Reederij Gebr. Goedkoop.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
SKELTON CROSS
Geb. Scott & Sons (Bowling) Ltd., Glasgow./1976.
Brt. 193 Drv. 124 ton.
Afm. 28,30(26,78)x8,95(8,81)x2,83(3,56) mtr.
Verm. 2 x 4 tew. 6 Cy. Ruston 6RKCM/2200 PK.
Sn. 9 Kn.
Trkkr. 31,5 ton.
1990-1993 in charter with Goedkoop Group, IJmuiden.
Photo: Archive, Jan van der Doe
Info: LR.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Helaas in het Goedkoop topic volledig weggezakt.............
Vanmiddag zag ik op Willemsoord t.g.v. het Historische Weekend dat de "Brutus 2" te koop lag.
Zoals al eerder vermeld moet dit de laatste stoomsleper van Goedkoop zijn die nog bestaat.
Het is n.l. de ex "Antoinette W. Goedkoop" uit 1905. Ze is dus inmiddels 110 jaar oud en voorzien van een 5 cilinder Bolnes.
Wat het moet gaan kosten weet ik even niet................
Iets voor een sleepboot liefhebber met een historisch besef !?.
m.v.g., Roy
Vanmiddag zag ik op Willemsoord t.g.v. het Historische Weekend dat de "Brutus 2" te koop lag.
Zoals al eerder vermeld moet dit de laatste stoomsleper van Goedkoop zijn die nog bestaat.
Het is n.l. de ex "Antoinette W. Goedkoop" uit 1905. Ze is dus inmiddels 110 jaar oud en voorzien van een 5 cilinder Bolnes.
Wat het moet gaan kosten weet ik even niet................
Iets voor een sleepboot liefhebber met een historisch besef !?.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Ja, dat is 'm Jan.
Maar voor ze verkocht werd, kwam de stuurhut wel voor de stack te staan.
Thans ziet deze boot er wel heel anders uit. Maar dat laat zich raden.
Als in de zoekmachine BRUTUS 2 ingetypt wordt komt de boot in haar huidige hoedanigheid snel boven water.
Ennuh, ik heb de roebels niet om een sleepboot te kopen................
Een ander dus maar.
m.v.g., Roy
Maar voor ze verkocht werd, kwam de stuurhut wel voor de stack te staan.
Thans ziet deze boot er wel heel anders uit. Maar dat laat zich raden.
Als in de zoekmachine BRUTUS 2 ingetypt wordt komt de boot in haar huidige hoedanigheid snel boven water.
Ennuh, ik heb de roebels niet om een sleepboot te kopen................
Een ander dus maar.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Het is iets wat je ook maar net moet weten.............
Toen we nog in De Zande / Kamperveen woonden lag ze daar als "De Maurice" en heb er toen gelijk navraag naar gedaan. Anders had ik het toen ook niet, ( nog zonder enige vorm van internet ), geweten.
Bovendeks is alles veranderd en de boeiing voor is ook aangepast. Tja, dan kan je lang zoeken.
gr., Roy
Toen we nog in De Zande / Kamperveen woonden lag ze daar als "De Maurice" en heb er toen gelijk navraag naar gedaan. Anders had ik het toen ook niet, ( nog zonder enige vorm van internet ), geweten.
Bovendeks is alles veranderd en de boeiing voor is ook aangepast. Tja, dan kan je lang zoeken.
gr., Roy
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Zullen we nog maar even door gaan met de Goedkoop slepers ?.
Goedkoop had 3 sleepboten van nog geen 20 meter lang in de vaart waar 450 pk. Bolnes in stond.
Dit betroffen de "Ika Goedkoop" van 1956 en de "Jacob Goedkoop" en "Johannes Goedkoop" van 1962.
Ik vraag me al heel lang af hoeveel cilinders deze Bolnes motoren hadden. Dit type motor werd als kale motor met 50 pk./cilinder geleverd en draaide dan op 430 toeren. Met extra luchtkasten en blowers er op gingen deze motoren naar 60 of 70 pk./cilinder op 473 rpm. Ik meen dat tegen het eind van de bouw van dit type motor er zelfs 100 pk./cilinder uitgehaald werd.
Maar goed, als we uitgaan van de "Ika Goedkoop" uit 1956 dan zou die 450 pk. misschien op een V-8 van 60 pk./cilinder uit kunnen komen. Dat is dan wel 480 pk., maar het toerental kan ook iets terug geschroefd zijn natuurlijk. Een langere motor zou m.i.z. niet in deze m.k. passen.
