Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 1789
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 15 mei 2019 23:40

Maar weer eens een update voordat ik op de allerlaatste forum pagina beland ;)

We waren bij dat reisje sojaschroot van Amsterdam naar Izegem gebleven. Dinsdag na pasen geladen, en vrijdag die week nog gelost.
Was weinig bijzonders over te melden.

Een volgende reis aangenomen; constructie van Vlissingen naar Rotterdam-Waalhaven. Twee stuks fenders van 10 ton stond er in het charter. Ik ging er vanuit dat dat Yokohama fenders waren. Aan de zware kant, dat wel..

Maandagmiddag naar Vlissingen-Buitenhaven gevaren. Nog even Vlissingen in geweest, ik heb er jaren op school gezeten, memory lane.
Volgende morgen geladen, maar Yokohama fenders waren het niet, het waren fender-frames. Voor een grote ponton die door z'n diepgang ergens op de Thames niet voor de wal zou kunnen komen, een soort uithouders dus. What's in a name.., ze pasten in ieder geval prima in m'n ruim.

Via het Kanaal door Walcheren en Veerse meer gevaren want daar was ik al lang niet meer geweest. Via Hansweert had ook gekund maar die route zie ik vaak genoeg. Een zandschip wat via Hansweert ging vertrok een kwartier voor ons uit de buitenhaven en we kwamen in het Zijpe weer bij elkaar, en die had een sluis minder.

Volgende morgen in de Waalhaven op de kop van pier zes gelost bij Sledgehammer Engineering. Er stond al een kraan klaar maar die kon er niet bij zo. Mensen van de wal hebben maar weinig zicht op hoe en waar een binnenschip precies af kan meren. Nadat dat probleempje opgelost was waren we de frames in een half uurtje kwijt.

's Avonds gelijk al weer geladen, 600t Mulcoa aangenomen van de Botlek voor Gouda. Een soort kleikorrels uit Amerika, gebruikt voor de productie van vuurvaste stenen door Gouda Vuurvast tegenwoordig Refractories. Pas twee dagen later lossen dus even Gouda in gelopen. Had een kennis uit Australie mee en die vond Gouda geweldig. Volgende morgen gelost, en uitgespoten want het stuift behoorlijk. Gelukkig spuit je het makkelijk weg.

Terug gevaren naar de Maashaven en het schip een weekje stil gelegd ivm een cursus voor m'n andere tak van sport.

Terwijl ik weg was is de electricien een paar dagen bezig geweest met nieuwe boordlichten, camera's en een zoeklicht. Ik vaar meestal in m'n eentje zonder dat er iemand voorop staat om afstanden ed. aan te geven, en dan is het handig om alles goed te kunnen zien. De spiegels zijn vooral in het donker niet optimaal.

Deze week weer begonnen, weer zo'n zelfde reisje Mulcoa naar Gouda. Maandagavond laden en dinsdagmiddag leeg. Er worden geen wereldprijzen voor betaald, maar je bent er in twee dagen klaar mee en het is maar een paar uur varen dus weinig onkosten. En bovendien was het havengeld Rotterdam toch al betaald met een twee weken briefje.

Volgende reis aangenomen; coils van Beverwijk en Amsterdam-Westhaven naar Antwerpen. Zaten wel een paar zware bij van 30 ton, de rest minder.

Binnendoor naar Beverwijk gevaren, dat scheelde de helft; zo'n 70 km vs bijna het dubbele via de Lek en ARK. Ook een route die ik al lang niet meer gevaren had. Leuk om door het groene hart en Amsterdam te varen.

Nu bij CTB in de Pijp om morgenochtend 12 stuks te laden, ze hebben ze al vast buiten :shock: klaar gezet. Roestig dus blijkbaar mogen ze nat worden. Gedekt varen staat er dan op je charter..



