Gisteren een lange dag gemaakt, Werkendam-Wesel.
Bij anker op gaan kwam het anker onklaar boven, met vloeien tegen de huid. Diverse keren opnieuw laten vallen maar hij bleef verkeerd boven komen. Met de haakstok geprobeerd om te trekken maar daar is het anker te zwaar voor. Er zou eigenlijk een touw omheen moeten en dan met de lier om trekken, maar alles zit onder water dus ik kreeg er niets omheen. Uiteindelijk maar zo laten zitten want we kregen het niet opgelost, en we moesten verder. Het zal wel wat snelheid gekost hebben, en het is een risico als je ergens tegenaan loopt want dan ben je lek. We lossen het in Duisburg wel op als we leeg zijn.
Heeft een van de forumleden een panklare oplossing voor dit probleem?
Verder was het een flinke duw naar boven, want er komt nog genoeg water af.
Bij de grens gebunkerd uit een boot om niet teveel tijd te verliezen. Voorop GTL en achterop een paar kuub gasolie. Gewichten voor de vlaggen aangeschaft, kijken hoe dat bevalt. En een kuiltje wrijfhoutentouw, want dat verbruik je ook.
Voor het eerst zelfstandig de Duitse Rijn op, ook een mijlpaal (tje). Was er sinds het behalen van mijn patent niet meer geweest dus weer even wennen. Waar zit je in de rivier, het is een balans tussen uit de stroom blijven om boven te komen en voldoende water onder het vlak houden om niet te zuigen.
In Wesel overnacht.
Daar maakten we wat spannends mee, een serieus leermoment. Er zat een geladen koppelverband achter ons wat ons opliep. We wilden eigenlijk overlopen naar de rode kant maar er zat afvaart onder de brug van Wesel. Dus KVB gevraagd om ons aan sb op te lopen en wij naar het midden. Maar wij liepen niet genoeg naar het midden en stopten te laat af, en hij kwam heel krap langs en liep vervolgens uit zijn roer. Wij gelijk helemaal afgestopt, kopschroef erbij, sturen wegafhankelijk, kortom stréss.
Hij liep vlak voor ons langs hard weg naar bakboord en het duurde lang voordat de zaak weer onder controle was, tot ver aan de rode kant. Gelukkig geen probleem met die afvaart want die ging Wesel binnen. Als we dat geweten hadden waren we wel over gelopen..
Verontschuldigingen gemaakt voor ons aandeel in de situatie.
Achteraf hadden wij hem veel meer ruimte moeten geven, en eerder af moeten stoppen. En hij had ons minder hard op moeten lopen en wat verder weg. Maar hij zat in de droogte dus kon niet weg. Vervelende situatie die goed afliep. Pfff..
Afijn, alsnog Wesel binnen en een rustige nacht langszij de Tokaj 2.
Vanmorgen om zes uur overstuur naar buiten en weiter zu berg.
ETA Duisburg Parallelhafen net na de koffie. Ze gaan gelijk aan ons beginnen dus we komen wel leeg vandaag.
Dan leeg op naar Neuss, maandag raap laden voor Deventer DOK, voor woensdag lossen.
Weekeindje Neuss of Düsseldorf dus. Tips anyone?
- Een hele mooie..
- IMG_0220.jpg (114.51 KiB) 2029 keer bekeken
- Ongebruikelijk rustig in Spyck
- IMG_0226.jpg (127.53 KiB) 2029 keer bekeken
- Emmerich
- IMG_0227.jpg (137.12 KiB) 2029 keer bekeken
- Aalschokker Grieth, vist nog steeds
- IMG_0229.jpg (168.99 KiB) 2029 keer bekeken
- Snellekweekreactortegenwoordig amusementspark Kalkar
- IMG_0230.jpg (120.26 KiB) 2029 keer bekeken
- Rees
- IMG_0231.jpg (123.33 KiB) 2029 keer bekeken
- Mirjam
- IMG_0232.jpg (139.1 KiB) 2029 keer bekeken
- Vroeg weg uit Wesel
- IMG_0233.jpg (97.6 KiB) 2029 keer bekeken
- Wacht am Rhein
- IMG_0234.jpg (119.05 KiB) 2029 keer bekeken
- Rheinberg
- IMG_0237.jpg (170.89 KiB) 2029 keer bekeken
- Orsoy
- IMG_0239.jpg (199.85 KiB) 2029 keer bekeken