Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
itasca
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jun 2009 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca » 18 mei 2019 05:31

Hallo Erik,
Leuke verslagen, alles herkenbaar voor mij. :) Betreft Schelde en puntje van je stoel. Ben je straks een keer in de opvaart bij de bocht van Kockham en denk je: nu heb ik hem gehad, kan weer gewoon gaan zitten. :) Onderschat dan niet bocht Moerzeke, want die is voor ons lastiger, om de roeren er NIET af te varen , :) In de opvaart.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser


Tim76
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 mei 2008 22:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 » 18 mei 2019 05:34

k-k schreef:
17 mei 2019 19:44
In welk jaar was dat Tim? Gr. Klaas.
Tussen 1976 en 1989, Klaas.

Groeten van Tim

k-k
Berichten: 4355
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k » 19 mei 2019 09:46

Bedankt Tim! Mijn voorval was uit 1967 of '68. Geen idee of er toen al met vergunning dieper dan 1,9 m. werd gevaren. Gr. Klaas.

itasca
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jun 2009 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca » 23 mei 2019 08:59

Vaar ik op de Sambre, he daar licht Erik afgemeerd. :) :)

zusterschip van Jaenette Erik.JPG
zusterschip van Jaenette Erik.JPG (84.19 KiB) 1112 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser

Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 24 mei 2019 21:14

Ik zie toch wel de nodige verschillen tussen de zusterschepen. Als we ooit eens ergens samenliggen ga ik zeker een praatje maken.

Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 02 jun 2019 12:59

Goed, tijd voor een update.

We waren in de Pijp in Beverwijk gebleven, om rollen te laden voor Antwerpen. Eerst 12 stuks in Beverwijk en dan nog 17 bijladen in Amsterdam, 530 ton totaal.
Er zaten er een paar van 30ton bij, dus zelf het ruim in gegaan om te zorgen dat die netjes op hun plaats terecht zouden komen. Maar de mannen van CTB deden hun werk keurig, het kwam allemaal goed. De zwaarste bij een schot gezet en de rest een beetje verdeeld om plaats te houden voor de partij die in Amsterdam geladen moesten worden. Ze deden het laden met een reachstacker, beetje ongebruikelijk maar het ging goed. Met anderhalf uur stonden ze op hun plaats.
Toen naar Amsterdam Westhaven, en in de overdekte hal 3 van WTA de andere rollen geladen. Grappig om een loods binnen te varen. Grote portaalkraan, en die mannen doen veel rollen dus dat ging vlot, in een uurtje klaar.
Buiten Vreeswijk blijven liggen die avond.

Volgende morgen even met de Janna bezig geweest; gebunkerd, nieuwe startaccu's geplaatst en geboend. Dus die is weer netjes.

Volgende dag nr Tholen en weekeind.

Maandag in het 5e havendok gelost, in anderhalf uur waren de rollen met een grote kraan de wal op, om later op een zeeschip geladen te worden, nr Turkije dachten ze.
Tijdens het lossen al nageveegd, en na afloop gelijk naar kanaaldok B1 om 's middags bij Cargill OLV (Onder de Luiken Vol, in dit geval 525 ton) raapschroot te laden voor Hasselt. Dat zat er om zes uur in, en die avond nog tot boven Wijnegem gekomen.
Dinsdag naar Quartes in Hasselt en gelijk begonnen met lossen. Dat schoot niet echt op omdat afvoer van de zuiginstallatie verstopt raakte, maar woensdag toch om zes uur leeg en het Albertkanaal weer af richting Antwerpen. Beneden Olen overnacht, en daar uitgespoten.

Donderdag rond koffietijd terug in Antwerpen om in Kanaaldok B3 bij BASF een volle bak (600t) kunstmest te laden voor Moerdijk. Dat zat er vlot in en 's avonds nog in Moerdijk gekomen, insteekhaven Roode Vaart. Op het Hollands Diep kwamen we nog een bekende tegen :wink:

Vrijdag gelost bij BTM. Bij kunstmest moet je na afloop je ruim uitspuiten, en het waswater mag uiteraard niet overboord. Dat moet afgegeven worden naar de wal, in dit geval een rioolput. Je kunt je afvragen hoe blij ze bij de rioolwaterzuivering zijn met al die kunstmest, maar in het riool komt tenslotte wel meer mest terecht :wink:
Het waswater afgeven was nog een dingetje want mijn lenspomp pompt alleen een overboord. Dus een dompelpomp erin, en een heel gedoe met slangen over de binnen buurman heen, want die moest er al tussen. Ik ga tzt een aansluiting van de lenspomp naar dek maken zodat ik naar de wal kan afpompen. Dit duurde te lang.

