Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Nee, toch het RPR

sluisuit.jpg
sluisuit.jpg (214.88 KiB) 1402 keer bekeken

1961
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Het is vervelend, maar ik stam uit de tijd dat we leraren pesten met de opmerking: "U zegt dat nu wel, maar is dat nu wel zo? En een plaatje zegt weer meer dan 1000 woorden..... Zo te zien heeft het betrekking op het VR van 1964."

En Pieter, wat zei de leraar dan?
"Jongeman dat heb je knap gevonden. Maar wat je volgende keer niet moet vergeten is even kijken of het reglement waar je in zit te neuzen, ook werkelijk van toepassing is op de desbetreffende vaarweg". Het RPR is namelijk niet van toepassing op het Maaswaalkanaal, niet op het IJsselmeer en ook niet bij de Rozenburg sluis. Maar jongelui ik besteed er graag 1000 woorden aan om jullie plaatjes en praatjes in de juiste context te plaatsen.
En het VR (Vaarreglement) uit 1964 ?? Het VR is vastgesteld bij KB van 8 maart 1965.... Dus ……………. nu koppen dicht en luisssssteren!" :wink: :D
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Mooi!
Maar dan stel ik dus de vraag: welk reglement was wel van toepassing op de sluizen in de door jou genoemde vaarwegen?
Met het VR heb je volkomen gelijk; dat was inderdaad pas sinds 1-1-1966 van kracht.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Maar dan stel ik dus de vraag: welk reglement was wel van toepassing op de sluizen in de door jou genoemde vaarwegen?

Pieter, Dat waren voor het Maas Waalkanaal:
Het Algemeen Reglement van Politie voor de rivieren en Rijkskanalen (ARP) KB 24 nov 1919 Stb 765 laatste wijziging KB 10 nov 1958 Stb 540
Het Binnenaanvaringsreglement KB 28 aug 1926 Stb 317 gewijzigd bij KB 24 jul 1935 Stb 426
Deze twee reglementen golden dus ook bij de Houtrib- en de Rozenburgsluis.

Voor de sluis in Weurt was bovendien van toepassing:
Het Bijzonder Reglement van politie voor het Maas-Waalkanaal KB 12 apr 1928 Stb no 94

Ik weet niet welke Bijzondere politie reglementen voor de Houtrib- en de Rozenburgsluis golden.
Er moet beslist wel iets zijn geweest want in die reglementen waren bijvoorbeeld de maximaal toegestane scheepsafmetingen opgenomen.
Als Arie op de Rozenburgsluis heeft gewerkt, dan moet hij dat hebben geweten, en misschien weet hij het nog wel. :wink:
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Soms volstaat het om te reageren met: O.
Je uiteenzetting is mij duidelijk, eerlijk gezegd heb ik dat nooit geweten. Uiteraard voer ik nooit door rood licht zonder toestemming van de daartoe door de bevoegde autoriteit aangewezen dienstdoende ambtenaren :shock:
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Dag Theo,
Vaak is inderdaad niet bekend welke reglementen er op een bepaald stuk vaarwater van toepassing zijn.
Ik meen zelfs eens op een sluisje gestaan te hebben waar het reglement voor de sluis ('Instructies voor gebruik') in het mededelingenkastje hing
en aangezien de dienstdoend ambtenaar het daar had gehangen, was het dus rechtsgeldig.
Maar in ieder geval kende de Nederlandse wetgeving sedert 1961 het begrip uitvaartlicht.

Wat het Algemeen Reglement van Politie voor de rivieren en Rijkskanalen betreft, dat was, zoals zo veel wetten, niet erg up-to-date.

art. 88.4 Het is verboden met grotere snelheid dan die van een voetganger over de bruggen te rijden.
Dat artikel is dus tot 1984 rechtsgeldig geweest. :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Betreft lichten op sluizen, Sluis Wintham gebruikt zijn invaart en uitvaart lichten helemaal niet, :) :) Dat werkt ook perfect.
En ik moet toegeven, er gaat geen reis voorbij, dat ik niet door rood vaar of rood/groen. bij de spoorbrug Oldenburg, of sluis Emden, mag je gaan varen, wanneer je denkt er is ruimte genoeg. :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

op het kanaal Gent Terneuzen is het Niet toegestaan om door te varen als de bruggen niet helemaal geopend zijn en het licht groen is
da je het maar weet :!:
gr
leo
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Vliegende Vaart

Bericht door wim »

In Overijssel doen ze niet zo moeilijk met het invaren van een sluis.
https://youtu.be/i-OQQp8K5cU
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

jubbega-pk.jpg
jubbega-pk.jpg (234.4 KiB) 1656 keer bekeken
Op de Tjonger heb je al groen als je nog aan het schutten bent :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie