Prachtig Leo, mooi verhaal.
Volgende keer ga ik het beter in de gaten houden. Het hielp niet dat het zo koud was, dan ga je niet voor je lol door het gangboord kuieren
Goed, dan vandaag.
Koud!, we lagen erg onbeschut en het was geen feest aan dek. Thermisch ondergoed aan en veel laagjes.
De touwen bevriezen en kun je soms méters rechtop houden. Ze willen ook niet graag de touwbakken in.
Maar nu we leeg zijn hoeven we ons niet zoveel zorgen te maken om opvriezend buiswater.
We bewaren onze bier- en groente voorraad gewoonlijk in een herft onder de stuurhut, maar dat heb ik leeg geruimd om te voorkomen dat de boel bevriest. De hoofdmotor verwarm ik dus in de machinekamer is het prima uit te houden. In de stuurhut hebben we één cv radiator, en die trekt het maar net. Ik heb er een klein elektrisch kacheltje bij.
Vanmorgen gingen de mannen van Blommaert aan de gang. Ik had de te repareren luiken op een stapel gelegd, en die gingen met de kraan van boord en de loods in. Ik kreeg het nieuwe voorluik, waarvan de kleppen niet helemaal pasten, dus dat werd nog even aangepast. Na de middag kwamen m'n luiken terug met nieuwe kleppen erin. Aardige gasten met kennis van zaken, dat mag ik wel. Om twee uur vanmiddag klaar en gelijk weg.
- De luiken met kapotte kleppen zijn de wal op
- IMG_8867.jpg (132.53 KiB) 2543 keer bekeken
- Ze komen terug aan boord
- IMG_8868.jpg (159.09 KiB) 2543 keer bekeken
- Een spanband-loze luikenkap :)
- IMG_8869.jpg (122.49 KiB) 2543 keer bekeken
Harde oostenwind in de kont, een uitdaging met invaren van de sluis Wijnegem. Maar met de kopschroef erbij bleek dat een non-event. Op de DAF zit nu zo'n goede demper dat ik achterop geen idee meer heb hoe hard hij draait. Op de toerenteller kijken dus. Vroeger maakte het ding zo'n pokkeherrie dat echt iederéén in de omgeving wist hoe hard hij draaide
- Gebouw in Merksem, was de oude gevel niet mooi genoeg?
- IMG_8870.jpg (160.82 KiB) 2543 keer bekeken
Het Albertkanaal wordt verruimd.
- Laatste stukje vernauwing Albertkanaal. Iemand heeft al geprobeerd 'm op te ruimen..
- IMG_8871.jpg (172.96 KiB) 2543 keer bekeken
en door de dokken terug naar de grens.
- Grenspaal
- IMG_8872.jpg (166.1 KiB) 2543 keer bekeken
Op het Schelde Rijnkanaal stond er een flinke dwarswind en dan ga je met een leeg schip als een krab door het kanaal. Ons GPS kompas laat op de Tresco mooi de opstuurhoek zien. En als je zoveel opstuurt dat je track-line parallel aan het kanaal loopt is het genoeg.
- Flink opsturen tegen de dwarswind
- IMG_8876.jpg (119.11 KiB) 2543 keer bekeken
- Track-line parallel aan het kanaal en het gaat goed.
- IMG_8875.jpg (129.1 KiB) 2543 keer bekeken
We konden er in de Kreekraksluisnog nog net bij achterin, en om half zeven lagen we gemeerd in de vluchthaven van Tholen. We gaan morgen pas rond de middag laden in Dinteloord dus geen reden om het laat te maken.
Het was een uitdaging om de kop uit de steiger te houden met de wind er dwars op, maar dat ging.
We kwamen vandaag twee schepen tegen die ook te koop waren toen ik op zoek ging naar een schip. We zaten achter de Mirjam, ex-Baleno. Ontzettend mooi schip van een prima werf, en gelast. Maar 57m en daarbij weinig tonnen, daar blijft te weinig van over als hij 55m moet worden.
De standaard partijen veevoer zijn 500ton en zo'n 1000 kuub, en vooral de kuubs zullen bij dat schip een probleem zijn. Niet dat ik per se altijd veevoer wil varen, maar voor deze maat schepen is veevoer nu eenmaal een aanzienlijk deel van het aanbod. Als je dat niet kunt doen val je in de restpartijtjes, bouwmaterialen zoals zand en grint, en ander zwaar spul. Dat kan ik allemaal ook, plús veevoer. Zo heb je gewoon meer keuze, dus meer werk.
En bij de Kreekrak kwamen we de Esto Fidelis ex-Coralien tegen. Ook een heel mooi schip en 55m. Maar al wat ouder van net na de oorlog, en ik vond 'm bovendien wat hoog voor de kanalen, dwz altijd ballast zetten.
De Jannette heeft ook wel wat nadelen maar die heeft elk schip wel. Voorlopig ben ik er blij mee. Hoewel ik een gelast schip toch ook wel prettig had gevonden, dat maakt het uitvegen van het ruim een stuk makkelijker.