Oud Amsterdam

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

Nee, de scheepjes waren uitsluiten voor het vervoer van personen.

Niet dat een gewone arbeider zich zoiets kon veroorloven, maar de heren van de beurs schenen wel graag
na de beurszaken zich in een etablissement buiten de stad te gaan verpozen. :roll:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Gert Schouwstra »

Op 25 april 1879 begon de heer A.D. zür Mühlen met de Havenstoombootdienst. Een halfuursdienst van de Kalkmarkt naar het Droogdok en naar de Rietlanden die al om 5:30 uur begon. De laatste aankomst was om 20:30 uur. Passagiers die aan boord gingen konden de grote stoomschepen bekijken. Bezienswaardigheden waren de MARIE van de Maatschappij Nederland die kon worden bezichtigd en de PRINS VAN ORANJE die op vertrek lag naar Indië. Dat ging goed, op 17 april maken de directies van de Droogdokmaatschappij en de Maatschappij Nederland bekend dat de daar liggende mailboten en de SUEZ-boten in de Rietlanden voor publiek opengesteld worden. Bezichtiging van het droogdok was gratis. Een bezichtiging van een schip kostte 25 cent per persoon en het kaartje kon bij de conducteur van de Havenstoombootdienst gekocht worden.

Het liep best goed. Al in juni komt een voorstel in de gemeenteraad om het sluisgeld van de oostersluis te reduceren tot 10 maal per schip per dag. De Havenstoombootdienst was toen al goed voor fl 3.500,- tot 4.000,- aan sluisgeld! Er waren soms zomaar 50 passagiers aan boord.

Op 19 november worden vier nieuwe stoombootjes besteld voor twee nieuw op te zetten lijndiensten Amsterdam_Nieuwendam en Schreierstoren-Houthaven, langs het droogdok van Von Lindern, het Westerhoofd en de Suez-steigers. De opleverdatum wordt gepland op 15 maart 1880. De order gaat naar de werven van van der Made en naar Ceuvel.

In de winter van 1879/1880 wordt de dienst gestaakt vanwege ijsgang, maar men zit niet stil. Op 31 december wordt de oprichting van een nieuwe maatschappij bekend gemaakt, welke de havenstoombootdienst gaat exploiteren. Er wordt fl 250.000,- kapitaal geplaatst, waarvan fl 150.000,- bestemd is voor de reeds in order uitstaande schepen. De bedoeling is om een dienst van omnibus-stoomboten (we zouden nu zeggen: waterbus) in Amsterdam op te zetten.

De groei gaat daarna in snel tempo door: In februari 1880 krijgt de Havenstoombootdienst het contact voor een schroefstoombootdienst voor vervoer van reizigers en goederen tussen Amsterdam en Schollenbrug (gem Nieuweramstel).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Oud Amsterdam

Bericht door teerkwast »

Hoge schoorstenen, daar kan ik nog wat over vertellen. Er kwam op een dag een sloper op het werk, tenminste, dat zei hij. Er moest voor een verbouwing de schoorsteen weg gesloopt worden. Maar, wat doet hij, hij begint met een voorhamer,te slopen op de vierde verdieping, waar wij ook aan het werk waren. Na verloop van tijd, een donderend geraas, en een ijselijke gil. dat was het laatste wat wij van de man gehoord hebben.
Hij was schijnbaar vergeten, dat er nog een meter of zeven boven op stond.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

Speciaal voor Wim.
Misschien niet echt Oud, maar voor jonge mensen misschien toch oud genoeg.
Oostelijke Handelskade nummer 10.
010122043958_kopie.jpg
010122043958_kopie.jpg (258.23 KiB) 2055 keer bekeken

Beschrijving: Oostelijke Handelskade 10
Op de voorgrond de binnenplaats van de Koninklijke Marechaussee Amsterdam-Haven; op de achtergrond het gebouw van de Havencentrale Oost op nummer 4. Links de Stadsrietlanden.
Vervaardiger Inp Roël
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto's eigen fotodienst
Datering april 1981
Geografische naam Oostelijke Handelskade
Rietlanden
Afbeeldingsbestand 010122043958
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Oud Amsterdam

Bericht door ossebaar.j »

Sorry , maar de op de spoorverhoging ( links ) zie je de rijtuigen op het rangeerstation Amsterdam-dijksgracht .Hier werden de rijtuigen in de internationale treinen gereed gemaakt .Deze treinen kwamen aan op Amsterdam - Centraal , Of vertrokken daarvandaan . De laag gelegen sporen zijn de verbinding tussen Asd-cs en de rietlanden of Asd-watergraafsmeer .
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Amsterdam

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter en Ossebaar.J , ik zie mezelf nog dat bordes met trapje aflopen de fiets uit het hok waar de fotograaf op staat , en een eind verder onder het spoor door langs de Dijksgracht, richting de Ruiterkade. In de 2 onder 1 kap huizen woonden mijn werkgevers,in het gebouw K.V.V.ers en ik als dienstplichtig militair in de keuken, dus alles wat je hier ziet is kort na deze foto tegen de grond gegaan om plaats te maken voor de PROJEKTONTWIKKELAARS, dus..dag Oud Amsterdam..
groeten van Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

@Wim Zit daar nu niet SBS?

@Ossebaar Klopt al is er een tijd geweest dat de lage verbinding nauwelijks gebruikt werd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Amsterdam

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter, tussen Havencentrale Oost nummer 4 (heet nu Panama ? ) en het gebouw van S B S stond de Brigade, en de lage spoorverbinding is nu een drukke weg. Hoe ik daar in de keuken ben gekomen is een ander verhaal, ik was als matroos op het R.V 20 van de vaartuigendienst geplaatst die lag altijd standby aan de Verbindingsdam voor havenpatrouille, wij gingen altijd eten in de Brigade en de kok had een hulpje nodig, dat werd ik dus, van af Maart 1961 .
groet Wim.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

De weg is de Piet Hein kade. Er ligt nu ook een trambaan.
Vroeger ging je vanaf de Piet Heinkade via de Parallelweg naar de Czaar Peterstr.
Er was gewoon een overweg over het lage spoor naar de Rietlanden en
een viaduct aan het eind van de CzP onder de hoge spoorweg.
Daar was ook het eindpunt van buslijn 6.
In de spits kon je in de CzP op bijna elke gewenste plaats de bus in en uitstappen,
want men ging de file niet uit om naar de halte te gaan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Oud Amsterdam

Bericht door ossebaar.j »

Hallo ichthus ,
Als je op google earth kijkt , dan zie je het brigade gebouw nog staan . War nu het gebouw van SBS staat lagen voorheen de uitrij sporen van het rangeerterrein van de Rietlanden , Het bedoeld lage spoor is nog steeds ingebruik , van en naar Amsterdam - Watrgraafsmeer .
Plaats reactie