Re: Info over scheepsmotoren gezocht.
Geplaatst: 07 jul 2011 21:20
De SKL NVD 48-2 U en de SKL NVD 48 A-2 U motoren.
Deze zijn in Nederland goed bekend. Dit was de tweede serie van de NVD 48 serie. De 'N' slaat bij SKL overigens gewoon op 'Normalhub'. De 'A' uiteraard op Aufladung oftewel turbo. Deze tweede serie 48's werd gebouwd vanaf 1972 en rond 1990 vervangen door de 3e versie de AL. Deze machines dienden overigens als voorbeeld voor het design van de MaK 20 serie, die nu onder andere in verschillende Veerhaven en Imperial duwboten staan.
Het uiterlijk (foto's volgen nog) van de 2e serie was ongeveer hetzelfde als dat van de 1ste serie, alleen hadden de motoren nu aanzienlijk meer vermogen gekregen, door allerlei aanpassingen en het hoger toerental, nu 428 tpm, voorheen 375. In Nederland werd de machine in behoorlijk wat binnenschepen en ook wel coasters geplaatst. Ik heb met zowel de 6 als 8 cilinder versie gevaren, en het geluid was grandioos! Vooral tussen de 400 en 428 toeren was het flink stampen geblazen! Met het 1895 ton schip van m'n vader gingen we zonder moeite met tussen de 375 (1160 epk) tot 428 toeren per minuut (1320 epk) door het Rijngebergte.
In de Sovjet-Unie en de DDR werd deze machine niet in binnenvrachtschepen geplaatst omdat die schepen te klein waren qua tonnage. Daar kwamen ze vooral in binnenijsbrekers, kustslepers, duwboten en vooral in de Russische Wolgacruisers te staan. Die Wolgacruisers van de 302 serie werden gebouwd bij de Elbewerft in de DDR en varen nu nog in behoorlijke getale.
De boring x slag is 320 mm x 480 mm. Het zijn oerdegelijke en vooral zeer krachtige motoren en derhalve geen lichtgewichten: de 6 cilinder turbo weegt 22.500 kg, de 8 cilinder turbo 25.600 kg, dat is niet niks natuurlijk...
Het continu vermogen wordt geleverd bij 428 tpm:
Continu as-pk 6/8 cilinder zonder turbo : 660 epk / 880 epk
Continu as-pk 6/8 cilinder met turbo : 1000 epk / 1320 epk
In de derde bouwserie van de NVD 48 motor (die nog steeds gefabriceerd wordt als scheepsaandrijvingsdiesel, scheepsaggregaat of stationaire (fabrieken) motor) bleef het toerental hetzelfde, maar door het verhogen van de cilinderdruk is het vermogen nu (overigens alleen turbo leverbaar) bij de 6 cilinder 1160 epk en bij de 8 cilinder 1496 epk.
foto's volgen snel.
Deze zijn in Nederland goed bekend. Dit was de tweede serie van de NVD 48 serie. De 'N' slaat bij SKL overigens gewoon op 'Normalhub'. De 'A' uiteraard op Aufladung oftewel turbo. Deze tweede serie 48's werd gebouwd vanaf 1972 en rond 1990 vervangen door de 3e versie de AL. Deze machines dienden overigens als voorbeeld voor het design van de MaK 20 serie, die nu onder andere in verschillende Veerhaven en Imperial duwboten staan.
Het uiterlijk (foto's volgen nog) van de 2e serie was ongeveer hetzelfde als dat van de 1ste serie, alleen hadden de motoren nu aanzienlijk meer vermogen gekregen, door allerlei aanpassingen en het hoger toerental, nu 428 tpm, voorheen 375. In Nederland werd de machine in behoorlijk wat binnenschepen en ook wel coasters geplaatst. Ik heb met zowel de 6 als 8 cilinder versie gevaren, en het geluid was grandioos! Vooral tussen de 400 en 428 toeren was het flink stampen geblazen! Met het 1895 ton schip van m'n vader gingen we zonder moeite met tussen de 375 (1160 epk) tot 428 toeren per minuut (1320 epk) door het Rijngebergte.
In de Sovjet-Unie en de DDR werd deze machine niet in binnenvrachtschepen geplaatst omdat die schepen te klein waren qua tonnage. Daar kwamen ze vooral in binnenijsbrekers, kustslepers, duwboten en vooral in de Russische Wolgacruisers te staan. Die Wolgacruisers van de 302 serie werden gebouwd bij de Elbewerft in de DDR en varen nu nog in behoorlijke getale.
De boring x slag is 320 mm x 480 mm. Het zijn oerdegelijke en vooral zeer krachtige motoren en derhalve geen lichtgewichten: de 6 cilinder turbo weegt 22.500 kg, de 8 cilinder turbo 25.600 kg, dat is niet niks natuurlijk...
Het continu vermogen wordt geleverd bij 428 tpm:
Continu as-pk 6/8 cilinder zonder turbo : 660 epk / 880 epk
Continu as-pk 6/8 cilinder met turbo : 1000 epk / 1320 epk
In de derde bouwserie van de NVD 48 motor (die nog steeds gefabriceerd wordt als scheepsaandrijvingsdiesel, scheepsaggregaat of stationaire (fabrieken) motor) bleef het toerental hetzelfde, maar door het verhogen van de cilinderdruk is het vermogen nu (overigens alleen turbo leverbaar) bij de 6 cilinder 1160 epk en bij de 8 cilinder 1496 epk.
foto's volgen snel.