotoren.
In de Humber (2) was er ook een geplaatst. Een 7 cilinder van 840 pk.
Werktuigkundige Piet Jong, die onder andere op dit schip voer, zegt:
--"Van kantoor (Smit, Rotterdam) mogen we eigenlijk niet harder dan 90% draaien, dat is zo'n 2,8 ton per dag of 700 pk"--
In de praktijk werden er 170 à 180 klappen gedraaid, slepend bij zwaar weer 120 à 150, lees ik in zijn herinneringen en verhalen.
met vriendelijke groet,
Robert
Werktuigkundige Piet Jong, die onder andere op dit schip voer, zegt:
--"Van kantoor (Smit, Rotterdam) mogen we eigenlijk niet harder dan 90% draaien, dat is zo'n 2,8 ton per dag of 700 pk"--
In de praktijk werden er 170 à 180 klappen gedraaid, slepend bij zwaar weer 120 à 150, lees ik in zijn herinneringen en verhalen.
met vriendelijke groet,
Robert
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Vragen over scheepsmotoren.
in het boek scheepsmotoren van j.c.piek vierde druk uit 1943 , wordt een tweetact B & W motor besproken . Gezien de maten boring =350 mm en slag 620 mm lijkt het mij dit type motor te zijn .
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Vragen over scheepsmotoren.
Ja, dat is'm exact.
Dat boek van j.c. piek behoort tot de échte boeken. Mijn opa begon na de ambachtsschool bij P. Smit Jr. Dat was net na de Eerste W.O., toen was hij nog betrokken bij diverse stoommachines. Halverwege jaren dertig ging ie op de Grote Vaart, en na de 2e W.O. kwam ie weer terug bij P. Smit Jr. toen waren het dieselmotoren die hij moest helpen bouwen. Je kon lachen met m'n opa, maar hij was ook heel erg van de ouwe stempel. Hij bleef altijd de baas, over z'n leerlingen en over z'n zoons thuis. Hij had veel boeken over stoommachines en dieselmotoren, en stapels van die tijdschriften van P. Smit scheepswerf en machinefabriek (die met die groene kaft en een zwart-wit foto op de omslag). Toen m'n broer naar de MTS werktuigbouwkunde ging studeren, kreeg hij al die boeken....!?!! Opa zei tegen mij: "Jij werkt al een paar jaar op de brug als stuurman, en stuurmannen hebben geen verstand van scheepsmotoren."
Het was net de tijd van de opkomst van de computers, en m'n broer veranderde op de MTS van studierichting, informatica, dat was toen net nieuw. Nog in hetzelfde jaar verkocht hij al die mooie oude boeken van m'n opa op een rommelmarkt... Ja, het kan verkeren.
In de in 1949 gebouwde sleepboot "Rode Zee" (de vierde) stond ook een door P. Smit Jr. gebouwde B&W dieselmotor. Een 2 tew, 6 cil. van 1300 rpk. Deze is een slag groter: 420 x 750 mm.
Ja, dat verhaal over die boeken moest me even van het hart. Daarom ben ik misschien bovenmatig geïnteresseerd in scheepsmotoren (van 70 tot 110.000 pk )
met vriendelijke groet,
Robert
Dat boek van j.c. piek behoort tot de échte boeken. Mijn opa begon na de ambachtsschool bij P. Smit Jr. Dat was net na de Eerste W.O., toen was hij nog betrokken bij diverse stoommachines. Halverwege jaren dertig ging ie op de Grote Vaart, en na de 2e W.O. kwam ie weer terug bij P. Smit Jr. toen waren het dieselmotoren die hij moest helpen bouwen. Je kon lachen met m'n opa, maar hij was ook heel erg van de ouwe stempel. Hij bleef altijd de baas, over z'n leerlingen en over z'n zoons thuis. Hij had veel boeken over stoommachines en dieselmotoren, en stapels van die tijdschriften van P. Smit scheepswerf en machinefabriek (die met die groene kaft en een zwart-wit foto op de omslag). Toen m'n broer naar de MTS werktuigbouwkunde ging studeren, kreeg hij al die boeken....!?!! Opa zei tegen mij: "Jij werkt al een paar jaar op de brug als stuurman, en stuurmannen hebben geen verstand van scheepsmotoren."
Het was net de tijd van de opkomst van de computers, en m'n broer veranderde op de MTS van studierichting, informatica, dat was toen net nieuw. Nog in hetzelfde jaar verkocht hij al die mooie oude boeken van m'n opa op een rommelmarkt... Ja, het kan verkeren.
In de in 1949 gebouwde sleepboot "Rode Zee" (de vierde) stond ook een door P. Smit Jr. gebouwde B&W dieselmotor. Een 2 tew, 6 cil. van 1300 rpk. Deze is een slag groter: 420 x 750 mm.
Ja, dat verhaal over die boeken moest me even van het hart. Daarom ben ik misschien bovenmatig geïnteresseerd in scheepsmotoren (van 70 tot 110.000 pk )
met vriendelijke groet,
Robert
Re: Vragen over scheepsmotoren.
Hierbij een lijst van Smit sleepboten met Burmeister & Wain motoren
Thames 1938 6 cil. 500 x 900 mm 2000 rpk Smit/Burmeister & Wain
Hudson 1939 5 cil. 350 x 620 mm 600 rpk Smit/Burmeister& Wain
Java Zee 1943 7 cil. 350 x 620 mm 840 rpk Burmeister & Wain
Tyne 1944 7 cil. 350 x 620 mm 840 rpk Burmeister & Wain
Humber 1948 7 cil. 350 x 620 mm 840 rpk Smit/Burmeister & Wain
Rode Zee 1949 6 cil. 420 x 750 mm 1300 rpk Smit/Burmeister & Wain
Dat de motoren van de Jave Zee en Tyne in Kopenhagen zijn gebouwd heeft uiteraard met de oorlog te maken.
Groet. Hendrik
Thames 1938 6 cil. 500 x 900 mm 2000 rpk Smit/Burmeister & Wain
Hudson 1939 5 cil. 350 x 620 mm 600 rpk Smit/Burmeister& Wain
Java Zee 1943 7 cil. 350 x 620 mm 840 rpk Burmeister & Wain
Tyne 1944 7 cil. 350 x 620 mm 840 rpk Burmeister & Wain
Humber 1948 7 cil. 350 x 620 mm 840 rpk Smit/Burmeister & Wain
Rode Zee 1949 6 cil. 420 x 750 mm 1300 rpk Smit/Burmeister & Wain
Dat de motoren van de Jave Zee en Tyne in Kopenhagen zijn gebouwd heeft uiteraard met de oorlog te maken.
Groet. Hendrik
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 22 okt 2009 15:40
Re: Vragen over scheepsmotoren.
Goedeavond,
Ik kreeg een foto van mijn zoon Jurjen gemaild
van de Industrie die in de sleepboot "ASTRONAUT"
stond een prachtige kar. In de "ARGONAUT' stond de zelfde.
Uit deze karren straalde kracht uit en dat was te merken
als je ergens aan lag te scheuren.
GROETEN jur
Ik kreeg een foto van mijn zoon Jurjen gemaild
van de Industrie die in de sleepboot "ASTRONAUT"
stond een prachtige kar. In de "ARGONAUT' stond de zelfde.
Uit deze karren straalde kracht uit en dat was te merken
als je ergens aan lag te scheuren.
GROETEN jur
- Bijlagen
-
- industrie.jpg (101.19 KiB) 5667 keer bekeken
Re: Vragen over scheepsmotoren.
pracht karren en geen klap minder als ze moesten trekken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.