Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4473
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind » 02 jun 2019 16:16

Erik slaapt normal gesproken zo n beetje met zn zwemvest aan :mrgreen: :lol:

Maar mooi weer hoor, zoveel reizen als jij doet, niet bij te houden man :oops:

Bram
vaar om te leven (niet andersom)


Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 02 jun 2019 17:20

Zoals Bram al zegt ben ik erg strict met het dragen van een reddingsvest buiten. Ik ben helemaal voor reddingsvesten, en loop er aan dek gewoonlijk de godgansche dag in rond. Overal aan, vest er overheen.
Ik vergeet het wel eens uit te doen en dan vind ik mezelf terug in de stuurstoel met dat ding nog aan ;)
In de alleenvaart is er niemand om je op het droge te helpen, en dan kan het letterlijk van levensbelang zijn.

Maar in dit geval was ik achterop aan het boenen, voor de wal in Izegem op het rustige kanaal hier, met een geladen schip. Met een reling waar je niet zo maar overheen kukelt. Wel de wettelijke 90cm hoog ongeveer. Het buitenwater is al niet zo koud meer.
En ik was niet in m'n eentje aan boord, mijn vrouw zat in de hut te studeren. Die had na het actiepunt plons gelijk actie ondernomen. Hoop ik :mrgreen:

Ik vond dat 't kon.

Waar trek je de grens? Stel; je gaat de wal op. Vest aan totdat je op de wal bent, en dan? Ja, in de auto gooien maar die heb ik niet aan boord. Meenemen achterop de fiets tijdens het boodschappen doen? Aan houden terwijl je door de AH loopt? Straks wordt je nog ingerekend wegens verdacht gedrag; is 't geen gecamoufleerde bomgordel? Aan dek laten liggen? Dan is-ie straks verdwenen.

Hier kunnen we vast wel een mooie boom over opzetten.

DPLA
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 sep 2014 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA » 02 jun 2019 18:12

Hallo Eik,

Weer een mooi reisverslag gemaakt !

Wanneer ga je weer vliegen ? of ...........................
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

navigatie
Berichten: 1292
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie » 02 jun 2019 21:52

Hallo Erik,

Weer een prima verslag van je verschillende reizen en alles wat je verder zoal tegen komt.
Want, zoals Bram al zegt, jij doet nog al wat reizen, zeker als je het een beetje opspaart :mrgreen:
Maar Bram hoeft niet te klagen, vaart ook behoorlijk heen en weer. Dat korte werkt kan dus best wel een beetje passen.

grt Wim

tijdstroom
Berichten: 759
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Vliegende Vaart

Bericht door tijdstroom » 11 jun 2019 16:10

Met van die kaplaarzen zwemmen, dat kan je vergeten. Kan uit ervaring spreken, een keer aan het teren boven Bougival, houdt het kaaitje op voor ik er erg in had, kopje onder, en naar de wal terug, maar dat gaat slecht. Sinds die tijd draag ik nooit laarzen meer aan boord.
Op dit moment vind ik het wel bijzonder, ik lees dat de politie overal boetes heeft uitgedeeld, met name voor de reddingsvesten, voor de schepen die ze voorgeschreven hebben gekregen. M.a.w. bij jachtjes kunnen ze er niet naar vragen, alles mag, maar als je bij ons vanuit de stuurhut een touwtje achterop vast wil zetten, krijg je een boete, omdat de boeiing net te laag is. Deze winter heel wat fotos gemaakt van kanos op de Rijn, de meesten zonder reddingsvest. Als het zover komt, laat ik echt de boete voorkomen bij een rechter.
nog steeds een beetje bezig

Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 16 jun 2019 11:19

Een update van de Jannette.

Twee weken geleden lagen we bij Danis in Izegem met Mais van Vlissingen. Gelost met de zuigpijp en voor de middag leeg, daar werd goed gewerkt.

Na afloop naar Gent want ik had 550 ton brouwgerst aangenomen voor Roermond. Bij Eurosilo in het Rodenhuizedok met een paar uur vertraging beladen want er ging het een en ander stuk met de laadinstallatie.

Bij Terneuzen voor het eerst door het nieuwste kanaal van Nederland gevaren, het Rooiboskanaal. Komt dat van de thee?

