Bietenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

nh archief NL-HlmNHA_Hmr_09526.jpg
nh archief NL-HlmNHA_Hmr_09526.jpg (167.64 KiB) 2270 keer bekeken
Wat ouder dan dat lepeltje is deze foto van de suikerfabriek Halfweg.
Door alle masten is er nog maar weinig zichtbaar van de Suikerfabriek.

Foto: Historisch Archief Haarlemmermeer.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

pieter53 schreef: 01 okt 2018 15:15 Ik denk toch dat ze het jaarletter zilvermerk gebruikt hebben.
Dan is de lepel dus van 1971 of een 25-voud aan jaren eerder of later.
Dank Pieter, De VCS werd in 1947 opgericht toen de fabrieken van Roosendaal, Dinteloord en Zevenbergen samengingen. De voorbereidingen beginnen al in 1946. Later volgden Puttershoek, Sas van Gent en Groningen. In 1970 werd de VCS weer opgeheven en kwam de nieuwe naam Suiker Unie. Het lepeltje kan dus niet van 1971 zijn. Conclusie: Het lepeltje is in 1946 gemaakt en in 1947 gebruikt als relatiegeschenk bij de oprichting van van VCS.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

Gert mogelijk is het suikerlepeltje van 1957 dan bij het tienjarig bestaan van de VCS zijn toen wat geschenken uit gedeeld
zo is er een boek verschenen wat ik nog heb een delfsblauw bord prachtig mooi maar niet op een schip is dan ook aan stukken gevallen vermoedelijk ook een verzilverd lepeltje maar bewijs nog niet gevonden.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat zou heel goed kunnen Piet. Ik ben dus nog even wat dieper in de wereld van de zilvermerken gedoken. Op het lepeltje staat een L gedrukt en ik zie dat die letter in 1946 niet is gebruikt.
In 1945 werd de K gebruikt en waarschijnlijk omdat er geen materiaal was is de K ook in 1946 gebruikt. In 1947 werd de L overgeslagen en kwam gelijk de M. Mijn aanname dat het 1946 moet zijn geweest is dus niet correct.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

https://hdl.handle.net/21.12102/5105a16 ... 3bc2e286e2

wie herken een van deze schepen die hier peeen liggen te laden in Zijkanaal C in de Zuid-Spaarndammerpolder
Bijlagen
bietenladen.jpg
bietenladen.jpg (103.97 KiB) 1885 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Is dat niet een klippertje van Ramstijn?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Bietenvaart.

Bericht door piet42 »

Dan zou het deze moeten zijn https://www.dewaterkantvantilburg.nl/index.php?p=13&s=1

De klipperaak Nooit Volmaakt is in 1904 als zeilschip gebouwd voor schipper C.A. Ramsteijn. maar ik zie toch nog wel wat verschillen machine kamer ingang met luchtkoker en uitlaat voor het roefje op de foto moet het toch al wel een motor schip zijn toplicht goed te zien boordlichten wel moeilijk maar ik denk ze toch te zien en 2 ramen ipv 3 jammer genoeg laten ze de kop niet zien
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bietenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Piet, dat is op de foto de NOOIT VOLMAAKT niet,die niet die in Tilburg ligt , dat is een klipperaak met een verbouwde paardenkont.Je had nog twee Ramstijnen met echte klippers, ik dacht van een RISICO en een JOHANNA MARIA en dan denk ik dat het de eerste zou kunnen zijn op die foto.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bietenvaart.

Bericht door pieter53 »

Dit is volgens mij niet de loswal Zijkanaal C (loswal Zijkanaal C weg waar ik heel goed mee bekend ben), want daar staan geen huisjes aan de overzijde, maar zijkanaal B.
Op de achtergrond de vullisbelt. De latere skihelling. (https://goo.gl/maps/9wB7to49oCr)

of

is niet de vuilnisbelt, Maar toch zijkanaal C met het talud voor de brug van de A9?
Dus de loswal Buitenhuizerweg die een stuk zuidelijker ligt dan de loswal Zijkanaal C weg.
https://goo.gl/maps/5JVAH1mvmsP2
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
peter1971
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2010 23:27

Re: Bietenvaart.

Bericht door peter1971 »

Boederij
Binnenschip Bonne Attente wordt in Stein (L.) geladen met Limburgste #suikerbieten. #Cosun Beet Company startte deze week een pilot met het scheepstransport van suikerbieten. CBC wil de supplychain, van land tot klant, versneld verduurzamen tot uiteindelijk CO2-neutraal. CO2-reductie is ook een belangrijk speerpunt van Noord-Brabant. Bovendien wil de provincie minder druk op het wegennet, onder meer rond knooppunt Eindhoven. Naast bulkvervoer per schip worden vanaf november ook bieten in 40-voets containers per schip naar de fabriek in Dinteloord gebracht. Het schip Bonne Attente neemt zo'n 1.300 ton bieten mee. Per reis vervangt het schip zo 75 vrachtwagenritten (heen en terug). - Foto: Arno Huijsmans

https://www.facebook.com/weekbladboerde ... __tn__=K-R
Bijlagen
27-10-2020 Bieten laden in Stein Bonne Attente 2.jpg
27-10-2020 Bieten laden in Stein Bonne Attente 2.jpg (175.48 KiB) 759 keer bekeken
Plaats reactie