HOi,
Er varen er hier in de bochten van Wichelen en Uitbergen toch wel een tweetal keren per jaar zich eentje vast in het slik. de brandweer heeft er telkens een mooie oefening aan. Het is meestal wachten op een ander schip om het weer vlot te krijgen bij volgend hoog tij. Zal er een volgende keer eens proberen een foto van te maken als ik toevallig thuis ben.
Patrick
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Vliegende Vaart
Erik,
Een mooie reportage veel herkenbaar uit de keren dat we in het verleden de Neerschelde hebben bevaren.
Ik zie dat de oude palen in Schellebelle zijn vervangen door nieuwe stevige stalen palen .
Leuk het zo vanaf het water weer een keer zo te kunnen bekijken. Een plaatje uit 2010 van de oude palen in bij Schellebelle -Wichelen Het beeld dat op de splitsing Durme - Neerschelde.
gr, schier
Een mooie reportage veel herkenbaar uit de keren dat we in het verleden de Neerschelde hebben bevaren.
Ik zie dat de oude palen in Schellebelle zijn vervangen door nieuwe stevige stalen palen .
Leuk het zo vanaf het water weer een keer zo te kunnen bekijken. Een plaatje uit 2010 van de oude palen in bij Schellebelle -Wichelen Het beeld dat op de splitsing Durme - Neerschelde.
gr, schier
Re: Vliegende Vaart
het is geen bibber schelde maar het komt van het begrip Bibber geld
dat zou extra geld wezen wat er betaald werd als je buiten de haven van Antwerpen moest laden of lossen
het is met een sleep spits of wat voor schip dan ook niet zo leuk om op en neer gaand water te varen en het schutten door de sluizen zo als de Rooier
en de Kruisschans was in vroeger dagen ook geen sinecure en kon dus angstige ogenblikken geven
dus heb ik begrepen dat er op de rivier meer betaald werd dan in de dokken
Kees als Antwerpen expert kan hier ongetwijfeld meer over zeggen
gr
leo
dat zou extra geld wezen wat er betaald werd als je buiten de haven van Antwerpen moest laden of lossen
het is met een sleep spits of wat voor schip dan ook niet zo leuk om op en neer gaand water te varen en het schutten door de sluizen zo als de Rooier
en de Kruisschans was in vroeger dagen ook geen sinecure en kon dus angstige ogenblikken geven
dus heb ik begrepen dat er op de rivier meer betaald werd dan in de dokken
Kees als Antwerpen expert kan hier ongetwijfeld meer over zeggen
gr
leo
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
De officiele benaming van het bibbergeld was Rede geld voor op stroom laden of lossen aan de Scheldekaden van de Sinjorenstad .
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
waar van akte
gr
leo
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
Dan was er in de antw dokken ook nog WIPGELD !. (geen grapje) Gr
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Albert; Dat had er denk ik mee te maken hoeveel WIPbruggen je moest passeren.
Groet, Kees.
.
Groet, Kees.
.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
binnenvaart langszij een zeeschip aan de scheldekaai in antwerp , bij elke kentering van het getij. gingen de schepen rond om met de kop in stroom te liggen. Ook sleepspitsen deden dat. Het laden of lossen werd gewoon onderbroken. Ik deed dat een keer niet, het resultaat was op den duur door de ebstroom onder het achterschip een soort drijvend eiland van drijfhout enz. Deze manier van werken werd in Rotterdam niet gedaan. Gr
-
- Berichten: 2461
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Vliegende Vaart
Als ik juist ben ingelicht in het verre verleden was de reden dat men met het tij rond ging het volgende: de grote houten roeren van o.a. spitsen zouden af kunnen breken door de sterke eb of vloed stroom die op de Schelde loopt. Door iedere keer rond te gaan bleef het schip met de kop in de stroom liggen en werd het roer ontzien.
mvg
Geert
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Vliegende Vaart
Maar weer eens een update voordat ik op de allerlaatste forum pagina beland
We waren bij dat reisje sojaschroot van Amsterdam naar Izegem gebleven. Dinsdag na pasen geladen, en vrijdag die week nog gelost.
Was weinig bijzonders over te melden.
Een volgende reis aangenomen; constructie van Vlissingen naar Rotterdam-Waalhaven. Twee stuks fenders van 10 ton stond er in het charter. Ik ging er vanuit dat dat Yokohama fenders waren. Aan de zware kant, dat wel..
Maandagmiddag naar Vlissingen-Buitenhaven gevaren. Nog even Vlissingen in geweest, ik heb er jaren op school gezeten, memory lane.
Volgende morgen geladen, maar Yokohama fenders waren het niet, het waren fender-frames. Voor een grote ponton die door z'n diepgang ergens op de Thames niet voor de wal zou kunnen komen, een soort uithouders dus. What's in a name.., ze pasten in ieder geval prima in m'n ruim.
Via het Kanaal door Walcheren en Veerse meer gevaren want daar was ik al lang niet meer geweest. Via Hansweert had ook gekund maar die route zie ik vaak genoeg. Een zandschip wat via Hansweert ging vertrok een kwartier voor ons uit de buitenhaven en we kwamen in het Zijpe weer bij elkaar, en die had een sluis minder.
Volgende morgen in de Waalhaven op de kop van pier zes gelost bij Sledgehammer Engineering. Er stond al een kraan klaar maar die kon er niet bij zo. Mensen van de wal hebben maar weinig zicht op hoe en waar een binnenschip precies af kan meren. Nadat dat probleempje opgelost was waren we de frames in een half uurtje kwijt.
