Scheepsmotoren en schroeven.

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: MAK 424

Bericht door munnik »

Inderdaad, prachtige foto zeg! Wat een mooie machine.

Bedankt voor de info dat maakt het allemaal weer een stuk helderder. :)
Roy-

Re: MAK 424

Bericht door Roy- »

Het is natuurlijk een "plaatje" van een motor !.
Gelijktijdig denk ik wel dat men met personeel moet varen om een kar er zo uit te laten zijn.
De partikulier die samen met z'n vrouw de kost moet verdienen heeft wel andere zaken aan z'n hoofd dan dagelijks met een poetslap over die kar te gaan.
Dit neemt niet weg; het is en blijft een pracht hoor !.

m.v.g. Roy
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door munnik »

Toch nog even terugkomend op mijn vraag. Zie o.a. opdracht 3 vraag 18 van dit document. Overigens zitten er nog meer interessante vragen tussen die ik als leek niet allemaal (goed) kan beantwoorden. Wie helpt? :)
john keemink

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door john keemink »

hallo ook een verschil in 2 of 4 tact een tweetact motor vervuild het oppervlakte water 10 maal zo erg als een 4 tact ook een 4 tact is zuiniger en stiller zelf ben over gestapt van 2 tact 40 pk naar 15 pk viertact een stuk rustiger gr john te schiedam
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door munnik »

Hoi John,

Ik denk dat jij het over een buitenboord motor hebt. Ik doel met mijn vraag eigenlijk meer op de verschillen tussen een 2 takt zoals een bolnes of brons en de 4 takt zoals industrie of stork.
john keemink

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door john keemink »

sorry munnik ik kijk voortaan uit wat ik schrijf.maar ik blijft wel genieten van dit topic gr john
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door munnik »

Geeft niks, wat je zegt klopt inderdaad wel voor kleine buitenboord motortjes. Daar zal de voornaamste reden om een 2-takt te kiezen de eenvoud van de motoren zijn en daardoor ook de lagere prijs in aanschaf en onderhoud.
velasquez

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door velasquez »

Volgens mij, en dat heb ik in het grijse verleden op de binnenvaartschool geleerd.
Heb je 162 gram dieselolie nodig op gedurende 1 uur 1 pk te leveren.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: 2-takt & 4-takt

Bericht door teerkwast »

wat dacht je van onderhoud als de rijnsleepboten meestal duitsers met modag of sulzer een reis naar boven hadden gedaan dan konden ze poorten steken want dan moesten ze er flink aan trekken 4/6 km uur dan vervuilden ze enorm deze boten rookten dan ook als kolenboten
Afbeelding
ijsselmeer

Re: Info over scheepsmotoren gezocht.

Bericht door ijsselmeer »

Ik lees dit topic nog even terug en op 1 dec 2008 schreef Roy over dat iemand die samen met zijn vrouw wel andere dingen aan hun hoofd hadden dan de kar poetsen ,als de kar mooi /goed in de verf zit dan is het niet veel moeite om hem schoon te houden, bij ons was er ook weleens geen stuurman (het is weleens gebeurd dat de stuurman s`morgens vroeg dronken in de machinekamer lag in plaats van in zijn kooi in het achteronder dag stuurman)en dan ging mijn Moeder de kar smeren etc en de koperen leidingen werden gepoest met Brasso dus de kar en de machinekamer waren altijd spik & spen ook omdat er speciale machinekamer schoenen op de bovenste trede stonden,maar ik geef toe hoor Roy dat als je lang zonder personeel zit dat het anders kan worden.voor de goede gang zaken wil ik er wel bij vermelden dit niet als een negative reaktie is bedoeld hoor Roy:)
Henk.
Plaats reactie