Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 21 apr 2017 23:55
Kruiphoogte met de stuurhut naar beneden leeg zo'n 5,20 m. Er zit een ballasttank van (als ik me goed herinner) 10 kuub onder de hut, dat zal ook nog helpen. Als het lager moet is ballast in het ruim nodig.
Met de hut omhoog een kleine meter hoger, met goed uitzicht. Hoewel ik de bolders niet kan zien vanwege de verhoogde den, maar de spiegels lossen dat probleem op.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens secuur gaan meten want het zou zonde zijn om die mooie hut eraf te varen.
Standplaats; hoewel we Noordwijk als postadres hebben ga ik Vreeswijk achterop zetten. Daar gaan we het meeste zijn tussen reizen door, want daar ligt de Janna ook.
Dat inkorten van 63m tot net onder de 55m tbv de alleenvaart is een dingetje wat veel discussie opwekt.
Het blijft natuurlijk zonde om die verlenging uit 1980 weg te gooien. Vakkundig gedaan bij Poppen, toen nog in Lemmer. Keurig in de zeeg, en dat stuk vlak ziet er na 37 jaar nog als nieuw uit. En het is gelast terwijl de rest van het middenvoorschip geklonken is. Het is eigenlijk het beste stukje van het hele schip. Dat eruit halen gaat me tussen de 11.00 en 15.000 € kosten. Allemaal nadelen.
Het scheelt een kleine honderd ton aan laadvermogen. Met een gemiddelde binnenlandse reis ga ik toch wel een paar honderd € per reis mislopen. Ik heb gepland op een goede 40 reizen per jaar, dus ik schat dat het me zo'n 15.000 € scheelt. Veel extra gasolie verbruik je niet door die verlenging, dus het is bijna allemaal winst.
Maar nu het volgende: boven de 55m moet er een matroos mee. Die kost me al snel tegen de 30.000 € per jaar. Zonder matroos moet ik zelf natuurlijk wel veel harder werken, afspuiten, boenen, verven en wat een matroos allemaal nog meer doet. Maar voor die 15.000 € wil ik wel harder werken. En dan kan ik zelfs nog wel het nodige onderhoud uitbesteden.
De kleinere schepen varen veel met man/vrouw en dan kan het (krap) uit. Maar als je op zo'n bootje met personeel gaat varen dan vaar je voor de loonkosten. Ik denk dat het op deze maat eigenlijk niet uit kan. Daarnaast ben je in je eentje veel flexibeler, je hoeft met geen mens rekening te houden. Als je wil gaan varen doe je dat, en liggen idem dito.
En ja, in Duitsland bestaat de alleenvaart niet en zal ik iemand mee moeten nemen. Maar ik ga sowieso geen lijndienstje op Basel openen, het zal wel voornamelijk binnenlands en België/Noord Frankrijk worden met af en toe een zoekslag Duitsland in. Er wordt inmiddels gesproken over het toestaan van alleenvaart op de Westerschelde, en dat zou tussen Hansweert en Terneuzen een tijdelijke matroos schelen.
Vandaar het inkorten tot 55m, en de alleenvaart. M'n ondernemingsplan is er op gebaseerd, en daarmee de financiering ook.
Duss.
En hoe gezellig is alleen varen? Waarschijnlijk ga ik na een poosje tegen de kat praten
Die er nog moet komen trouwens, want ik heb nog geen muis gezien
Ook veiligheid is een issue; als je over de muur gaat dan draait er niemand om om je op te vissen. Ik ga in ieder geval zsm een reling langs het gangboord zetten. En altijd maar dan ook echt altijd een reddingsvest aan als je naar buiten gaat. Ik ga er bij de buitendeuren aparte haken voor ophangen.
Met de hut omhoog een kleine meter hoger, met goed uitzicht. Hoewel ik de bolders niet kan zien vanwege de verhoogde den, maar de spiegels lossen dat probleem op.
Als ik wat meer tijd heb zal ik eens secuur gaan meten want het zou zonde zijn om die mooie hut eraf te varen.
Standplaats; hoewel we Noordwijk als postadres hebben ga ik Vreeswijk achterop zetten. Daar gaan we het meeste zijn tussen reizen door, want daar ligt de Janna ook.
Dat inkorten van 63m tot net onder de 55m tbv de alleenvaart is een dingetje wat veel discussie opwekt.
Het blijft natuurlijk zonde om die verlenging uit 1980 weg te gooien. Vakkundig gedaan bij Poppen, toen nog in Lemmer. Keurig in de zeeg, en dat stuk vlak ziet er na 37 jaar nog als nieuw uit. En het is gelast terwijl de rest van het middenvoorschip geklonken is. Het is eigenlijk het beste stukje van het hele schip. Dat eruit halen gaat me tussen de 11.00 en 15.000 € kosten. Allemaal nadelen.
Het scheelt een kleine honderd ton aan laadvermogen. Met een gemiddelde binnenlandse reis ga ik toch wel een paar honderd € per reis mislopen. Ik heb gepland op een goede 40 reizen per jaar, dus ik schat dat het me zo'n 15.000 € scheelt. Veel extra gasolie verbruik je niet door die verlenging, dus het is bijna allemaal winst.
Maar nu het volgende: boven de 55m moet er een matroos mee. Die kost me al snel tegen de 30.000 € per jaar. Zonder matroos moet ik zelf natuurlijk wel veel harder werken, afspuiten, boenen, verven en wat een matroos allemaal nog meer doet. Maar voor die 15.000 € wil ik wel harder werken. En dan kan ik zelfs nog wel het nodige onderhoud uitbesteden.
De kleinere schepen varen veel met man/vrouw en dan kan het (krap) uit. Maar als je op zo'n bootje met personeel gaat varen dan vaar je voor de loonkosten. Ik denk dat het op deze maat eigenlijk niet uit kan. Daarnaast ben je in je eentje veel flexibeler, je hoeft met geen mens rekening te houden. Als je wil gaan varen doe je dat, en liggen idem dito.
En ja, in Duitsland bestaat de alleenvaart niet en zal ik iemand mee moeten nemen. Maar ik ga sowieso geen lijndienstje op Basel openen, het zal wel voornamelijk binnenlands en België/Noord Frankrijk worden met af en toe een zoekslag Duitsland in. Er wordt inmiddels gesproken over het toestaan van alleenvaart op de Westerschelde, en dat zou tussen Hansweert en Terneuzen een tijdelijke matroos schelen.
Vandaar het inkorten tot 55m, en de alleenvaart. M'n ondernemingsplan is er op gebaseerd, en daarmee de financiering ook.
Duss.
En hoe gezellig is alleen varen? Waarschijnlijk ga ik na een poosje tegen de kat praten
Die er nog moet komen trouwens, want ik heb nog geen muis gezien
Ook veiligheid is een issue; als je over de muur gaat dan draait er niemand om om je op te vissen. Ik ga in ieder geval zsm een reling langs het gangboord zetten. En altijd maar dan ook echt altijd een reddingsvest aan als je naar buiten gaat. Ik ga er bij de buitendeuren aparte haken voor ophangen.