Wie weet het exacte type van deze motoren te vertellen !?.
m.v.g., Roy
Goedkoop had 3 sleepboten van nog geen 20 meter lang in de vaart waar 450 pk. Bolnes in stond.
Dit betroffen de "Ika Goedkoop" van 1956 en de "Jacob Goedkoop" en "Johannes Goedkoop" van 1962.
Ik vraag me al heel lang af hoeveel cilinders deze Bolnes motoren hadden. Dit type motor werd als kale motor met 50 pk./cilinder geleverd en draaide dan op 430 toeren. Met extra luchtkasten en blowers er op gingen deze motoren naar 60 of 70 pk./cilinder op 473 rpm. Ik meen dat tegen het eind van de bouw van dit type motor er zelfs 100 pk./cilinder uitgehaald werd.
Maar goed, als we uitgaan van de "Ika Goedkoop" uit 1956 dan zou die 450 pk. misschien op een V-8 van 60 pk./cilinder uit kunnen komen. Dat is dan wel 480 pk., maar het toerental kan ook iets terug geschroefd zijn natuurlijk. Een langere motor zou m.i.z. niet in deze m.k. passen.
Wie weet het exacte type van deze motoren te vertellen !?.
m.v.g., Roy
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Roy, Het zouden 6 cilinder lijnmotoren geweest kunnen zijn van 50 PK per cil. bij 430 toeren en later met turbo opgevoerd naar 75 PK per cil. bij 475 toeren.
Zie de Ika en Johannes bij Binnenvaart.eu staan met 300 PK. Gr. Klaas.
Zie de Ika en Johannes bij Binnenvaart.eu staan met 300 PK. Gr. Klaas.
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Roy - kijk jij niet op Varend Erfgoed.nl?
Daar staat soms best wat op - zie IKA https://www.varenderfgoed.nl/galerij/lekstroom5.html
Op de home pagina kun je zoeken door iets in te tikken - tik b.v. eens Bolnes in, dan komt er van alles te voorschijn, maar een bootnaam intikken gaat het snelst.
Daar staat soms best wat op - zie IKA https://www.varenderfgoed.nl/galerij/lekstroom5.html
Op de home pagina kun je zoeken door iets in te tikken - tik b.v. eens Bolnes in, dan komt er van alles te voorschijn, maar een bootnaam intikken gaat het snelst.
Re: Reederij Gebr. Goedkoop.
Hallo Klaas en Martin,
Tja, de site van Varend Erfgoed liegt duidelijk niet.
Goed, een 6 cilinder Bolnes dus. Vreemd dat in het bekende Alk boekje "Sleepboten, Bokken Bergingsvaartuigen" van Arie van der Veer telkens over een vermogen van 450 apk. gesproken wordt. Ik keek er weer eens in, omdat ik eind oktober vorig jaar al m'n gegevens over Goedkoop digitaal kwijtraakte en er geen uitdraai van had gemaakt.............
Goed, geen van de drie boten heeft haar originele motor meer en allen hebben ook een andere stuurhut gekregen.
De "Ika Goedkoop" vaart nu als "Lekstroom V" bij Eerland met een Cat van 607 pk.
De "Jacob Goedkoop" vaart nu als "Flumar II" met een Cat van 460 pk. rond.
De "Johannes Goedkoop" vaart als "Jenny" in Harlingen met een Cummins van 700 apk.
De spoeling met de al oude Bolnessen wordt al dunner............
m.v.g., Roy
Tja, de site van Varend Erfgoed liegt duidelijk niet.
Goed, een 6 cilinder Bolnes dus. Vreemd dat in het bekende Alk boekje "Sleepboten, Bokken Bergingsvaartuigen" van Arie van der Veer telkens over een vermogen van 450 apk. gesproken wordt. Ik keek er weer eens in, omdat ik eind oktober vorig jaar al m'n gegevens over Goedkoop digitaal kwijtraakte en er geen uitdraai van had gemaakt.............
Goed, geen van de drie boten heeft haar originele motor meer en allen hebben ook een andere stuurhut gekregen.
De "Ika Goedkoop" vaart nu als "Lekstroom V" bij Eerland met een Cat van 607 pk.
De "Jacob Goedkoop" vaart nu als "Flumar II" met een Cat van 460 pk. rond.
De "Johannes Goedkoop" vaart als "Jenny" in Harlingen met een Cummins van 700 apk.
De spoeling met de al oude Bolnessen wordt al dunner............
m.v.g., Roy