Vlotte reis via de Schelde en Albertkanaal totdat we bij sluis Genk via FB hoorden dat sluis Klein Ternaaien gestremd was. Er was iemand van de middagploeg ziek, en toen wilde de rest ook niet werken of zoiets. Om tien uur 's avonds zouden ze weer beginnen met schutten :roll: Alleen in Wallonië..

We hadden een soort van haast, dus gekozen voor een alternatieve route via het kanaal Briegden-Neerharen. Dan schut je bij Lanaken naar binnen en ga je een soort van 'achterlangs' Maastricht naar de Zuidwillemsvaart, en kom je via sluis Bosscheveld bij Limmel weer op de Maas.
De sluizen Lanaken en Neerharen zijn precies groot genoeg voor de Jannette; 55,20 x 7,30 x 2,50m. Maar het is natuurlijk andersom; het schip is gebouwd voor deze sluizenmaat. Vandaar ook dat het 55,10m lang gebouwd is. En nu kwam die inkorting van 62 tot 54,95m nog eens goed van pas 8)
De sluismeester gaf 2,40m op als maximale diepgang dus een paar centimeter verdonkeremaand :wink:

Voorzichtig invaren met maar 5cm speling, maar de naamgeefster stuurde hem perfect binnen. En als de kop eenmaal binnen is kan het niet meer fout; gewoon rustig doorduwen. Net als een spits in een Freycinet-sluisje. Kop bijna tegen de deur want anders blijf je met de roeren op de drempel hangen :shock: en de roeren dwars uiteraard.
Het verval is meer dan 8m en het schutten gaat snel, dus je touwen over te zetten gaat niet, die moeten dubbel op de bolders op de muur. Achter maar een Dyneema touwtje gebruikt, want ik wilde per se niet terug zakken ivm die drempel achter. Dyneema rekt nl. praktisch niet.
Zowel voor als achterop een bijltje klaargelegd voor het geval er een touw knijp liep. Voorsteekeind met de lus op de achterste voorbolder, en het eind eerst met een slag om de middelste bolder en dan vier slagen om de voorste bolder. Het gewone steekeind gebruikt, van Polyethyleen en dat glijdt goed op de bolders maar het wil wel kinken met als risico dat het zichzelf beknijpt om een bolderpen of zoiets. Volgende keer ga ik daar ook een Dyneema touwtje voor proberen, want dat is lekker soepel en glijdt ook goed op de bolders.
Achterop via de zijbolders maar daar heb je er maar twee van dus de lus op de achterste, en terug ook via de achterste en dan beleggen op de voorste. Dat is lastig maar omdat Dyneema zo soepel is liep dat goed af. Volgende keer ga ik het achtersteekeind via de kleine achterbolder terug naar de zijbolder laten lopen, dan staat hij mooier naar voren en heb ik de achterste zijbolder vrij om te beleggen. Maar alles liep goed af en we bleven goed op de plaats. Er lekte veel water langs de bovendeuren dus het achterdek werd goed gespoeld.
Met uitvaren eerst een klein stukje met de kopschroef getrokken totdat ik de roeren recht durfde te zetten. Waarschijnlijk was dat een beetje overdreven want we bleven net vrij van de drempel en de roeren steken maar net buiten de kont. Bovendien had ik een wrijfhoutje achter de kont gehangen.
Daarna mochten we door de modder duwen in het vrij droge kanaal. Harder als 6km wilde niet.
Sluis Neerharen is identiek, en ook dat liep prima.
Daarna de bocht om richting Maastricht. Het stukje Zuidwillemsvaart ging ook zeer langzaam terwijl daar dacht ik toch ook 1000-tonners doorheen komen naar Uikhoven. Dat bochtje op de grens was trouwens nog krap zat :shock:
Via sluis Bosscheveld op de Maas en het Julianakanaal op. Of af eigenlijk.

Bij Maasbracht kregen we een mega onweersbui over ons heen maar geladen gebeurt er niet zoveel en eenmaal in de sluis ben je veilig. Via sluis Linne de Maas opgeschut, en in Roermond in het pikkedonker onze losplaats opgezocht in de Lisbonnehaven.