De plaatjes om te laten zien dat het echt gebeurd is.. :wink:

IMG_2807.jpeg
Sojaschroot laden bij de IGMA
IMG_2807.jpeg (210.63 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2811.jpeg
Er wordt een nieuwe brug gebouwd bij Ingelmunster, en daarna verdwijnt de tijdelijke loopbrug verdwijnt hopelijk.
IMG_2811.jpeg (200.6 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2826.jpeg
DE Boulevard.
IMG_2826.jpeg (160.74 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2830.jpeg
Dát is geen Yokohama fender..
IMG_2830.jpeg (136.62 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2831.jpeg
Past gelukkig prima
IMG_2831.jpeg (103.28 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2832.jpeg
Makkelijk spul, dit soort constructie. Zitten al balken onder :)
IMG_2832.jpeg (136.79 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2834.jpeg
Door de Stationsbrug in Middelburg
IMG_2834.jpeg (127.71 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2839.jpeg
Pier 6 Waalhaven, op deze ponton moet de constructie naar Engeland
IMG_2839.jpeg (106.28 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2842.jpeg
Flinke kraan en nadat-ie goed gezet was waren we onze frames in no time kwijt.
IMG_2842.jpeg (166.14 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2853.jpeg
Terug naar bulklading, stof happen..
IMG_2853.jpeg (155.2 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2855.jpeg
De bestemming, Gouda Refractories.
IMG_2855.jpeg (152.49 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2856.jpeg
Je ligt op palen, zonder bolders eraan. Touwen naar de wal, loopplank uitleggen. Dat kan beter.
IMG_2856.jpeg (155.19 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2859.jpeg
Een mooi stadhuis
IMG_2859.jpeg (266.07 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2862.jpeg
Lossen van de Mulcoa, in 3 uurtjes klaar.
IMG_2862.jpeg (180.09 KiB) 654 keer bekeken
d1374188-1f8c-4246-ac2e-f4f0270258cb.jpg
Nieuwe boordlichtenbakken met allemaal toeters en bellen
d1374188-1f8c-4246-ac2e-f4f0270258cb.jpg (115.84 KiB) 654 keer bekeken
455ab069-3249-4a73-a9ce-af1cacf3e767.jpg
Weer een paar zwarte dozen erbij..
455ab069-3249-4a73-a9ce-af1cacf3e767.jpg (189.28 KiB) 654 keer bekeken
3128930c-d51a-4e3c-b7cd-82bd54aa0d8b.jpg
Zo ziet het beeld eruit
3128930c-d51a-4e3c-b7cd-82bd54aa0d8b.jpg (103.88 KiB) 654 keer bekeken
5a10d922-8187-438c-a8e3-1e2201e1f174.jpg
Camera bedieningspaneel
5a10d922-8187-438c-a8e3-1e2201e1f174.jpg (100.73 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2923.jpeg
De den kon niet tegen een duwtje van de grijper van EBS. Maar die hadden een handig hydraulisch handpersje waarmee ze het gelijk weer rechtgedrukt hebben, top!
IMG_2923.jpeg (314.88 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2928.jpeg
Tweede keer lossen in Gouda.
IMG_2928.jpeg (189.25 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2935.jpeg
De containerterminal bij Gouwsluis, een heel spul.
IMG_2935.jpeg (161.09 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2938.jpeg
Oude Wetering
IMG_2938.jpeg (139.11 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2939.jpeg
De Ringvaart in.
IMG_2939.jpeg (130.22 KiB) 654 keer bekeken
1c52d984-7721-435a-9c79-720d0f5bb3a6.jpg
In de Ringvaart
1c52d984-7721-435a-9c79-720d0f5bb3a6.jpg (143.87 KiB) 654 keer bekeken
e054fd13-4222-485f-82df-d2bdf0d3fb58.jpg
Voor de Aalsmeerderbrug
e054fd13-4222-485f-82df-d2bdf0d3fb58.jpg (96.15 KiB) 654 keer bekeken
d50c00cd-7ffd-4399-88d3-e9a052ed4cc4.jpg
Door de brug
d50c00cd-7ffd-4399-88d3-e9a052ed4cc4.jpg (117.9 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2947.jpeg
Kantoor van m'n vorige werkgever.
IMG_2947.jpeg (173.53 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2950.jpeg
Amsterdam, talloze bruggen maar ze werden vlot gedraaid.
IMG_2950.jpeg (196.4 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2951.jpeg
Is dit een museum-houthandel of zo?
IMG_2951.jpeg (176.74 KiB) 654 keer bekeken
IMG_2952.jpeg
Onder de spoorbruggen in het Westerkanaal moest de hut een stukje zakken.
IMG_2952.jpeg (170.91 KiB) 654 keer bekeken


