Pagina 29 van 47

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 30 jan 2018 13:50
door Roy
Prachtig Jan !.
Ik ervaar het altijd een geschenk dat je telkens weer van die oude stoomslepers boven water vist !.

m.v.g., Roy

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 31 jan 2018 01:59
door Jan van der Doe
Doe het met plezier Roy.

HG
Jan.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 31 jan 2018 22:43
door Jan van der Doe
Afbeelding
URSUS

Ex. JUAN SOVERNY, CYNIC,

Geb. Bow McLachlan & Company, Paisley/1917.
Brt. 472 ton.
Afm. 43,19x8,85(8,9)mtr.
Verm. 2x3Cy TE/12oo IPK.
Sn. 11 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: www.wrecksite.eu

Gesch.

1917-1917: Chilean Government.
1917-1920: British Royal Navy-Admiralty als "CYNIC".
1920-1922: TSC The Shipping Controller als
"SYNIC".
1922-1945: Cie. Générale Transatlantique (CGT, Cie. Générale d´Armements Maritimes), Paris
als "Ursus".
194.: in beslag genomen door de Duitse bezetters.
1945: 25 april gebombadeerd nabij Brunsbuttel en gezonken.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 03 feb 2018 02:04
door Jan van der Doe
Afbeelding
BEAVER

Ex. POWERFUL, LADY LEWIS,

Geb. Elliot & Jeffrey, Cardiff/1898.
Brt. 154 Net.13 ton.
Afm. 32,41x6,1x3,4 mtr.
Verm. 1x 2Cy. (55,880x106,68)/75 IHP.
Sn. 8 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: Jaap Bijl, Merchantfleets in Profile, vol 3.

Gesch.
1898: geb.voor J.Elliot, Cardiff.
1899: hernoemd, LADY LEWIS.
1901: overgenomen door Elder Dempster (Mersey Towing Co., Liverpool) hernoemd BEAVER.
1903: C.P.R. Canadian Pacific Railway, geen naams verandering.
1922: Verkocht aan J. Davies, Cardiff.
1938 Gesloopt bij Reese & Co. llanelly.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 03 feb 2018 17:19
door Jan van der Doe
Afbeelding
DOCKYARD V

Geb. Rotterdamsche Droogdok Maatscappij N.V., Rotterdam/ 1947.
Brt.
Afm. 25,1x6,34x2,31(2,90)mtr.
Verm. 2x 2Cy./500 PK.

Foto: eig.coll., RDM Archief, B.A.S.M.
Info: www.sleepduwvaart.nl

Assistentie bij de gehavende M/T "MARIAN".

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 03 feb 2018 22:38
door teerkwast
Rare boten waren dat Jan, breed, en dan dat korte pijpje. Wel een heel mooi plaatje.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 03 feb 2018 22:50
door Roy
Met de schoorsteen voor de stuurhut had de kapitein wel een goed zicht op de sleepdraad en dus werkterrein.
Eigenlijk waren ze voor Russische rekening gebouwd, maar nooit aan de U.S.S.R. opgeleverd.

m.v.g., Roy

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 03 feb 2018 23:07
door Jan van der Doe
Dat is nieuws voor mij Roy en misschien anderen ook nog wel.

HG
Jan.

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 04 feb 2018 12:15
door joop 1
ik heb hier van 1 van de boten een model staan

Re: Stoomsleepvaart

Geplaatst: 04 feb 2018 12:34
door Roy
Klopt Jan, het waren er meer die voor U.S.S.R. rekening werden gebouwd. Jammer maar ik weet niet meer welke het precies waren.
Dat gold trouwens ook voor enkele varende bunkermachines die voor U.S.S.R. rekening op stapel gezet waren. Ik meen dat het die schepen waren die later naar Oosterwijk gegaan zijn en tot kraan c.q. overslag schip verbouwd zijn.

Mooi modelletje van die Dockyard sleepboot Joop !.

m.v.g., Roy