Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Wrijfhout »

Jammer dat Kees juist vandaag weer aan de bak moest...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re:

Bericht door Tim76 »

wrijfhout schreef:Afbeelding
Harry, heb je ooit deze nog uitgepuzzeld gekregen...?

Groeten van Tim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Wrijfhout »

Helaas niet, of herken jij hem nu?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Binnenvaart »

hier nog als Bianca in de vaart van Adrie Janssen
En die Bianca zit nu bij ons op de sluis,niet te verwarren met het schip,maar zijn dochter :lol:

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Tim76 »

wrijfhout schreef:Helaas niet, of herken jij hem nu?

gr. Harry
Mijn beide ouders hebben gisteren even zitten puzzelen, en het zou de Fides van Van Wijngaarden kunnen zijn...

Groeten van Tim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Wrijfhout »

Dat zou best eens kunnen zijn. Van Wijngaarden schreef van Giessendam, en die naam kan ik goed lezen. Daarvoor staat een lange naam klein geschreven, het aantal letter komt aardig overeen met van Wijngaarden. Daarvoor staat weer in het groot een korte naam wat weer past bij Fides. Ik durf hem die naam wel geven! :wink:

bedankt Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Jan van der Doe »

Harry,

Over welke van Wijngaarden gaat het hier.
Vrienden van mijn ouders, al jaren geleden overleden, Willem van Wijngaarden uit Giesendam heeft in de jaren '50 zijn schip verkocht en is naar Canada geemigreerd.
Hij heeft hier gevaren o.a bij de Shell en McKeil en gewerkt bij de bouw van de St.Lawrence Seaway.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Wrijfhout »

Geen idee Jan, misschien dat de ouders van Tim daarop antwoord weten...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Tim76 »

En dat is dezelfde Van Wijngaarden-dochter waar jij je boek aan uitleende, een eindje terug op pagina 6 ofzo, Jan... :wink:

De "Fides" was van Leen van Wijngaarden, getrouwd met Pleun van Wingerden (ik zei altijd tante tegen haar, maar daadwerkelijk was het een tante van mijn moeder), en tante Pleun was dus een zus van mijn oma van moeders kant. De Fides is half 60-er jaren verkocht en heeft nog als woonschip in Gorinchem gelegen. Daarna ontbreekt ieder spoor.

Leen's broer Arie zag ik een maand of wat terug bij Delta in Dordt. Hij veerde helemaal op bij het horen van Oosterlee, Anna en Vlaardingen (ik kende hem niet, laat staan dat ik weet dat het familie is) en de hele familie kwam weer voorbij :wink: Hoeft geen betoog dat hij eigenaar was van de "Mededinger", nu in bezit (gedeeltelijk, helaas) van het Havenmuseum in Rotterdam. Elders op het forum zijn nog wat nauwere banden met oom Arie. :wink:

Willem was ook een broer van Leen, dus inderdaad zijn de familiebanden nu compleet! Willem bezat een mooie Luxe Motor, de "Wie zal 't weten" of "Wie zal het weten" (Harry, foto...? Ik heb ze niet... :(). Eind jaren 60 verkocht hij het schip aan een filmmaatschappij, en er zijn in Frankrijk opnames van/mee gemaakt (natuurlijk zou ik die ook weleens willen zien!). Willem emigreerde inderdaad naar Canada, waar hij dus, zoals blijkt uit Jan's relaas, onder andere bij Shell heeft gevaren.

Al met al zou het zomaar kunnen dat mijn eigen moeder als klein meisje op het roefdek staat... :lol: Zij is regelmatig meegevaren met Oom Leen en tante Pleun. Verder zou er best nog wel wat historisch materiaal verborgen liggen in familie-albums, maar daarvoor moet ik wat gaan babbelen met deze en gene... :wink:

U bent weer bij!

Groeten van Tim
(met dank aan SchipperWillem en zijn vrouw!)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip

Bericht door Wrijfhout »

Conjunctis veribus... :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie