Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

net op tijd geïnvesteerd in een nieuwe stukje stuurwerk :!:
je doet het niet echt slecht hoor Eric
De mensen dit die vak al wat langer doen denken vast waar heeft-ie 't over,
maar ik ben wel zo iemand die toch even wil melden dat ik op radar zonder piloot rond voer
die had ik namelijk niet :oops:
maar alle gekheid op een stokje ,je komt er weer aan en we zullen je wachten
en nog even een tip
het in en uit varen van havens dient ruim te gebeuren
Afbeelding
(foto van mijn maat Laurent)
gr
leo
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Vliegende Vaart

Bericht door wim »

Hier een plaatje vanaf de radarpost andere kant.
Het viel nogal mee een paar plooitjes bakboord en stuurboord.
Ligt nu binnenkant sluis Hansweert.
ewa oke (Custom).jpg
(140.14 KiB) 329 keer gedownload
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Is het nu wel wijs om op dit topic dergelijke foto's te plaatsen .......😀
Mooie autokraan,trouwens.....
Gr.Jan
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

info Jan
allemaal info voor de mensen die het nog niet wisten
Eric doet er zelf ook aan mee :wink:

De bakker is morgenochtend vanaf zes uur open - verse croissantjes voor ontbijt :)
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Die autokraan ook al gezien, maar we zoeken een iets zwaardere.
Bovendien; misschien valt de schade mee.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

ik probeer het allemaal een beetje bij te houden
maar als ik het goed begrijp is het toch wel erg mistig geweest daar in het noorden
als je daar dan niet echt goed bekent bent en je weet niet meer of je al de goede kant op lag dan is het natuurlijk niet verwonderlijk als je als oud zeeman in Engeland eindigt
Afbeelding
het kan nu zo maar zijn dat we hem via Vlissingen hier kunnen verwachten
gr
leo
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Leo, meesterlijk!! Zowel de vondst bij Shipfinder als de uitleg die jij er aan geeft. Prachtig!

En dan zie je hoe dicht de lach en de traan bij elkaar liggen, ook op dit forum.
Ik wilde namelijk reageren op de foto van Eric die ik geisterenavond laat nog zag, met het bijschrift:
Voor het gemeentehuis een monument ter ere van de gevallen dorpsgenoten in de wereldoorlogen.

Die monumenten zijn een onderdeel van mijn jeugdherinneringen aan de dorpen langs de Maas in Wallonië waar wij voeren. Elk dorp en in bijna elke kerk vindt je deze gedenkplaatsen. Ik moet bekennen dat wij en ook mijn ouders in die jaren niet begrepen dat die monumenten (zo lang na dato) nog zo gekoesterd werden.
Ik was de veertig al ruim gepasseerd toen ik een bezoek bracht aan het Ossuarium (knekelhuis) van Douaumont bij Verdun.
Daar zag ik eerst een bijna onafzichtelijke begraafplaats met VIJFTIEN-duizend graven. En met dat beeld voor ogen betrad ik het Ossuarium. Gebouwd op een heuvel, waarin de resten van minstens HONDERD-DERTIG-duizend niet geidentificeerde soldaten rusten. Wanneer je in dit meer dan 130 meter lange gebouw staat waan je je in een kerk. Maar het enige dat je ziet zijn de namen van de vermisten die in wanden en het plafond zijn gebeiteld.
Heel langzaam slenterend door dit gebouw, ben ik met m’n ogen langs de namen die ik passeerde gevlogen. Toen ik dacht ongeveer halverwege te zijn, heb ik eens gekeken naar de afstand die ik had afgelegd, Dat was nog geen twintig meter! Maar ik had al zoveel familienamen gezien dat ik toen op dat moment en op die plaats besefte dat er geen familie in Frankrijk en Belgie te vinden zal zijn die niet een opa, vader, man, broer, neef, verloofde, zoon of kleinzoon heeft verloren tijdens deze gruwelijke oorlog. En ongetwijfeld is dat ook het geval in Duitsland.

En dat dit verlies nog generaties lang wordt gevoeld en zijn invloed heeft op de mensen die het raakt weet ik maar al te goed. Ik heb nooit een moeder gemist, maar dat de vrouw die mij het leven schonk verongelukte toen ik 18 maanden oud was en haar dus nooit heb kunnen spreken is een gemis dat ik mijn hele leven meedraag. En, hoewel volkomen onbewust, zal ik door dit gemis een andere man en vader zijn geworden dan ik had kunnen zijn.

En waar dit gevoel bij mij heel individueel is, is het oorlogstrauma een gebeurtenis die dus door hele gemeenschappen en generaties is/wordt gevoeld. De laatste mensen die door deze oorlog nooit hun vader hebben gekend, zijn nu hoogbejaard. Maar er volgt een hele generatie die hierdoor nooit een grootvader heeft gekend. Dat gemis, wordt gevoeld tot op de dag van vandaag.
M’n halve leven heb ik me dat nooit gerealiseerd, maar sinds “DOUAUMONT” zijn mijn gedachten zodra ik een dergelijk monument zie bij die realiteit.

Eric, bedankt dat je in je Vliegende Vaart, ook aandacht hebt geschonken aan dit monument.

https://www.google.nl/search?q=ossuariu ... 5772162946
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

De Eerste Wereldoorlog wordt daar altijd nog de Grote Oorlog genoemd.
Groeten,Arie.
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wim52 »

Hoewel het gevaar dreigt om "off topic" te geraken, wilde ik toch even inhaken op wat hiervoor werd gezegd over de gevallenen in de Eerste wereldoorlog. Mocht tijdens een bezoek aan Ieper getuige zijn van het blazen van de Last Post s'avonds om 8.00 uur onder de Menenpoort. Dat vond ik indrukwekkend en toen ik ging zoeken naar de achtergrond van dit ritueel was ik nog meer onder de indruk. Al sinds 1928 wordt dit iedere avond gedaan, 365 dagen per jaar. Volgens mij illustreerd ondubbelzinnig, hoe die gebeurtenissen van nu bijna een eeuw geleden nog steeds levend zijn bij de mensen, die daar wonen. Ik neem er mijn petje vooraf.

En Eric verder een goede reis. Ik volg je verhaal iedere dag en ook hiervan ben ik onder de indruk.

Gr. Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Wim, ook ik was vorig jaar tweemaal getuige van die plechtigheid in de Menenpoort te Ieper. Wat daar iedere avond gebeurd is absoluut indrukwekkend, maar heeft nog een gevolg gehad en dat is zeker ook voor de varenden goed om te weten.

De nieuwe brug in Nijmegen die vanwege haar model de bijnaam "Handtas" heeft gekregen, heet officieel "De oversteek". Vrijwel op de plaats waar deze brug nu ligt zijn in september 1944 Amerikaanse soldaten in canvas bootjes de rivier overgestoken om Duitse verdediging van de twee bruggen van Nijmegen vanuit het noorden uit te schakelen. Tijdens die OVERSTEEK (waar de brug nu naar vernoemd is zijn 48 militairen gesneuveld.
Daarom staan er nu precies 48 straatlantaarns op deze brug.

Op initiatief van een groep veteranen lopen er iedere avond, zodra de andere straatverlichting in Nijmegen aan gaat, mensen van het zuiden naar het noorden over deze brug. En één voor één en in het tempo waarin zij lopen worden die 48 straatlantaarns ontstoken.
Dus wie 's avonds, bij het invallen van de duisternis onder deze brug doorvaart, kan getuige zijn van dit sobere, maar daarom niet minder indrukwekkende eerbetoon aan onze bevrijders en de mannen die op deze plaats in de rivier voor onze vrijheid hun leven hebben gegeven.

Vanwege rechten gedoe plaats ik geen foto, maar wel een link naar afbeeldingen van de Oversteek.

https://www.google.nl/search?q=brug+ove ... 9&dpr=1.25
Plaats reactie