Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Evert Sikkema
Berichten: 3254
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Evert Sikkema » 24 feb 2018 17.20 08:32

Bedankt voor jullie antwoorden met betrekking tot de pijp voor en in de stuurhut.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.


k-k
Berichten: 3952
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door k-k » 24 feb 2018 17.20 14:29

De plaats van de schoorsteen in de stuurhut is een paar weken geleden ook al ter sprake gekomen. Jaap Bijl schreef het volgende op 6 februari. Gr. Klaas.
Ook de DRYDOCK VIII (1941), DRYDOCK IX (1941) , DRYDOCK III (1946) en DRYDOCK V (1947) werden oorspronkelijk voor Russische rekening gebouwd naar konden als gevolg van de oorlog niet meer worden afgeleverd en werd de bouw vertraagd.
Omdat de boten in zeer koude oorden gingen waren, werd de schoorsteen door de stuurhut geplaatst en diende daartoe als verwarming.
Groet, Jaap.

Jan van der Doe
Berichten: 6714
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 04 mar 2018 17.20 18:00

Afbeelding
AWARUA

Geb. Lobnitz & Co, Invercargill/1932.
Brt. 411 Net.1 ton.
Afm. 39,99x9,78x4,24 mtr.
Verm. 2x 3Cy TE. (14, 23, 38 x 27in)/1200 PK.
Sn.

Foto: eig.coll.
Info: www.clydeships.co.uk

Gesch.
1932. AWARUA Bluff Harbour Board, Invercargill.
1959. AWARUA Southland Harbour Board, Invercargill.
1973. AWARUA Kevin Hallett and Barry Gilroy, Fiordland.
1975. KIORE-ONE Luggate Game Packers Ltd,Fiordland.
1989. KIORE-ONE afgezonken in Foveaux Strait voor sport duikers.

Afbeelding

Foto: Old Ship Picture Galleries
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 6714
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 09 mar 2018 17.20 17:54

Afbeelding
ARION

Ex. TUG..., TOR, OXELOSUND,

Geb. Oskarshamn Mekaniske Verksted, Oskarshamn/1887.
Brt. 55 ton.
Afm. 19,70x4,60x1,7(2,30)mtr.
Verm. 1x 2Cy Oscarham (250 & 550-330)/200 IPK.
Sn.

Foto: eig.coll/B.A.S.M.
Info: www.sleepduwvaart.nl ,Smit 150.

Gesch.
1887, TUG ...
18.., TOR E.Broms, Vastervik.
1899, OXELOSUND Konsul Percy Tham, Oxelosund.
1892, ORION Wm.H.Muller, Rotterdam.
1901, ARION Internationale Sleepdienst Maatschappij (International Tug Company) Rotterdam.
1906, Nieuwe stoomketel geplaatst door Wilton's Scheepswerf & Machinefabriek, Rotterdam.
1912, ARION Sleepboot "Arion" (Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V.) Rotterdam.
1923, ARION L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam
1924, gesloopt.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Gert Schouwstra
Berichten: 3621
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra » 10 mar 2018 17.20 11:51

BIjzonder leuk, Carl Percy Sebastian Tham (1869-1931) woonde in Oxelosund (bij Nijköping). In 1884-95 werkte hij bij een Rotterdamse scheepsmakelaar en begon direct daarna zijn eigen makelaardij in Oxelosund. In 1898 werd hij door Nederlands tot vice-consul benoemd wat hij tot 1908 zou blijven. Van 1900 tot 1918 was hij directeur van Oxelosunds rederi A/B en daarna van Percy Tham A/B. Hij is ook nog Pools consul geweest. Een bezig mannetje dus.

De TOR is in 1887 onder die naam gebouwd in Oskarshamn in opdracht van consul Emil Gustav Broms (1849–1903). Die had o.a. een houttransportbedrijf. Hij liet twee jaar daarvoor ook de sleepboot RAN bouwen in Stockholm. Beide boten werden ook ingezet op zaterdag voor beurtvaarten van Blankaholm via Solstadström en Lindnäs naar Västervik. De tochten gingen door tot 1898, vanaf 1892 via Hålvik in plaats van Lindnäs. In 1899 werd de TOR verkocht.
Laatst gewijzigd door Gert Schouwstra op 10 mar 2018 17.20 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Jan van der Doe
Berichten: 6714
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 10 mar 2018 17.20 17:20

Dank je wel Gert voor de geschiedenis van de eerste opdrachtgever van de boot.
Altijd leuk wat meer te weten te komen van een boot.

Hij werkte in Rotterdam van 1884-1895 en niet van 1984-1895.

Prettige zondag.

Hartelijke groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Gert Schouwstra
Berichten: 3621
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra » 10 mar 2018 17.20 22:26

Scherp Jan, ik heb het aangepast. :oops:
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Ridderkerk
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 sep 2014 17.20 14:19

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Ridderkerk » 11 mar 2018 17.20 20:41

Beste experts,
Ik heb de volgende vraag:
Volgens de gegevens die ik heb zou er in het jaar 1899 bij Wed. C. Boele te Bolnes een stoomsleepboot zijn gebouwd. bestemd voor
Hitman en de Jong te Rotterdam. Als naam staat genoteerd: Berta (of Bertha).
Ik kan echter niets van die sleepboot vinden; weet iemand misschien iets van dit schip (lengte / breedte / tonnage / pk)
Bedankt voor de moeite.
Groeten,
Huib van Vliet.

Gert Schouwstra
Berichten: 3621
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra » 11 mar 2018 17.20 22:32

Huib, in de liggers staat wel een stoomsleepboot NEDERLAND die aan die beschrijving voldoet. Alleen gebouwd in Slikkerveer.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Jaap Bijl
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jaap Bijl » 12 mar 2018 17.20 11:37

Alleen het casco van de NEDERLAND werd bij Wed. C.Boele gebouwd.
De machine en ketel werd geleverd door de A.S.M. in 1899.
Groet, Jaap.



Plaats reactie