Eind van de middag klaar en naar Sliedrecht.
Dat om de boegschroefmotor na te laten kijken bij Lemmen Diesel Engines. De DAF was de afgelopen tijd nl steeds erger gaan roken vanwege slechte verstuivers. Die motor wordt eind deze maand vervangen door een zwaardere want ik vind de 140 pk van de huidige DAF825 niet genoeg om zonder zorgen alleen te kunnen varen. Met die vroegere schottel ging dat misschien nog wel want die krijgt de kracht beter in het water, maar bij een stuurrooster is dat gewoon wat minder. Als ik alleen ben maak ik bij het vastmaken eerst achter vast, en kan dán pas naar voren om voorop vast te maken. Dat was laatst het geval voor de sluis in Terneuzen, maar eer dat ik voorop was werd ik door een uitvarend geladen schip van de wal getrokken. Sprintje terug naar achteren en met vól gas op de DAF kreeg ik de kop uiteindelijk weer terug, maar het was maar goed dat er geen andere uitvaart vlak achter zat :shock: Dus een nieuwe DAF besteld, wat altijd al de bedoeling was trouwens. Dit zijn de extra kosten van alleenvaart; je spaart een matroos uit maar je geeft meer geld uit om je schip goed voor elkaar te hebben.

Het wordt een CCR-2 gecertificeerde KMD WS-DAF van 315pk bij 1800 toeren, een door-ontwikkelde versie van een DAF-1160. Volgens de nieuwe milieu eisen mogen er vanaf 1 januari dit jaar in de binnenvaart alleen nog stage-V motoren gecertificeerde motoren geplaatst worden, die weer een stuk minder uitstoot produceren dan de huidige CCR-2 gecertificeerde motoren. Maar de motoren fabrikanten zijn nog niet klaar met certificeren van deze nieuwe motoren, en ze worden ongetwijfeld weer duurder dan de huidige CCR-2 motoren. Het milieu mag wat kosten. Deze WS-DAF is vorig jaar al geproduceerd en stond op de plank, dus dat mag nog.

Maandag de verstuivers eruit gehaald en getest, en die bleken allemaal slecht. Met de endoscoop in de cilinders gekeken, en door de slechte verstuiving was de smeerolie film in de cilinders weggespoeld waardoor lichte vreetsporen ontstaan waren. Ruil-verstuivers erin, olie ververst en proefgedraaid. Hij liep weer goed, bijna geen rook meer, en met die lichte zuigervreters kon hij nog wel een poosje draaien. Na ook nog een uitlaatlekkage verholpen te hebben 's middags weer op pad. Jammer dat er nu nog geld aan uitgegeven moest worden, maar alleen varen zonder boegschroef mag niet, en het is ook geen goed idee.

Een reis mais van Vlissingen naar Izegem aangenomen want in Rotterdam was er geen fatsoenlijke reis te vinden. Helaas een dag later geladen dan afgesproken, er wordt gewoon met je gesold door de diverse partijen. Ze hebben 30 uur om me vol te maken en als het hen uitkomt gebruiken ze dat. Op Hemelvaartsdag naar Izegem gevaren, lekker rustig dus vlotte schuttingen. Helaas niet vrijdag kunnen lossen maar pas maandag. Ook weer net binnen de wettelijk 40 uur lostijd waarschijnlijk, de wettelijke overliggeld regeling geeft de verladers veel ruimte en ze gebruiken je soms gewoon als gratis opslag. Soms kun je betere laad- en loscondities afspreken, maar dat hangt af van de markt van dat moment.

Plaatsjes volgen.

maarpol
Berichten: 5550
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door maarpol » 02 jun 2019 13:30

Leuke verslaagen Eric maar begint het Mekka werk niet binnen korte tijd voor je . :D
Groeten Martin

Roest rust nooit.

Janna
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 02 jun 2019 13:42

"Pics or it didn't happen" :)



