Pagina 53 van 68

Re: Spoor en water

Geplaatst: 09 jan 2019 21:56
door DPLA
pieter53 schreef: 09 jan 2019 19:38 motorspoorpont.jpg

Een spoorpont.

Beschrijving Spoorwegbassin
Gezien in oostelijke richting. Links: Panamakade. Op het water een treinwagonpont. Rechts: hijskranen aan de kade.
Documenttype foto
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 1920 ca.
Geografische naam Spoorwegbassin
Panamakade
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003
Afbeeldingsbestand OSIM00004005127

Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0004005127
Hallo Piter,

Wat een mooie foto.
In 1920 hadden ze al een verhoogde stuurhut, :D

Re: Spoor en water

Geplaatst: 10 jan 2019 08:21
door Tim76
Ik denk dat het een van de eerste vaarten in 1914 is, als een soort statsieportret. Hier zie je de pont ook terug, goed 40 jaar later en met een gewijzigd stuurhuis maar het is onmiskenbaar Spoorpont I van de Distelweg.

Groeten van Tim

Re: Spoor en water

Geplaatst: 10 jan 2019 09:56
door ossebaar.j
Ik kan mij nog herinneren , dat het waterpeil van het IJ laag was . Toen de pont de fuik in wilde varen liep hij aan de grond . Bij onderzoek bleek dat er een spoorwagon in het water lag . Bij nader onderzoek bleek dat de wagon al enige tijd bij de wagenverdeling ontbrak . De berging heeft nogal wat tijd gekost . Ook gebeurde het soms dat er een spoorwagon met één as boven het water hing .

Re: Spoor en water

Geplaatst: 10 jan 2019 12:41
door Tollebeek1
Tim76 schreef: 10 jan 2019 08:21 Ik denk dat het een van de eerste vaarten in 1914 is, als een soort statsieportret. Hier zie je de pont ook terug, goed 40 jaar later en met een gewijzigd stuurhuis maar het is onmiskenbaar Spoorpont I van de Distelweg.

Groeten van Tim
Tim dit is een andere een van de twee nieuwere ponten , op het oude pontje was geen slaap gelegenheid op een van de twee nieuwe wel , en wel voor vier man . In de oude spoorpont stond een 6 cilinder GM van 165 pk, in de nieuwe spoorponten stonden een 8 cilinder Stork van 375 pk met voor en achter de motor een koppeling , aan dek kon je niet zien wat voor of achterschip was. Deze spoorponten waren van de Nederlandse Spoorwegen en werden bemand door Rederij Koppe ( wat een onderdeel van de NS was ) . Dit weet ik omdat ik van 1965 tot 1968 in dienst was van Rederij Koppe.

Re: Spoor en water

Geplaatst: 21 feb 2019 08:58
door itasca
SAM_2639  trein over schip.jpg
SAM_2639 trein over schip.jpg (102.71 KiB) 2045 keer bekeken
SAM_2638 trein over schip.jpg
SAM_2638 trein over schip.jpg (75.97 KiB) 2045 keer bekeken
Ergens op de Main.

Re: Spoor en water

Geplaatst: 10 mar 2019 05:39
door Jan van der Doe
Afbeelding

Afbeelding

een goederentrein van de NYNJ Rail LLC overgezet over de Hudson River.

Foto: Will VanDorp

Re: Spoor en water

Geplaatst: 30 mar 2019 17:06
door Jan van der Doe
Afbeelding

Re: Spoor en water

Geplaatst: 30 mar 2019 18:13
door karelzijpe
Hallo Jan, een vraagje " Who ist der Bahnhof " ?????

Karel

Re: Spoor en water

Geplaatst: 30 mar 2019 18:41
door Jan van der Doe
Amersfoort, karel.

Groet,
Jan.

Re: Spoor en water

Geplaatst: 30 mar 2019 21:40
door karelzijpe
Bedankt Jan.
station-amersfoort.jpg
station-amersfoort.jpg (79.21 KiB) 1549 keer bekeken
Karel