Ja Johan, we hebben in Walsoorden mout geladen voor Antwerpen. We zouden 550 ton krijgen. Ze gaven het sg als 55, maar het bleek iets lichter dus we kregen er maar 542 ton in.
Maar even terug naar de vorige reis.
Na een overnachting in Terneuzen zijn we de volgende dag naar Izegem gevaren. Dat ging niet snel want het was erg druk op de Leie. Het gaat daar een week dicht dus alle bedrijven vullen nog even hun voorraden aan. En er varen soms 110m's en als die geladen zijn gaat dat niet bepaald vlot. En je moet flink de kant in als je ze tegenkomt.
Toen een dag liggen wachten want ze hadden bij For Farmers geen plaats voor onze mais.
Beetje geklust, dagtank aftapkraan vervangen en lucht lekkage van de bedieningslucht compressor verholpen.
Volgende dag de mais gelost. Ook dat ging niet vlot want ze moesten telkens vrachtwagens tussendoor laden.
Olie van de DAF ververst, en een paar brandstofleidingen vervangen. Ook wat brandstof aansluitingen op de tank opnieuw gefit ivm lekkage. Alles was met teflontape gefit wat ongeschikt is voor brandstof en al helemaal niet voor GTL wat nog meer kruipt dan gasolie. Loctite gebruikt en nu blijft het wel droog.
Om vier uur leeg. Gelijk weg want we moesten de volgende morgen al weer laden in Walsoorden. Onderweg uitgebreid uitgespoten, want mais geeft veel stof en dat is er zo maar niet af.
Bij sluis Vijve vielen we achter een duwer met een diepe bak. Die zat een poosje vast op de droogte beneden de sluis maar kreeg 'm er uiteindelijk toch overheen. Er lagen minsten 10 schepen te wachten beneden Vijve. Ik heb het er nog niet eerder zo druk gezien.
Die avond gestrand beneden sluis Evergem.
Kopschroef bediening hield ermee op, naar bleek omdat het hydrauliekolie peil te laag was. Nergens lekkage te vinden dus waar was het dan gebleven? Het bleek in het carter van de DAF terechtgekomen te zijn, vanwege een lekkende seal in de stuurpomp. Waardoor het smeeroliepeil van de DAF juist ver bóven peil stond.
De volgende morgen maar even zonder boegschroef gedaan, en In Terneuzen hydrauliekolie gekocht en wat bijgevuld zodat we de boegschroef voorlopig weer even konden gebruiken.
In Walsoorden de boegschroef maar heel even gebruikt, en eenmaal voor de wal een oud stuurpompje erop gezet. Toen de smeerolie van de Daf opnieuw ververst, want hydrauliekolie is geen motorolie. Volgende week eens kijken of ik een nieuwe seal in dat andere pompje kan zetten.
In Walsoorden moesten we mout laden van de mouterij The Swaen in Kloosterzande. Ze stonden inderdaad al op ons te wachten Wim, omdat we wat later waren dan gepland. Maar omdat het regende konden we toch pas anderhalf uur later beginnen. Dat liep niet hard, zo'n 70 ton per uur.
Ik was door zo ongeveer iedereen gewaarschuwd voor de zuiging die de grote zeevaart veroorzaakt die voorbij de haven komt. Zelf ook eens meegemaakt met de Janna, en het kan daar inderdaad enorm tekeer gaan. De diepe vaargeul loopt er vlak voor de haven langs, en de grote en vooral snelle schepen trekken zomaar een meter water weg uit de haven. We hebben onze touwen lang gezet zodat ze veel kunnen rekken, en de Dyneema in de touwbak gelaten want dat rekt praktisch niet. Op de kade lag een gebroken Herkules draad, die blijkbaar ook niet echt geschikt was voor dit soort havens.
De verkeerspost gebeld en gevraagd of ze de zeevaart wilden inlichten dat er laad werkzaamheden plaats vonden in Walsoorden. Centrale Zandvliet heeft dat in het scheepvaartbericht gezet, en dat heeft gewerkt. Geen enkele last van zuiging gehad, alle zeevaart stopte keurig af tot zo'n 16-17km uur en onze touwen bleven heel
Tegen zeven uur waren we vol en konden we vertrekken. Druk met grote zeevaart buiten de haven. Via de Schaar van de Noord. Er liep nog een mooie vloed dus om half negen lagen we in de Cauwelaertsluis. Schutten duurt daar altijd lang dus pas om een uur of tien vast in het Schuildok net door de Noordkasteelbrug, na tip van Bram. Pas maandagmiddag lossen.