IMG_2959.jpeg
Stuwhout komt aan boord.
IMG_2959.jpeg (138.47 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2960.jpeg
Rollen laden met een reach stacker, het is weer eens wat anders..
IMG_2960.jpeg (102.76 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2961.jpeg
Netjes neerzetten die 30-tonners.
IMG_2961.jpeg (144.46 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2962.jpeg
Flinke jongens
IMG_2962.jpeg (149.63 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2963.jpeg
M'n andere werk vliegt over..
IMG_2963.jpeg (63.43 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2964.jpeg
Dit was een grapje van de verschepers voor iemand in Antwerpen.
IMG_2964.jpeg (183.15 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2953.jpeg
De loods in varen bij WTA in Amsterdam. Overdekt laden hoewel dat voor deze roestige rollen niet nodig was.
IMG_2953.jpeg (137.43 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2966.jpeg
Ze zijn hier helemaal los op rollen laden
IMG_2966.jpeg (133.58 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2967.jpeg
Bijna vol in de loods
IMG_2967.jpeg (183.86 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2968.jpeg
Eerste keer nieuwe sluis Beatrix.
IMG_2968.jpeg (135 KiB) 346 keer bekeken
IMG_2969.jpeg
In Vreeswijk even op de Janna geweest, de buren uit Dordrecht vertrekken naar Zutphen.
IMG_2969.jpeg (168.21 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3010.jpeg
Waarom die boegschroef nog liep hier weet ik niet meer, maar die rook hoort niet..
IMG_3010.jpeg (97.84 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3015.jpeg
Weekeind in Vluchthaven Tholen.
IMG_3015.jpeg (118.55 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3023.jpeg
Een flinke kraan
IMG_3023.jpeg (124.68 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3021.jpeg
Je moet er niet aan denken dat zo'n ketting breekt..
IMG_3021.jpeg (154.81 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3022.jpeg
Rol met roze strik
IMG_3022.jpeg (131.57 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3024.jpeg
Stuwhout gaat van boord
IMG_3024.jpeg (46.4 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3025.jpeg
Laadgereed bij Cargill op kaai 506 in Kanaaldok B1, voor een volle bak raapschroot.
IMG_3025.jpeg (200.96 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3039.jpeg
Begin lossen van de raap bij Quartes in Hasselt.
IMG_3039.jpeg (223.31 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3041.jpeg
De afvoer van de zuigpijp zat verstopt door een overgelopen rioolput. Eerstv allemaal weer doorsteken en vrijmaken.
IMG_3041.jpeg (286.74 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3042.jpeg
Leeg in Hasselt
IMG_3042.jpeg (222.17 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3046.jpeg
Aankomt BASF in Kanaaldok B3, met DAF-rook
IMG_3046.jpeg (153.15 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3048.jpeg
De kunstmest loopt er vlot in.
IMG_3048.jpeg (186.65 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3055.jpeg
Bram vaart voorbij.
IMG_3055.jpeg (126.14 KiB) 346 keer bekeken
a0229083-36b6-4b1a-b9e0-3b70e73228ed.jpg
Gespot door Bram aan de Sassenplaat
a0229083-36b6-4b1a-b9e0-3b70e73228ed.jpg (77.57 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3056.jpeg
Insteekhaven Roode Vaart, Moerdijk.
IMG_3056.jpeg (99.93 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3058.jpeg
Om acht uur ging de eerste hap kunstmest eruit bij BTM.
IMG_3058.jpeg (147.61 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3059.jpeg
Drie uur later leeg.
IMG_3059.jpeg (172.15 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3063.jpeg
Zaterdag bij de SHVP geweest. Altijd prachtig om die oude motoren te zien - en horen - draaien.
IMG_3063.jpeg (199.73 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3075.jpeg
Uitlaat had staan lekken
IMG_3075.jpeg (146.29 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3077.jpeg
Een echte DAF dealer, getuige dit mooie emaille bord. Wat voor Marco, maar niet te koop denk ik.
IMG_3077.jpeg (105.73 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3079.jpeg
Een kraanschip wat onderdelen voor windmolens kwam halen
IMG_3079.jpeg (152.19 KiB) 346 keer bekeken
IMG_3081.jpeg
Mais laden bij Verbrugge in de Scaldiahaven, Vlissingen
IMG_3081.jpeg (173.12 KiB) 346 keer bekeken
2DD118AC-7D86-44B1-A86D-77A102880A66.jpg
Zee- en binnenvaart op de Westerschelde voor Terneuzen.
2DD118AC-7D86-44B1-A86D-77A102880A66.jpg (101.55 KiB) 346 keer bekeken
IMG_1133.jpeg
Boenen met mooi weer is geen straf
IMG_1133.jpeg (376.26 KiB) 346 keer bekeken
IMG_1143.jpeg
Markt in een kerk in Roeselare
IMG_1143.jpeg (324.22 KiB) 346 keer bekeken

Kapitein Spok
Berichten: 1482
Lid geworden op: 11 apr 2012 21:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok » 02 jun 2019 15:28

Erik, wederom een serie om van te genieten.
Met veel bewondering en soms verwondering volg ik jouw bijdragen nauwgezet.

En wat die verwondering betreft, dat was deze keer vooral bij het laatste plaatje.
Zou je mij en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel anderen een pleziertje willen doen?
Trek effe een zwemvestje aan als je gaat boenen, zeker bij deze watertemperaturen en een leeg schip.
Ook al ligt het naar ik aanneem stil.

Eemspoort
Berichten: 2872
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort » 02 jun 2019 15:59

Zwemvesten.... levensgevaarlijke dingen. Beperken je bewegingsvrijheid en je blijft achter alles hangen met die ondingen.

Leuke serie weer, Erik. Groeten vanuit de Eemshaven!
Afbeelding
Wilhelmshaven



Plaats reactie