's Avonds gelijk al weer geladen, 600t Mulcoa aangenomen van de Botlek voor Gouda. Een soort kleikorrels uit Amerika, gebruikt voor de productie van vuurvaste stenen door Gouda Vuurvast tegenwoordig Refractories. Pas twee dagen later lossen dus even Gouda in gelopen. Had een kennis uit Australie mee en die vond Gouda geweldig. Volgende morgen gelost, en uitgespoten want het stuift behoorlijk. Gelukkig spuit je het makkelijk weg.
Terug gevaren naar de Maashaven en het schip een weekje stil gelegd ivm een cursus voor m'n andere tak van sport.
Terwijl ik weg was is de electricien een paar dagen bezig geweest met nieuwe boordlichten, camera's en een zoeklicht. Ik vaar meestal in m'n eentje zonder dat er iemand voorop staat om afstanden ed. aan te geven, en dan is het handig om alles goed te kunnen zien. De spiegels zijn vooral in het donker niet optimaal.
Deze week weer begonnen, weer zo'n zelfde reisje Mulcoa naar Gouda. Maandagavond laden en dinsdagmiddag leeg. Er worden geen wereldprijzen voor betaald, maar je bent er in twee dagen klaar mee en het is maar een paar uur varen dus weinig onkosten. En bovendien was het havengeld Rotterdam toch al betaald met een twee weken briefje.
Volgende reis aangenomen; coils van Beverwijk en Amsterdam-Westhaven naar Antwerpen. Zaten wel een paar zware bij van 30 ton, de rest minder.
Binnendoor naar Beverwijk gevaren, dat scheelde de helft; zo'n 70 km vs bijna het dubbele via de Lek en ARK. Ook een route die ik al lang niet meer gevaren had. Leuk om door het groene hart en Amsterdam te varen.
Nu bij CTB in de Pijp om morgenochtend 12 stuks te laden, ze hebben ze al vast buiten klaar gezet. Roestig dus blijkbaar mogen ze nat worden. Gedekt varen staat er dan op je charter..
De plaatjes om te laten zien dat het echt gebeurd is..
We waren bij dat reisje sojaschroot van Amsterdam naar Izegem gebleven. Dinsdag na pasen geladen, en vrijdag die week nog gelost.
Was weinig bijzonders over te melden.
Een volgende reis aangenomen; constructie van Vlissingen naar Rotterdam-Waalhaven. Twee stuks fenders van 10 ton stond er in het charter. Ik ging er vanuit dat dat Yokohama fenders waren. Aan de zware kant, dat wel..
Maandagmiddag naar Vlissingen-Buitenhaven gevaren. Nog even Vlissingen in geweest, ik heb er jaren op school gezeten, memory lane.
Volgende morgen geladen, maar Yokohama fenders waren het niet, het waren fender-frames. Voor een grote ponton die door z'n diepgang ergens op de Thames niet voor de wal zou kunnen komen, een soort uithouders dus. What's in a name.., ze pasten in ieder geval prima in m'n ruim.
Via het Kanaal door Walcheren en Veerse meer gevaren want daar was ik al lang niet meer geweest. Via Hansweert had ook gekund maar die route zie ik vaak genoeg. Een zandschip wat via Hansweert ging vertrok een kwartier voor ons uit de buitenhaven en we kwamen in het Zijpe weer bij elkaar, en die had een sluis minder.
Volgende morgen in de Waalhaven op de kop van pier zes gelost bij Sledgehammer Engineering. Er stond al een kraan klaar maar die kon er niet bij zo. Mensen van de wal hebben maar weinig zicht op hoe en waar een binnenschip precies af kan meren. Nadat dat probleempje opgelost was waren we de frames in een half uurtje kwijt.
's Avonds gelijk al weer geladen, 600t Mulcoa aangenomen van de Botlek voor Gouda. Een soort kleikorrels uit Amerika, gebruikt voor de productie van vuurvaste stenen door Gouda Vuurvast tegenwoordig Refractories. Pas twee dagen later lossen dus even Gouda in gelopen. Had een kennis uit Australie mee en die vond Gouda geweldig. Volgende morgen gelost, en uitgespoten want het stuift behoorlijk. Gelukkig spuit je het makkelijk weg.
Terug gevaren naar de Maashaven en het schip een weekje stil gelegd ivm een cursus voor m'n andere tak van sport.
Terwijl ik weg was is de electricien een paar dagen bezig geweest met nieuwe boordlichten, camera's en een zoeklicht. Ik vaar meestal in m'n eentje zonder dat er iemand voorop staat om afstanden ed. aan te geven, en dan is het handig om alles goed te kunnen zien. De spiegels zijn vooral in het donker niet optimaal.
Deze week weer begonnen, weer zo'n zelfde reisje Mulcoa naar Gouda. Maandagavond laden en dinsdagmiddag leeg. Er worden geen wereldprijzen voor betaald, maar je bent er in twee dagen klaar mee en het is maar een paar uur varen dus weinig onkosten. En bovendien was het havengeld Rotterdam toch al betaald met een twee weken briefje.
Volgende reis aangenomen; coils van Beverwijk en Amsterdam-Westhaven naar Antwerpen. Zaten wel een paar zware bij van 30 ton, de rest minder.
Binnendoor naar Beverwijk gevaren, dat scheelde de helft; zo'n 70 km vs bijna het dubbele via de Lek en ARK. Ook een route die ik al lang niet meer gevaren had. Leuk om door het groene hart en Amsterdam te varen.
Nu bij CTB in de Pijp om morgenochtend 12 stuks te laden, ze hebben ze al vast buiten klaar gezet. Roestig dus blijkbaar mogen ze nat worden. Gedekt varen staat er dan op je charter..
De plaatjes om te laten zien dat het echt gebeurd is..