Ik heb vandaag wel een heel klein stukje gevaren, en dan ook nog achteruit
We zijn op Marine Traffic inderdaad in Huy blijven steken. Maar MT heeft hier in de buurt blijkbaar geen doorgeef-stations zitten. MT verzamelt gegevens van prive-ontvangers die het via Internet aan hun doorgeven. Ik dacht dat het ooit begonnen was als een project van de zeevaartschool in Piraeus, maar Wikepedia heeft een iets andere versie. Je kunt er hier alles over lezen.
Vanmorgen om zeven uur achteruit door de sluis van Floriffoux, maar omdat de Mauna Kea nog lag te laden op een rechte kade beneden de sluis vastgemaakt. Bij de silo gemeld en gehoord dat ze ons pas morgenochtend om acht uur gingen lossen. We hebben twee losdagen dus dat kan. Wel jammer.
Van de nood een deugd gemaakt en gaan klussen. Er is hier voorlopig nog werk zat.
Dekwaspomp uit elkaar gehaald om te onderzoeken waarom deze zo weinig water geeft. Er blijkt tussen slijtplaat en de waaier 3mm ruimte waar het vgs de fabrikant 0,3mm moet zijn, dus dat verklaart de zaak. Je kunt wel een ringetje achter de waaier zetten, maar de moer op de as is ver weggeroest, en ik ben bang dat als ik dat los haal ik het niet weer werkend krijg. Offerte opgevraagd voor een nieuwe pomp, want om je ruim uit te spuiten moet er wel een beetje druk op staan. Eens kijken hoe erg dat wordt..
Op de losplaats is een schuine kade, en lig je dus met je kim tegen de wal. Vind ik minder prettig omdat er hier vrij druk wordt gevaren, en vooral als er geladen schepen passeren ga je flink aan de haal. Dus bij een lokale oldtimer garage een paar gebruikte autobanden gescoord.
Gaten erin geboord met een gatzaag, touwtje eraan van de juiste lengte en dan laten we die er tussen zakken morgen. Doe ik met de Janna ook als ik op een schuine kant lig, en hopelijk werkt dat hier ook. De Mauna Kea zag ik ze trouwens ook gebruiken.
Verder de wrijfhouten voorop met oude stropjes om de voorbolders gezet, dat laat meer ruimte vrij voor je touwen dan een paar slagen wrijfhoutentouw. En het is een stuk sterker.
En zo komen we de dag wel door