De volgende dag werd de gerst vakkundig gelost door een vriendelijke losploeg. Dat heeft mijn vrouw gedaan want ik moest naar Engeland voor de simulator. Daar moet ik twee maal per jaar een paar dagen naar toe voor Type-recurrent training, en een Operational Profcheck, een examen. Ze heeft het schip verhaald naar de haveningang, naast de spits Athena, en zich de volgende dagen uitstekend vermaakt in Roermond.

Later die week terug aan boord gekomen en leeg af richting Delft, want vanwege een geplande hellingbeurt was er helaas geen tijd meer voor een reisje zand of grind die kant uit.

Leuk om weer eens door de Parksluizen te schutten. Wrijfhouten binnenboord gehaald want met die strippen langs de muur vond ik het een risico ze er af te varen. Sluismeester was bezorgd of we hier wel bekend waren want hij kende het schip niet. Met de hut omhoog kunnen we leeg ook niet onder alle Rotterdamse bruggen door, maar die hebben we laten zakken voor de lage bruggen. Het begon inmiddels flink door te waaien, in vlagen ZW 8Bft schat ik. Door de Spaanse polder ging het nog wel, en ook de Hoge brug zonder kleerscheuren gepasseerd. De 7,80m doorvaartbreedte van die brug is bepalend wat er door de Schie kan.

Het nieuwe stukje kanaal, de bochtafsnijding, voor het eerst bevaren, twee nieuwe kanalen in een week. De bocht van Overschie is verleden tijd. Maar goed ook want anders was ik waarschijnlijk blijven liggen. Met die wind waren we vast bij iemand de tuin in gewaaid :mrgreen: In de Schie moest ik goed gang houden anders waaiden we de kant in.

Bij de Kandelaarsbrug werd het nog even spannend want daar is het compleet onbeschut. Brug ruim op tijd laten draaien, goed hoog gehouden en op het laatste pas iets afgevallen (lijkt wel zeilen :D ), en met gang er door. Kopschroef volaan bij maar kon hem toch niet helemaal vrijhouden, er kwam natuurlijk nét een dikke vlaag wind :roll: We maakten een fikse dreun tegen de palen maar gelukkig geen schade, slechts een veeg op de teer. Ook de palen stonden er nog. Stevig schip en een beetje geluk :oops:

Daar mogen ze wel een rijtje bomen voor zetten, en ik heb dit bij RWS voorgesteld. Don't hold your breath..

In Delft vastgemaakt in afwachting van de hellingbeurt na Pinksteren, maar daarover later meer.

