Aanraders: boeken nieuw en oud, websites etc

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door mastodont »

van Utrecht
ik droom nog wel eens van die man als ik zwaar getafeld heb
wat een havenmeester..
het maakte bij wijze van spreken niet uit op welk uur van de dag je de haven opliep ,hij stond bekant klaar om je steekeindje aan te pakken
en gelijk een briefje uit schrijven
een goeie voor de baas ,dat was het
maar voor zijn ex colega's ...?
gr
leo
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: Een kar met een verhaal...

Bericht door bronsmotor »

Kreeg een mailtje van Jan Vegter over de boekenserie die hij aan het schrijven is:

Graag zou ik een beetje reclame willen maken op het internet voor deel 3 over Thomassen, de overige delen worden ook in de flyer genoemd en dat is uiteraard niet verkeerd doch over deel 4 word er al een prijs, een maand en aantal bladzijden genoemd, dit is nog wat voorbarig omdat dit deel nog niet gereed is en ik derhalve niet weet hoeveel blz dik dit boek wordt, wat dus dan de prijs zal zijn en ook niet wanneer het uit komt. Oktober dit jaar in iedergeval niet, maar ik doe mijn best. Deel 3 over Thomassen komt dit jaar wel uit, halverwege november zal het leverbaar moeten zijn. Thomassen was een grote speler m.b.t. gasmotoren, deze motoren werden veelal geleverd aan oliemaatschappijen zoals de Dortsche Petroleum Maatschappij en ook de Koninklijke Shell. Deze motoren dreven vaak een ja-knikker of een compressor-putunit aan om olie- en gas op te pompen. Veelal gebruikten deze motoren het gas wat tijdens het winnen boven kwam als brandstof. Naast de vele “landmotoren” welke in de foto’s 33.2, 250 en 243 te zien zijn werden er ook tractiemotoren voor de scheepvaart gebouwd. Motoren zoals 4VO motor welke in foto 79 getoond wordt alsmede de 6 cilinder FeDT motor van 440 pk bij 1200 omwentelingen werden zowel in treinstellen als schepen geplaatst. DE 6 cilinder VaSD motor wat een direct omkeerbare motor welke in de Cornelishoutman was geplaatst. Ook de door Thomassen in samenwerking met Stork ontwikkelde en gebouwde ST motoren (foto’s 230 en 231) werden in treinstellen, schepen (koninklijk marine) en als land motoren geleverd. Bij Stork is deze motor langer in productie gebleven dan bij Thomassen, deze motoren werden als 3, 4, 5, 6, 8 en 10 cilinders geleverd en ook deze motor was weer een ontwikkeling van Professors Kroon. Kroon heeft voor Bolnes en Brons veel betekend m.b.t. de ontwikkelingen van de tweetaktmotoren met uitlaatkleppen. De ST (Stork-Thomassen) had dit ook. De mooie 12 cilinder FD motor van foto 250 had een toekomst moeten hebben als tractiemotor voor treinstellen en voor schepen, helaas liep dit anders en is het bij 2 gebouwde exemplaren gebleven. De grootste 12 cilinder v-vorm gasmotoren van Thomassen hadden m.b.v. een blower een vermogen van 3000 pk. Dit boek beschrijft in grote lijnen de motorengeschiedenis van Thomassen tot aan 1982, toen werd de laatste motor geleverd. 176 blz, 348 foto’s en advertenties en 70 blz tekst, genaaid en gebonden gelijk de overige delen uit deze serie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.bronsmotor.com/vegter/Motorenfolder.pdf
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door Kees Keijzer »

Om nog even terug te komen op het boek; Een Vrouw van Staal;
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb het boek donderdag bij de boekwinkel in Papendrecht gekocht, ben er in begonnen en vanmorgen had ik het uit, 400 pagina's. Iedereen kan ik het aanbevelen of je nu binding met de binnenvaart hebt of niet het is inderdaad ,Een buitengewone biografie van een binnenschip, Hulde voor de auteur om zo de levensloop door ruim een eeuw van het schip en zijn verschillende eigenaars en familieleden te vertolken.Voor varensmensen heel herkenbaar en voor buitenstaanders een leerzaam kijkje in een eeuw vaderlandse binnenvaart.
Zelf kwam ik er nog een vroegere stuurman in tegen.
Nogmaals chapeau voor de auteur.
Gr., Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door Victoire »

Ik sluit me geheel bij Kees aan. Zo juist sloeg ik "Een vrouw van staal; de buitengewone biografie van een binnenvaartschip" van Corine Nijenhuis dicht en ik heb genoten van een prachtig boek. Razend knap hoe de auteur het mooie en tegelijk zware bestaan van 5 generaties schippers en 4 generaties schippersvrouwen (de laatste schipper vaart alleen) tot leven brengt tegen de achtergrond van 100 jaar geschiedenis van de binnenvaart. Wat moet de research voor dit boek een werk geweest zijn! Ik weet daar iets van door mijn onderzoek in de archieven naar de 7 Koophandels van Schipper Visser en recent mijn onderzoek naar het in 1907 in België gebouwde botterjacht "Brontoliet". Maar dat is vers 1. Dan moet er nog een verhaal van gemaakt en dat heeft Corine Nijenhuis waanzinnig mooi gedaan. Heel mooi vind ik ook hoe zij in haar verantwoording uitlegt dat zij de strijd om er een non-fictie verhaal van te maken heeft verloren: "De klipper heeft een eigen vertelvorm gekozen". Ik kocht het boek namelijk als inspiratie voor het schrijven begin volgend jaar van een non fictie verhaal, een gewone feitelijke geschiedenis van de "Brontoliet". Even was er teleurstelling, maar die verdween als sneeuw voor de zon, toen ik vrij snel in een "hartveroverend boek" (zoals Adriaan van Dis het op de flap van het boek terecht noemt) zat en lag te lezen en niet meer kon stoppen. Ik kan het boek aanbevelen! Teun Schermerhorn
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door Binnenvaart »

MEPPEL – Het boek Scheepsbouw in Meppel over de geschiedenis van de werven, van de scheepstimmerlui met een aantal nog varende schepen wordt vrijdag 23 oktober om 14.30 uur gepresenteerd bij Stichting Oud Meppel in het Historisch Centrum.

Boek ‘Scheepsbouw in Meppel’
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door Binnenvaart »

De Antwerpse haven periode 1811 - 1970

De Antwerpse haven periode 1811 - 1970
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door Binnenvaarder »

Binnenvaart,
Is dit info uit een boek (Antwerpen) die te koop is?
Met vriendelijke groeten,
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Geert

Ik zou het niet weten,kreeg de link via een mailtje binnen

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door maarpol »

Ik weet niet of de mannendie van aken en motortjes houden hier gekeeken hebben

https://www.flickr.com/photos/evafrans/


Voorbeeld https://www.flickr.com/photos/evafrans/8776245113/
Groeten Martin

Roest rust nooit.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Aanraders: boeken, websites etc.

Bericht door k-k »

Leuk, met de werf van Jansen in Druten. In september 1970 een paar weken gezeten met een verlenging. Gr. Klaas.
Bijlagen
1970-8 Druten 8.jpg
1970-8 Druten 8.jpg (169.93 KiB) 2052 keer bekeken
Plaats reactie