De plaatjes:
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Zo zijn we weer helemaal bij Erik.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
Als beroeps-muggenzifter even de vraag:
Is het geen Cobratros in plaats van Herculestouw?
Cobra = veel metaal aan de oppervlakte
Hercules = veel 'touw' aan de oppervlakte
Beiden = combinatie van 'touw' en staaldraad.
Is het geen Cobratros in plaats van Herculestouw?
Cobra = veel metaal aan de oppervlakte
Hercules = veel 'touw' aan de oppervlakte
Beiden = combinatie van 'touw' en staaldraad.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Het afgebeelde draadje is een herkules. De kern is staaldraad en de mantel is stug touw.
Ondingen...
Ondingen...
Re: Vliegende Vaart
Er is dan nog maar weinig mantel zichtbaar.......
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Is geheel zichtbaar, hoor. Al het blauwe. Een herkules is niet per definitie dikker dan een staaldraad.
Re: Vliegende Vaart
Herkules is net als staaldraad stug en rekt bijna niet. Het verschil met staaldraad is dat het iets prettiger werkt omdat er een dun laagje kunststof touw omheen zit, waardoor het voor je bolders en handjes wat vriendelijker is.
Je moet het net als staaldraad met achtjes op je bolders beleggen. Het voordeel tov van gewoon touw is dat het veel beter bestand is tegen schavielen. Je zou het kunnen gebruiken in combinatie met een rekker.
Op grote koppelverbanden van Danser heb ik het achterop als steekeind zien gebruiken in de sluizen op de Bovenrijn. Die KVB-en pasten daar maar net in, en dan loopt hij niet terug. En het slijt niet op de randen van de glijbolder-kasten.
Ik vind Dyneema véél prettiger werken; qua dikte even sterk of sterker dan staaldraad of Herkules, zeker zo weinig rek en het weegt bijna niets. Maar het is natuurlijk lang niet zo slijtvast, en het gooit slechter omdat de lus dichtvalt.
Ik ga geen Herkules kopen.
Je moet het net als staaldraad met achtjes op je bolders beleggen. Het voordeel tov van gewoon touw is dat het veel beter bestand is tegen schavielen. Je zou het kunnen gebruiken in combinatie met een rekker.
Op grote koppelverbanden van Danser heb ik het achterop als steekeind zien gebruiken in de sluizen op de Bovenrijn. Die KVB-en pasten daar maar net in, en dan loopt hij niet terug. En het slijt niet op de randen van de glijbolder-kasten.
Ik vind Dyneema véél prettiger werken; qua dikte even sterk of sterker dan staaldraad of Herkules, zeker zo weinig rek en het weegt bijna niets. Maar het is natuurlijk lang niet zo slijtvast, en het gooit slechter omdat de lus dichtvalt.
Ik ga geen Herkules kopen.
Re: Vliegende Vaart
Wat nagekomen foto's:
Re: Vliegende Vaart
janna de stuurpompjes van de daf hebben atf a nodig gewone hydrauliekolie mag niet groet Ramiro
Re: Vliegende Vaart
Janna schreef: ↑09 jun 2018 11:09 Herkules is net als staaldraad stug en rekt bijna niet. Het verschil met staaldraad is dat het iets prettiger werkt omdat er een dun laagje kunststof touw omheen zit, waardoor het voor je bolders en handjes wat vriendelijker is.
Je moet het net als staaldraad met achtjes op je bolders beleggen. Het voordeel tov van gewoon touw is dat het veel beter bestand is tegen schavielen. Je zou het kunnen gebruiken in combinatie met een rekker.
Op grote koppelverbanden van Danser heb ik het achterop als steekeind zien gebruiken in de sluizen op de Bovenrijn. Die KVB-en pasten daar maar net in, en dan loopt hij niet terug. En het slijt niet op de randen van de glijbolder-kasten.
Ik vind Dyneema véél prettiger werken; qua dikte even sterk of sterker dan staaldraad of Herkules, zeker zo weinig rek en het weegt bijna niets. Maar het is natuurlijk lang niet zo slijtvast, en het gooit slechter omdat de lus dichtvalt.
Ik ga geen Herkules kopen.
Mwoa Erik... Aan een Herkules kan je je handen ook goed openhalen hoor. *Ik spreek uit ervaring*
Je kan met achtjes werken, maar op grotere tankers (waar Herkulessen verplicht zijn) zijn de bolders van een dusdanig formaat dat je met een Herkules ook gewoon vast kan zetten.
En waarom zou jij Herkulessen moeten hebben.
Je bent geen tanker toch?