Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door piet42 »

deze klipper heeft in het binnenvaart blad gestaan met de vraag wie is dit is daar al antwoord op gekomen ?? en waar is deze zaat/haven
Bijlagen
klipper wie img795.jpg
klipper wie img795.jpg (99.99 KiB) 919 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Keijzer »

Piet; Ik heb hem al eens meer opgespoord; Het is de klipper APJA van J. van der Sluijs uit Werkendam in het haventje van Burghsluis op Schouwen-Duiveland .En heb het toen ook doorgeven aan de Vereniging de Binnenvaart.
Hier nog een ansichtkaart van de haven van Werkendam uit ongv. 1060 waar een gedeelte van het schip op staat met de oude stuurhut, het is het schip op de achtergrond links tegen de wal. Het onderschrift spreekt voor zich. Met dank overgenomen uit het boek; 100 jaar K. S. V. Schuttevaer afd. Werkendam.Die SPERANZA zou zeven j later zinken na een aanvaring met een Am.oorlogsschip bij Lillo.
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door piet42 »

Kees bedankt ik had de vraag wel gelezen in het blad maar geen reactie gezien vandaar mijn vraag mooi dat het boven water is en de plaats klopt helemaal kees al meer foto's van gevonden de bij geplaatste foto is er een van de henry dunant ons schip (schippers) het zal wel van de vloed/laagwater zijn denk ik over de eb met de zaat boven binnenlopen niet zo handig denk ik met de henry .

vroeger met de spits ook nog wel een geladen als je op de zaat lag ging het wel maar zodra je vlot kwam met de vloed er stond een flinke bries uit het westen was het geen lekker liggen daar dan komt de zwel lekker binnenlopen.
Bijlagen
burghsluis'65henry dunant.jpg
burghsluis'65henry dunant.jpg (66.28 KiB) 1311 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, met pa kwamen we er ook wel eens, ook enlele keren na de ramp toen het land weer droog viel in het voorjaar van 1954 met gips voor de ontzilting van de landbouw grond. En in m'n Zwaans tijd op de Oosterschelde werken zaten veel in die omgeving.Hier nog een foto uit 1954, toen was het nog EBEN HAËZER II van van Wageningen uit Bruinisse, onder weg met gips van Rotterdam op de zijschroef naar Burghsluis, we varen daar net boven het Zijpe;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door piet42 »

Kees mooi die tijd terug maar op de zijschroef 18pk dacht ik van r.dam naar burgsluis is toch een hele onderneming veel tij varen en op tij naar binnen denk ik vooral in 1954 was toen de haven nog vol in bedrijf na de ramp er is val alles te zien maar vooral veel schepen
Bijlagen
burghsluis02.jpg
burghsluis02.jpg (168.91 KiB) 1280 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, Piet meestal deden het werk over de Zeeuwse Stromen met een boot er voor maar het weerbericht zal wel gunstig geweest zijn. In de bietencampagnes voeren we wel altijd met een boot er voor.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door teerkwast »

Had je één, of twee zijschroeven Kees.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Keijzer »

Er stond bij ons 14/16 pk liggende Deutz bij de zijschroef, het kastje was 339 ton groot en geladen haalden we er nog snelheid mee van krap 6 km/u.Ter vergelijking later met 153 p k Scania Vabis krap 14 km./u.
Groet. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door piet42 »

wie herken dit schip gratias sluis ravenswaai
Bijlagen
gratias ravenswaai rws.jpg
gratias ravenswaai rws.jpg (108.49 KiB) 1059 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door teerkwast »

Was heel hoog water zo te zien? Flinke bult schroefwater,als ik naar de roeiboot kijk.
Afbeelding
Plaats reactie