Pagina 1 van 68

Spoor en water

Geplaatst: 03 apr 2011 16:25
door Gert Schouwstra
Dit najaar wordt er een nieuwe containerterminal in Leeuwarden gebouwd.
De Nadorias kwam vrijdag 1 april 2011 met 110 x 11,45 x 3,00 en drie lagen containers alvast even uitproberen hoe het op zo'n Fries kanaal stuurt.
Afbeelding

Om een paar uur later en een ervaring rijker, zijn weg weer te vervolgen richting Lemmer en Rotterdam.
Afbeelding

Re: Spoor en water

Geplaatst: 03 apr 2011 23:03
door Marco007
Gert, het Van Harinxmakanaal is toch normaal alleen toegankelijk voor schepen van maximaal 100 meter lang en die moeten dan toch ook al een vergunning hebben voor dat stuk?
En hoeveel houdt de Nadorias over in de breedte bij het passeren van de spoorbrug?
Zal denk ik centimeterwerk zijn?
Is deze proefvaart gedaan om te kijken of 110-meters voor de nieuwe containerlijnsdienst ingezet kunnen worden zodat FrieslandCampina tussen Leeuwarden en Rotterdam containers per binnenvaartschip kan vervoeren?
Want ik weet uit een ver verleden dat de Concordia (110x11,45 meter) van Rinus Goudriaan ook al eens een proefvaart heeft gedaan op het Van Harinxmakanaal richting Harlingen.

Zou ik trouwens die foto's in HR mogen hebben van je?

Re: Spoor en water

Geplaatst: 03 apr 2011 23:52
door Gert Schouwstra
Hoi Marco,

Jouw conclusies kloppen helemaal. Voor de Nadorias was een vergunning verleend om te zien of het schip er kon komen en of het ook rond kon komen in Leeuwarden. Dat is dus gelukt, maar er moet op de zwaaiplaats nog wel wat aan het kanaal worden aangepast. De spoorbrug is 12,00 meter breed, net als alle andere bruggen, dus aan beide kanten is 27,5 cm over. De doorvaart van een verkeersbrug kostte vijf en een halve minuut. (slagbomen dicht - slagbomen open) De spoorbrug is een stuk trager......

We hadden inderdaad de ervaringen met de Concordia. En vraag een spitsenschipper maar eens hoe je in Frankrijk een sluis invaart, of op de oude Kempen met een kempenaar. Dat was ook centimeterwerk. De kunst is om de snelheid er op tijd uit te halen.

Er varen nu ook pekelschepen van Harlingen naar Delfzijl, die willen ook met 110 x 11,45 gaan varen, maar met beperkte diepgang.
Als je me je mailadres stuurt zend ik je de HR foto's, ik heb er nogal wat meer.

Re: Spoor en water

Geplaatst: 04 apr 2011 09:29
door pieter53
Off-topic.
Nog meer centimeterwerk.
Afbeelding
De Hillergersberg op 16 februari 2011. SchepenDB

Nu gaat het nog, maar wat als het watersportseizoen aan de gang is....

Re: Spoor en water

Geplaatst: 04 apr 2011 10:20
door Marco007
Dat is inderdaad erg krap Pieter. :shock:

Re: Spoor en water

Geplaatst: 04 apr 2011 10:39
door pieter53
En dat is niet alleen de ondiepste kant van het kanaal, maar bovendien ook vaak lagerwal.

Re: Spoor en water

Geplaatst: 04 apr 2011 10:46
door Marco007
pieter53 schreef:En dat is niet alleen de ondiepste kant van het kanaal, maar bovendien ook vaak lagerwal.
En dat in combinatie met jachtjes die nog nooit gehoord hebben van SB-wal houden... :roll:

Re: Spoor en water

Geplaatst: 04 apr 2011 11:04
door pieter53
Afbeelding
Zoiets?

Re: Spoor en water

Geplaatst: 04 apr 2011 11:13
door Marco007
Ja zoiets bedoel ik. :roll: :wink:
Daarom ben ik héél blij dat ik op een schip van 14,20 meter vaar, dus wij komen niet in Fryslân. :wink:

Re: Spoor en water

Geplaatst: 07 mei 2011 20:48
door pieter53
Een makkelijk raadplaatje voor de kenners

Afbeelding