Westeind
Berichten: 4413
Lid geworden op: 23 jun 2007 15:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind » 16 mei 2019 06:46

Oooh vaar jij ook nog :mrgreen:
Leuk die doortocht Amsterdam,is voor ons toch alweer even geleden😉
vaar om te leven (niet andersom)

Kees Keijzer
Berichten: 7596
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer » 16 mei 2019 08:04

Kijk, toch leuk om h.e.e a. weer terug te zien op de alternatieve routes.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

navigatie
Berichten: 1246
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie » 16 mei 2019 08:05

We zijn in ieder geval weer bij, Erik.
Wel mooi dat je ook eens wat anders doet dan veevoer :D .
Een beetje in Bram z'n werk (rollen) :mrgreen: of heeft hij jouw veevoer overgenomen :D

grt Wim

veen1195
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2013 18:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 » 16 mei 2019 08:14

‘terug te zien’?
M’n halve leven schipper geweest en nooit die route bevaren....
Idd leuk om er wat van te zien, bedankt hoor!

Gr. Jan.

Binnenvaarder
Berichten: 1296
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder » 16 mei 2019 09:49

Erik,
Wederom genoten van je reisverslag, bedankt.

Leuk door vaarwegen te varen waar je niet dagelijks komt. In 1976 of 77 een keer in Middelburg gelost en stammen in Vlissingen geladen voor Helmond, had even niet genoeg rekening gehouden met zout/zoet water, gevolg dpg ca 200 cm. Dit gaf wel even een probleempje in sluis 0, maak hem maar netjes vast boven de sluis en ga morgenochtend maar eens kijken hoe we dit probleem op gaan lossen was het antwoordt van de sluismeester.
Om ca 6 uur werd er op het raam geklopt, vaar maar door, wel op eigen risico werd er uitdrukkelijk bij gezegd (doe je volgens mij altijd) . De sluismeester had gezien dat het nogal flinke stammen waren en hoe gaan we er hier een paar uithalen. Heelhuids in Helmond aangekomen zonder problemen. Toch tof van die sluismeester dat hij mij liet varen.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

peelander
Berichten: 1276
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander » 17 mei 2019 07:35

Jammer dat we net met de camper aan de Main stonden toen via het Veersemeer naar Holland voer. Anders had ik vanaf de Veersteiger in Kortgene kunnen zwaaien😪😄😄.
Groeten
Jan van der Pluijm

k-k
Berichten: 4230
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k » 17 mei 2019 18:22

Tien jaar eerder had ik eenzelfde ervaring bij sluis 0 Geert. De hele nacht bezig geweest om drink- en ketelwater over de muur te zetten. Lag de volgende ochtend nog 2 cm te diep. Heb het maar eerlijk (duurt het langst) gezegd en mocht voorzichtig verder. Was mijn eerste reis naar Helmond en had geladen wat Esso opgaf, geen rekening houdend met de dingen die ik overboord heb gepompt. Maar op Maaswater deed de Clayton ketel het ook. Na een paar reizen waren we ingeslingerd op de Zuid Willemsvaart en heb er met veel plezier gevaren. Je kwam (ondanks twee reizen Helmond uit de Botlek) in ieder geval nog een beetje aan je rust. Gr. Klaas.

Tim76
Berichten: 1701
Lid geworden op: 01 mei 2008 22:51
Locatie: Vianen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Tim76 » 17 mei 2019 18:27

Op de Zuid-Willemsvaart voeren wij, met vergunning, op 1,96 diepgang. Die 4 centimeter zal ook niet meer hebben uitgemaakt, denk ik ;)

Groeten van Tim

k-k
Berichten: 4230
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k » 17 mei 2019 19:44

In welk jaar was dat Tim? Gr. Klaas.



Plaats reactie