Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door pieter53 »

Ik weet niet waarom maar de naam GYAK komt in mijn hoofd op.
Dat schip heeft na 1980 ook nog een tijd bij Hollandse Brug gelegen.
Er is een ligger voor een schip GYAK 34,15 x 6,10 m ex-Henja van Gerrits, ex-Zeeland van de Regt, en de Quo Vadis van Kluijtenaar. 1104 B Dord 1928.
Alleen in de eerste ligger staat het te boek als klipperaak en dit lijkt me een kastje.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kapitein Spok »

Afbeelding
image hosting free


Pieter, zoals zo vaak zal ook hier de waarheid wel ergens in het midden ( of in dit geval bij Marken) liggen.

Het zou best een kastje kunnen zijn, maar ik houdt het voorlopig op een klipper en wel om een aantal redenen.

1) Als het plaatsen van een foto nog weer wil lukken dan kun je nog net zien hoe de bergplaat op onze klipper overging in het halfrond. Dat is precies zoals op dit wrak de "surogaat" bergplaat van twee halfronden, overgaat in één halfrond.

2) De bovenste bolderpennen van de achterbolders zitten relatief laag. Boven de bovenste pennen zit nog een heel stuk bolder, typisch voor een klipper.

3) Ik heb de indruk dat een kastje een veel vollere kop heeft dan dit wrak. Het heeft achter de grote bolders op de lege lastlijn nog lang niet de volle breedte. Dit lijkt mij veel meer de aanzet van een klipperkop dan van een steile kast-steven.

4) Een originele klipperaak heeft de kop van een klipper en de kont van een aak.
Nou deze kont is beslist niet van een aak. En wanneer je van een klipperaak het " aak" weghaalt blijf er een klipper over. (Ik geloof niet dat deze laatste redenering erg wetenschappelijk is, maar ik vind hem wel leuk)


Maar nogmaals het zijn maar bespiegelingen, zeker weten doe ik het beslist niet.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door pieter53 »

Ik ging vooral af op het gangboord. Een klipper heeft een boeisel.
Dit schip heeft, voor zover ik kan zien, geen boeisel, slechts een bestekrand.
Nu zou dat ook het geval kunnen zijn als het schip Kalffdekken had, maar het gangboord lijkt in één lijn door te lopen in het voordek, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Bovendien ligt de berghoutsplaat, mijns inziens te hoog om een klipper met kalffdekken te zijn.
Klippers hebben, tenzij ze gekopt zijn geweest, bijna altijd een schanddek voor op. Dit schip niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Geert D »

Geert D schreef:Geert ik heb ook werkelijk geen letter kunnen ontdekken.
Waarschijnlijk heb jij hem wel van voren gezien.
Wat zou het voor schip zijn? zijn , is het een klipper of is het een kastje of geen van beiden?
Ik heb er geen aan dacht aan besteed .maar het is weer bijna bootjes tijd ,dus als ik in de buurt kom zal ik er beter op Letten,
de boot ligt in Edam dus kom er nog wel
Gr geert
Jaap Niagara
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jaap Niagara »

Het voorschip heeft het model van ,n kastje,ik heb het schip in de jaren 80-90 verschillende keren in de Houthaven zien liggen.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, langs het gangboord geen boeiing, maar een bestekrand, dat is inderdaad een heel belangrijke typering om aan een kastje te denken. En ik zie ook absoluut niets dat op een kalffdek duidt, dit is zo origineel.

Geert, ik ben heel erg benieuwd hoe de kop van dit ding er uit ziet. Dus als je in de gelegenheid bent dan houd ik me aanbevolen voor een plaatje.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door DPLA »

Als dit een klipper zou zijn, dan zou dit betekenen dat de kop in het verleden is aangepast, want zoals ik het nu kan bekijken zie ik geen contouren van een klipperkop.

Ik hou het op een kastje, ondanks dat ik de voorkant (kop) niet heb gezien, maar ja, wie ben ik, misschien zit ik er wel helemaal naast.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door teerkwast »

Als ik het geheel eens goed bekijkt, is er denk ik nog al wat aan verbouwd. Ik heb het idee dat de lijn van de onderkant van de achterboeing, de originele bouwlijn is. Men heeft er denk ik een dubbele plaat opgezet van voor tot achteren. Men heeft de hoogte van het bestek aangehouden
En daar later de twee halfronden opgezet. Ook de voorboeing is later verhoogd. De stuurhut is een gedrocht van multiplex platen. Ik zie geen staande naden bij de aansluitingen van het liggende gedeelte. En een stuurhut van vroeger had zeker niet van die dunne steiltjes.
Maar zo als gezegd, dat zijn mijn overpeinzingen.
Word vervolgd.
Afbeelding
sennah
Berichten: 133
Lid geworden op: 03 okt 2008 09:18

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door sennah »

wie heb er foto van de mergelschepen in maastricht
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Wrijfhout »

Christel (1).jpg
Christel (1).jpg (268.79 KiB) 2291 keer bekeken
Wie herkent dit schip Christel (bolsjewiek???) en de locatie?

gr. Harry

PS

denk dat ik hem heb gevonden:

Christel - P. Pieters Schoten-Antwerpen
bj. 1924 Duitsland - 54.70 x 6.60 mtr. 679 ton 147 pk GM
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie