Inderdaad, prachtige foto zeg! Wat een mooie machine.
Bedankt voor de info dat maakt het allemaal weer een stuk helderder.
Scheepsmotoren en schroeven.
Re: MAK 424
Het is natuurlijk een "plaatje" van een motor !.
Gelijktijdig denk ik wel dat men met personeel moet varen om een kar er zo uit te laten zijn.
De partikulier die samen met z'n vrouw de kost moet verdienen heeft wel andere zaken aan z'n hoofd dan dagelijks met een poetslap over die kar te gaan.
Dit neemt niet weg; het is en blijft een pracht hoor !.
m.v.g. Roy
Gelijktijdig denk ik wel dat men met personeel moet varen om een kar er zo uit te laten zijn.
De partikulier die samen met z'n vrouw de kost moet verdienen heeft wel andere zaken aan z'n hoofd dan dagelijks met een poetslap over die kar te gaan.
Dit neemt niet weg; het is en blijft een pracht hoor !.
m.v.g. Roy
Re: 2-takt & 4-takt
Toch nog even terugkomend op mijn vraag. Zie o.a. opdracht 3 vraag 18 van dit document. Overigens zitten er nog meer interessante vragen tussen die ik als leek niet allemaal (goed) kan beantwoorden. Wie helpt?
Re: 2-takt & 4-takt
hallo ook een verschil in 2 of 4 tact een tweetact motor vervuild het oppervlakte water 10 maal zo erg als een 4 tact ook een 4 tact is zuiniger en stiller zelf ben over gestapt van 2 tact 40 pk naar 15 pk viertact een stuk rustiger gr john te schiedam
Re: 2-takt & 4-takt
Hoi John,
Ik denk dat jij het over een buitenboord motor hebt. Ik doel met mijn vraag eigenlijk meer op de verschillen tussen een 2 takt zoals een bolnes of brons en de 4 takt zoals industrie of stork.
Ik denk dat jij het over een buitenboord motor hebt. Ik doel met mijn vraag eigenlijk meer op de verschillen tussen een 2 takt zoals een bolnes of brons en de 4 takt zoals industrie of stork.
Re: 2-takt & 4-takt
sorry munnik ik kijk voortaan uit wat ik schrijf.maar ik blijft wel genieten van dit topic gr john
Re: 2-takt & 4-takt
Geeft niks, wat je zegt klopt inderdaad wel voor kleine buitenboord motortjes. Daar zal de voornaamste reden om een 2-takt te kiezen de eenvoud van de motoren zijn en daardoor ook de lagere prijs in aanschaf en onderhoud.
Re: 2-takt & 4-takt
Volgens mij, en dat heb ik in het grijse verleden op de binnenvaartschool geleerd.
Heb je 162 gram dieselolie nodig op gedurende 1 uur 1 pk te leveren.
Heb je 162 gram dieselolie nodig op gedurende 1 uur 1 pk te leveren.
Re: 2-takt & 4-takt
wat dacht je van onderhoud als de rijnsleepboten meestal duitsers met modag of sulzer een reis naar boven hadden gedaan dan konden ze poorten steken want dan moesten ze er flink aan trekken 4/6 km uur dan vervuilden ze enorm deze boten rookten dan ook als kolenboten
Re: Info over scheepsmotoren gezocht.
Ik lees dit topic nog even terug en op 1 dec 2008 schreef Roy over dat iemand die samen met zijn vrouw wel andere dingen aan hun hoofd hadden dan de kar poetsen ,als de kar mooi /goed in de verf zit dan is het niet veel moeite om hem schoon te houden, bij ons was er ook weleens geen stuurman (het is weleens gebeurd dat de stuurman s`morgens vroeg dronken in de machinekamer lag in plaats van in zijn kooi in het achteronder dag stuurman)en dan ging mijn Moeder de kar smeren etc en de koperen leidingen werden gepoest met Brasso dus de kar en de machinekamer waren altijd spik & spen ook omdat er speciale machinekamer schoenen op de bovenste trede stonden,maar ik geef toe hoor Roy dat als je lang zonder personeel zit dat het anders kan worden.voor de goede gang zaken wil ik er wel bij vermelden dit niet als een negative reaktie is bedoeld hoor Roy:)
Henk.
Henk.