Teuna II 14 augustus 1944 aanval Maas Vierlingsbeek

Alles over binnenscheepvaart
Werkgroep

Teuna II 14 augustus 1944 aanval Maas Vierlingsbeek

Bericht door Werkgroep » 30 mei 2018 18:31

“Op 14 augustus 1944 was er op de Maas bij Vierlingsbeek een aanval op een schip door een RAF-vliegtuig.
Deze aanval was om 16.30 uur bij helder weer en uitstekend zicht.
De kapitein van dat schip, de Teuna II werd hierbij dodelijk getroffen in zijn hoofd.
Deze Vianese inwoner DHR. Johannes Bokstein, werd op 18 augustus d.o.v. begraven in Vianen.
Heeft U enige gegevens over deze aanval en heeft U meer gegevens over dit RAF vliegtuig?” (tekst heer Heinink Vianen)

Mijn verhaal; (Piet Kaanen)
Ja, ik kan mij die dag nog goed herinneren; het was een warme dag en wij waren aan het spelen in de beek bij de Watermolen, toen opeens het geluid van vliegtuigen en het geknetter van mitrailleurs de landelijke rust verstoorde. Een van de vliegtuigen (of het vliegtuig) konden wij bij het optrekken nog zien, vanuit ons standpunt richting zuid-oost, boven de Maas.
Toen sloeg mij de schrik om het hart, want een broer en twee zussen, in gezelschap van enkele logées, waren gaan roeien en zwemmen op de Maas bij Maashees en hadden een roeiboot gehuurd bij een café annex botenverhuur (thans Camping “De Watervogel”). Zoals zo vaak gebeurde werd er druk gebruik van gemaakt om op een sleep te klimmen en er weer vanaf te duiken. Toen opeens de aanval plaats vond op de sleepboot; het enige wat ze konden doen was in het water duiken en zien weg te komen. Dat is ze gelukt.
Opgelucht hoorde ik de opgewonden stemmen, toen ze per fiets terugkeerden van het dagje “spelevaren op de Maas”.
Ja, ik had behoorlijk in de rats gezeten.

Heeft er iemand van U over deze aanval meer informatie?

Leo Janssen

Plaats reactie