Er staan absoluut veel handigheidjes in waar je in het dagelijks leven zeker wat aan hebt!
Groeten van Tim
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Ook gebouwd bij gebr. Kerckhove, Merelbeke als Diana in 1960 en naar verluidt voor een Belgische horeca ondernemer (Kaemmermans?) die een binnenschip als renderende investering zag. Ze zou buitenom naar Zeebrugge hebben gevaren met vnl. kolen van de Ruhr. Zwaarder gebouwd (twee zaathouten) en hulpscheerbalken onder de houten kap voor deze estuairevaart.
In 1964 verkocht aan de fam. Vegter die haar Gemajo noemde.
Tien jaar later wordt het de Altamira van de fam. Kramer.
Ik heb haar in 1989 gekocht van Jan Kramer en wij hebben het schip Cumulus genoemd.
61 x 7,24 x 2,57 708 ton 1150 m³ Met de 500 pk sterke ABC (625 omw./m) als betrouwbare voortstuwingsbron zijn we in 9 jaren zo ongeveer overal geweest. Van Vlissingen tot Neurenberg (het MDK was nog niet klaar), van Prouvy in N.Frankrijk tot Hamburg, van IJmuiden tot Maagdenburg.
De stuurhut kon zakken en met water in dat ene ruim van 43 meter kon je met wat kunst en vliegwerk onder 4 meter door; regulateur terug voor de brug zodat het water naar voren liep en de kop wat zakte en als de kop dan onder de brug zat gas erop! Ik zou dat nu niet meer doen denk ik.
Dat is de toch jeugdige overmoed. Maar het is altijd goed gegaan wat de bruggen betreft. Wel een keer een noodstop moeten maken vanwege een tegenligger toen we één van de stichkanalen van het Mittelland kanaal uitkwamen. Het ballastwater liep toen ook naar voren en natuurlijk naar één kant. We vielen zo scheef dat het leek of we omgingen...
Re: Vliegende Vaart
met de schuifluiken stapelbaar kon er lading van maximaal 34 meter lengte in. Dat leverde natuurlijk wel eens mooie reizen op.
Re: Vliegende Vaart
8 x een bandbrug van 32,50 x 4,70 x 3,40 van Geel naar Amsterdam. Achter elkaar vormen ze de overdekte transport band voor de kolen naar de elektriciteitscentrale Centrale Hemweg. De vracht zal zo rond de fl.6800,- zijn geweest. Mooie reis in 1992, daar zou je vandaag zelfs nog tevreden mee zijn. Schepen die meededen: De Arcadie van Beerends, de Sophia van Van Balen, de Fiducie van Schram, Douwina W van De Wachter, de Mikanilos en een duwbak waar twee ingingen.
Re: Vliegende Vaart
hier kun je mooi de twee zaathouten zien, ze blijven ca. 5 cm. vrij van het vlak
Re: Vliegende Vaart
[/attachment]
kruiplijn 4 meter- Bijlagen
-
- stuurhut gezakt (640x360).jpg (64.84 KiB) 1314 keer bekeken
Re: Vliegende Vaart
zo mooi worden ze niet meer gebouwd !
Re: Vliegende Vaart
Een van de beste betaalde en dus meest geliefde reizen van de beurs. Daar stond je wel even op te wachten!
Re: Vliegende Vaart
Leuke plaatjes van het zusterschip. Grappig dat die gebouwd is met een ABC en de Jeanette met een Deutz.
Nu zag je zulke dingen natuurlijk wel vaker, maar blijf het geinig vinden.
Nu zag je zulke dingen natuurlijk wel vaker, maar blijf het geinig vinden.
Re: Vliegende Vaart
Hallo Rosalinde,
Schipper van de Cumulus
Vreemd, u als schipper M. van der Heide, komt uit Almelo en het schip heeft als standplaats : Stavoren, waarom geen Almelo ??
Schipper van de Cumulus
Vreemd, u als schipper M. van der Heide, komt uit Almelo en het schip heeft als standplaats : Stavoren, waarom geen Almelo ??
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.