Gert Schouwstra schreef:......
Rhenus 124 geen gegevens
Rhenus 125, later Mr Jan Elshout, nu Liberty Ann, bj 1939 bij Boele Bolnes, 2x 400pk Deutz
Rhenus 126, later Bonafide, Almana, bj 1939 bij Boele Bolnes, gesloopt in 1985, 2x 400pk Deutz
Rhenus 127, nu Henrean, bj 1939 bij Schimag, 2x 400pk Deutz
Dit schip is in 1940 bij Willemstad op een mijn gelopen en gezonken. Er vielen 167 doden en 276 gewonden.
Zie ook: https://www.dodenakkers.nl/oorlog/erehofwillemstad.html In 1942 met nieuw een achterschip in de vaart gebracht.....
Het gaat mij om de 127. Sommigen zeggen hij is in 1939 bij Boele Bolnes gebouwd,
anderen zeggen het is de ex-Rheinland 127 (ex Rheinland 47) uit 1922.
Wat is correct?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
De "Sattelschlepper" waren enerzijds fascinerende schepen en erg populair. Aan de andere kant, hadden ze vele nadelen voor de bemanning. Darom waren ze niet erg populair bij de bemanning en werden aangeduid als "vliegdekschip" - zeker geen compliment.
Er is een - denk ik - interessant artikel over, helaas alleen in het Duits, hier is de link (# 18, Hintergrund der Sattelschlepper)
Gert Schouwstra schreef:......
Rhenus 127, nu Henrean, bj 1939 bij Schimag, 2x 400pk Deutz
Dit schip is in 1940 bij Willemstad op een mijn gelopen en gezonken. Er vielen 167 doden en 276 gewonden.
Zie ook: https://www.dodenakkers.nl/oorlog/erehofwillemstad.html In 1942 met nieuw een achterschip in de vaart gebracht.....
Het gaat mij om de 127. Sommigen zeggen hij is in 1939 bij Boele Bolnes gebouwd,
anderen zeggen het is de ex-Rheinland 127 (ex Rheinland 47) uit 1922. Wat is correct?
Pieter, ik zou het niet weten. Als ik nu in de liggers kijk zie ik dat de Rhenus 127 bij Boele is gebouwd onder bouwnr. 888. Ik acht die liggers erg betrouwbaar, dus ik ga er nu vanuit dat Schimag een foutieve vermelding is.
Volgens de liggers is het schip in 1942 bij Boele herbouwd tot Grebbeland. In het IVR 1956 kon je dan weer bouwjaar 1942 tegen en ook in de liggers schijnt nog weer ene foute verwijzing naar de Rhenus 125 te zitten. Als je contact met George Snijder zoekt of naar de forumdag komt, hij heeft de originele sans van de liggers.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hartelijk dank voor de reactie.
Eerst maar eens over de liggers; ik heb er ook een paar uitgetypt, dus ben bekend met de kwaliteit van het handschrift en de hersenkronkels van de scheepsmeters en/of de geen die de liggers in het net inschreef.
Ik heb het met George over de Rhenus gehad en er zitten in de liggers wel wat foutjes.
De juiste metingen zijn:
R12371N
R13296N
R14277N
R18396N
R23462N
R31742N
R36310N
Maar ook dan is het niet 100% in orde. Dat komt echter bij de volgende update van de liggers aan bod.
George vertelde verder: "Rhenus 127: op de bouwlijst van Boele Bolnes staat die als bouwnummer BN888 (in de database van De Binnenvaart staat 188 hetgeen fout is.)
Voor mij is het dus wel duidelijk dat de werf Boele Bolnes was, maar extra bewijzen zijn natuurlijk altijd welkom.
Vandaar mijn vraag.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Volgens bouwlijsten Scheepswerf Boele (& Pot)
bouwnummers 886-887-888: RHENUS 125,126 en127, allen 1939, afm. 76,00 x9,43 x 2,26 mtr.
bouwnummers 889 t/m 894 : RHENUS 130 t/m 135, allen 1940, afm. 55,00 x 7,25 x 2,30 mtr.
Veel van die sattelschleppers hadden bij de opbouw vanaf de boeing tot aan het stuurhuisdek een overkapping. Volgens mij voor de veiligheid als er een strang zou breken. Kan iemand mij vertellen waar deze overkapping voor diende en wat de officiele benaming was?
Harry
ik heb het altijd een whale gang genoemd bij ons op de oudere sleepboten noemde ze die ook zo mijn vader en opa hebben nog op de stoomboten van smit gevaren nooit anders gehoort gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Joop,
Dat het op de sleepboten van Smit een whalegang werd genoemd weet ik.Maar die waren toch wat meer engels georienteerd. Of dat op de Rijnvaart ook zo was?
Harry