Pagina 70 van 331

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 05 nov 2017 22:44
door Jinny
Maakt niet uit, maar ik zou geen schakelriemen doen, die kunnen nog minder vermogen overbrengen.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 05 nov 2017 23:12
door Jan Stolp
Ik heb wel eens op een kuster gevaren die op de schroefas dynamo ook schakelriemen had.Als de radar bij ging moesten ze eerst even waarschuwen dan zetten we het aggregaat bij en ging dat goed.Als ze echter dit niet deden dan ging letterlijk al het licht uit....
Maar ja, we konden er ook niet even normale snaren monteren om de hierboven ook al genoemde reden.
Nou was dat ook wel begin 70 er jaren dus zo'n radar had wel een andere karaktistiek denk ik.
Groeten
Jan

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 08:29
door pieter53
mastodont schreef: 03 okt 2017 15:25 boven de sluis heb je geen water of stroom
maar met de zon konden mijn zonnepanelen het goed bij houden ,ruim 30 ampère laden vind ik niet slecht
Afbeelding
Als ik dit zo zie, dan zou ik zeggen: leg een paar zonnepaneeltjes ;-)

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 09:14
door Jinny
Misschien dat ik daar dan eens een keer gebruik van ga maken in de toekomst.
Dit is het ook niet echt.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 10:02
door pieter53
Het is misschien een idioot en niet te realiseren idee maar je hebt toch een hydrauliekpomp?
Waarom gebruik je geen hydraulische motor?
Plunjermotoren draaien, volgens mijn informatie, het gewenste aantal toeren en het vermogen lijkt ook geen probleem te zijn.
Je kan dan 1:1 koppelen en kan het op een handige plaats opstellen.
Want eerlijk gezegd: ik zie je met de huidige poelie niet op betrouwbare wijze een 5000 Watt genereren.

ps. Vergeet niet je electriciteitskabels goed tegen beschadigingen te beschermen.
Als men in een machinekamer met een motor aan het sleutelen is, wil men wel eens een kabeltje over het hoofd zien :-(

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 11:22
door Jinny
Misschien rendement?
Aandrijvingen met hydroliek staan niet bekend om hun fantastisch rendement...

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 11:55
door Gert Schouwstra
Pieter, die vraag hangt ook samen met hoe je hydraulische backupsysteem is ingericht. Als de hydraulische druk voor de roeren wegvalt, moet het reserversysteem automatisch aanslaan. Bij een direct omkeerbare motor valt de druk altijd weg bij het manoevreren en daarom wordt dan vaak een 24V backupsysteem geïnstalleerd, maar die moet dan wel weer gevoed worden door de dynamo. Vaak is er dan nog een derde (niet automatisch) noodsysteem op 380V, maar daarvoor moet dan wel een generator lopen.
Maar als je noodsysteem heel anders is ingericht, zou een hydromotor natuurlijk wel kunnen.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 12:29
door pieter53
Bedankt voor de waardevolle toelichting Gert.

Even het gezochte uit een boek van Mijnheer Bosch himself.
Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (91.67 KiB) 1087 keer bekeken
Zoals te zien is, is ook volgens Robert Bosch de wisselstroomdynamo bij lage toerentallen in het voordeel ;-)

Dan kreeg ik van Schipper Cees een waardevolle LINK naar een serie even waardevolle LINKS.
Bovenstaande afbeelding is te bereiken via de link 'Dynamo's' op die pagina.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 12:45
door Janna
Dank je Pieter. Mooi grafiekje.
Ik ben om, het wordt een wisselstroomdynamo hoor. De elec is op zoek.

Over de overbrenging en jouw idee van een hydrauliekmotor; ik stuur elektrisch dus heb achterop geen hydrauliek. Nog afgezien van het feit dat ik mijn besturing en stroomvoorziening liever niet direct van elkaar afhankelijk maak. Als het door ILT al toegestaan zou zijn.

Maar het zou kunnen en het bestaat ook gewoon; hydraulische pomp op de schroefas die een hydraulische generator aandrijft. Maar goed, wéér een systeem erbij, en hydrauliek is duur. En je moet dus ook een hydraulische pomp kopen en installeren.
En hoe efficient zo'n overbrenging zou zijn is ook de vraag, zoals Jinny terecht zegt.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 06 nov 2017 12:51
door Gert Schouwstra
In de tandwielkast achterop de Deutz 536 zit ook een uitgang voor een dynamo. Oorspronkelijk werden deze motoren met aangebouwde gelijkstroomdynamo geleverd. Die draaide mee in de tandwielen van de nokkenas en omzetinrichting. De dynamo is er in later jaren vaak afgehaald omdat er de tandwielen hierdoor niet altijd gelijkmatig belast werden en dus om schade te voorkomen.
Bij mij is die dynamo ook al lang geleden verwijderd, en je kon tijdens de revisie goed zien waarom..
IMG_6070.jpg
IMG_6070.jpg (244.84 KiB) 1079 keer bekeken