De foto's:
IMG_1160.jpeg
Bij Danis in Izegem
IMG_1160.jpeg (219.5 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3102.jpeg
Brouwgerst erin bij Eurosilo Rodenhuizedok
IMG_3102.jpeg (148.86 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1176.jpeg
Mooie nieuwe brug op het Albertkanaal
IMG_1176.jpeg (136.44 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1178.jpeg
Sluis Lanaken
IMG_1178.jpeg (164.47 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1179.jpeg
Goed mikken
IMG_1179.jpeg (189.73 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1180.jpeg
Eenmaal met de kop erin gaat alles van zelf
IMG_1180.jpeg (195.44 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1184.jpeg
Bloemetjes aan de deur
IMG_1184.jpeg (255.8 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1185.jpeg
Keurig bedieningshuisje
IMG_1185.jpeg (172.03 KiB) 497 keer bekeken
IMG_1186.jpeg
Achterdek weer schoon..
IMG_1186.jpeg (246.12 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3120.jpeg
Achtersteekeind op de muur
IMG_3120.jpeg (284.85 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3125.jpeg
Past precies
IMG_3125.jpeg (227.15 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3109.jpeg
Uitvaren sluis Lanaken
IMG_3109.jpeg (193.06 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3127.jpeg
De bocht om de Zuidwillemsvaart af.
IMG_3127.jpeg (170 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3129.jpeg
Grenspost NL-B
IMG_3129.jpeg (234.16 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3130.jpeg
Sluis Bosscheveld
IMG_3130.jpeg (228.54 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3132.jpeg
Gerst lossen bij Kalle en Bakker in de Lisbonnehaven Roermond
IMG_3132.jpeg (181.61 KiB) 497 keer bekeken
2140c2ab-b056-4d7d-969f-1a14700df7b5.jpg
Roermond
2140c2ab-b056-4d7d-969f-1a14700df7b5.jpg (102.86 KiB) 497 keer bekeken
56e20d34-6687-4729-87d2-46fe2d8330f4.jpg
Roermond haveningang, naast de spits Athena
56e20d34-6687-4729-87d2-46fe2d8330f4.jpg (139.43 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3142.jpeg
Even terug in een andere stuurhut
IMG_3142.jpeg (160.42 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3144.jpeg
Elastieke dozen
IMG_3144.jpeg (159.89 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3145.jpeg
Aan de gate, in New York geloof ik.
IMG_3145.jpeg (102.09 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3148.jpeg
Maar meestal is het mistig buiten..
IMG_3148.jpeg (56.34 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3159.jpeg
Door de wijk Spangen Rotterdam
IMG_3159.jpeg (171.01 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3162.jpeg
Hoge brug
IMG_3162.jpeg (176.88 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3165.jpeg
Ook maar weinig ruimte over
IMG_3165.jpeg (214.82 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3167.jpeg
Nieuw stukje kanaal, de bochtafsnijding waar tientallen jaren over nagedacht is..
IMG_3167.jpeg (168.99 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3168.jpeg
Vroeger ging je hier via de bocht van Overschie.
IMG_3168.jpeg (221.53 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3169.jpeg
ANWB waterkaarten App weet nog van niks..
IMG_3169.jpeg (126.84 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3171.jpeg
En ook Tresco loopt achter
IMG_3171.jpeg (218.78 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3172.jpeg
Opsturen en gang houden anders waai je de wal in.
IMG_3172.jpeg (157.53 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3174.jpeg
Kandelaarbrug waar we een paal raakten.
IMG_3174.jpeg (154.21 KiB) 497 keer bekeken
IMG_3178.jpeg
Bij Bocxe in Delft zijn ze er al helemaal klaar voor.
IMG_3178.jpeg (214.48 KiB) 497 keer bekeken

Gerrit
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerrit » 16 jun 2019 12:05

Janna schreef:
16 jun 2019 11:19
Een update van de Jannette.

Hallo, dat je over land vaart kan weinig kwaad,maar als je dit zelfde treft in je andere stuurhutje dan krijg je toch wel last van natte voeten is mijn idee.
Het is altijd weer leuk iets van de Jannette te lezen.
gr Gerrit

JC
Berichten: 2293
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC » 16 jun 2019 12:27

Mooi verslag hoor! Het Rooiboskanaal is vernoemd naar de legendarische Kapitein Rooibos, niet naar de theesoort.
https://www.youtube.com/watch?v=kV_ujIgKgTA

Arie
Berichten: 860
Lid geworden op: 01 jul 2005 19:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Arie » 16 jun 2019 14:35

Mooi verslag.

Eindelijk de bocht van Overschie weg.
Toen ik in April 1981 voor het eerst dienst op de Hoge brug deed werd mij al verteld over een stokoud plan.
Namelijk het afsnijden van de bocht van Overschie, de Hoge brug welke een behoorlijke bottelnek is zou door een nieuwe bredere brug vervangen worden en de oude Hoge brug zou verplaatst worden naar waar vroeger ongeveer Speelman gevestigd was.
Nu een 38 jaar later is het dan eindelijk zo ver, een plan van een dikke 70 jaar oud is uitgevoerd.
Alleen de bottelnek genaamd Hoge brug is niet verplaatst en is zo ongeveer qua breedte en doorvaartdiepte bepalend voor het traject.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

PeterSchoeber
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door PeterSchoeber » 16 jun 2019 15:26

Mooi verslag weer Erik! En met een groot outletcentrum in Roermond zal het de meeste vrouwen wel lukken om zich goed te vermaken in deze oude bisschopsstad.

Toevallig ook nog een plaatje van de DHS spoorbruggen. Heb de huidige bruggen gebouwd zien worden en stond erbij en keer erna, door de lens, toen de vier enkelsporige rolbasculebruggen werden gesloopt.



Plaats reactie