Pagina 34 van 47

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 07 apr 2018 14:18
door pieter53
Als ik je woorden goed begrijp.
Twee ketels, elk met twee vuren.

Je zegt: De vuurmonden naar elkaar toe.
De machine er tussen?
De pijpen staan daar voor misschien toch te dicht bij elkaar?

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 07 apr 2018 19:40
door Roy
Pieter, Joop bedoeld dat de twee ketels met de stookfronten naar elkaar toe stonden.
Zo creëer je slechts één stookplaat die tussen de twee ketelfronten in ligt. Zo kan ook één stoker twee ketels stoken.
De machine stond dan achter de achterste ketel. Zeg maar onder het achterdek, hetgeen een normale configuratie is.

m.v.g., Roy

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 07 apr 2018 19:47
door pieter53
Bedankt Roy,
Ik dacht al dat het zo wel moest zijn,
maar denken, is niet zeker weten.
In het boekje Zeeslepers onder Stoom (kleine Alk) van G.J. de Boer staan inderdaad ook een aantal twee pijpers met één machine.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 10:29
door joop 1
er waren ook sleepboten met 1ketel en 2 machines zo hebben wij in aberdeen de havensleepboot danny opgehaald met een 3 vuurs ketel en 2 machines omdat het een havensleepboot was kon dat een lange afstand boot gaat het dan niet redden met maar een ketel haven boten draaien nooit uren achter elkaar vol aan

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 10:48
door pieter53
Afbeelding
Bron: GaHetNa
Stoomsleepboot Titan

Ik neem aan in Arabische wateren.......
(Klik op de foto voor groot exemplaar. Flash moet geactiveerd zijn.)

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 15:22
door Gert Schouwstra
Die achterste tanker is de STATUE OF LIBERTY (IMO 5339250), gebouwd in 1954 en in 1975 totaal verbouwd.
De sleepboot TITAN is niet bekend.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 16:29
door pieter53
Misschien zoeken op de Arabische naam :-)

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 17:49
door Jan van der Doe
Dit kan het wel zijn.

Name: TITAN
Launched: 28/1/1899
Completed: 05/1899
Builder: JP Rennoldson & Sons, South Shields
Yard Number: 189
Dimensions: 617grt, 19nrt, 158.0 x 32.1 x 16.1ft
Engines: 2 x T3cyl (20, 33 & 54 x 33ins), 442nhp
Engines By: JP Rennoldson & Sons, South Shields
Propulsion: 2 x Screws
Construction: Steel
Reg Number: n/a; (IMO: 5037929)
History:
05/1899 Cie Universelle de Canal Maritime de Suez; registered at Port Said
05/1899 Also known as TITAN NO 98
1956 Company re-styled as Suez Canal Authority, Ismailiah
1958 Renamed BATAL
1991 Broken up

Groet
Jan.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 21:50
door pieter53
Lijkt mij ook Jan.
De foto moet dus tussen 56 en 58 in het Suez kanaal gemaakt zijn.
Of kan men dat niet zo stellen?

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 08 apr 2018 22:07
door Jan van der Doe
Dat idee had ik ook Pieter.
Ik vermoed, dat de Fransen niet geinteresseerd
waren om de naam van de boot in het Arabisch er bij te zetten.

Groet
Jan.