Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Zo te zien, intussen bij Selz voor de wal. :D
Dus ruim op tijd laadklaar voor morgenochtend :mrgreen:

grt Wim
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Even een update.

Donderdagmiddag/avond nog leeg gemaakt bij CTS in de Parallelhafen. Na afloop was een kleine geste; we kregen een vaatje bier. Dat was nog eens leuk.
Vrijdag ochtend waren we in 10 minuten klaar met nagevegen, het voordeel van stukgoed tov veevoer..
Verhaald naar de overkant en wat klusjes gaan doen. Wrijfhouten opgeknapt, en van de Deutz de brandstof grof-filters uitgewassen, en de fijnfilters vervangen. Smeeroliefilters had ik een week geleden al gedaan.

's-Avonds de stad in gefietst, op het terras van de Küppersmühle langs de Innenhafen gegeten, erg gezellig daar.

Zaterdag verder geklust; ankerlier gesmeerd, achter ankerlier weer gangbaar gemaakt want die had al even stilgestaan zeg maar ;)
Luikenwagen en luikensteunen gesmeerd. Pakking in de machinekamerdeur gemaakt, snelafsluiter voormachinekamer weer gangbaar gemaakt, cardanas boegschroef gesmeerd. Kortom allemaal kleine klusjes.

Het vetsmeerapparaat voor de schoefas en roeren gebruikt veel te weinig vet, dus ter controle manometers op de vetleidingen gemonteerd. Die bewogen niet tijdens de vaart 's middags dus er is inderdaad iets aan de hand met dat ding. 's Avonds helemaal leeg gemaakt maar ik zie er niets bijzonders aan. Weer vol gemaakt met dunner vet en hopelijk komt hij weer ander praat. Want zonder smering blijven de glands niet lang heel en de bilge niet leeg..

In de middag naar Neuss. Lekker weer, aan de warme kant zelfs. In Neuss bij kennissen langszij gegaan.



We liggen inmiddels in Neuss, en al onder de pijp. Jawel, op zondag :shock:

Vanmorgen met ons hardlooprondje eerst even bij Sels (dat was onze bestemming dus) langs, om eens te kijken hoe eea daar gaat. T'is de eerste keer hier tenslotte en je kunt maar op de hoogte zijn. Praatje gemaakt en toen bleek dat er een Fransman niet op was komen dagen vanmorgen, er liep personeel te niksen. Of wij dan niet vandaag al wilden laden ipv morgen? Nou, waarom niet eigenlijk, dan maken we dat hardlopen vanavond wel af. En kunnen we morgenochtend gelijk in de afvaart.
Dus terug naar boord, motor klaar gemaakt en drie kwartier later lagen we onder de pijp.

Schip geladen, dichtgelegd en afgespoten.
Terug naar waar we lagen, en nu gaan we barbeknoeien bij de buren. Wij hebben een vaatje bier :)

Proost!
Klaar om te lossen bij CTS in de Parallelhafen
Klaar om te lossen bij CTS in de Parallelhafen
IMG_0255.jpg (179.53 KiB) 1969 keer bekeken
De haak kan nog wel zwaardere rollen aan
De haak kan nog wel zwaardere rollen aan
IMG_0257.jpg (203.58 KiB) 1969 keer bekeken
De laatste hijs gaat eruit, het stuwhout.
De laatste hijs gaat eruit, het stuwhout.
IMG_0258.jpg (127.24 KiB) 1969 keer bekeken
Een leuke geste van CTS.  Daar kunnen we wel wat mee..
Een leuke geste van CTS. Daar kunnen we wel wat mee..
IMG_0259.jpg (163.62 KiB) 1969 keer bekeken
Onwillig vetsmeerapparaat. De manometers heb ik er net op gezet, ter controle van de werking.
Onwillig vetsmeerapparaat. De manometers heb ik er net op gezet, ter controle van de werking.
IMG_0274.jpg (161.98 KiB) 1969 keer bekeken
Er hoort rubber in de deur
Er hoort rubber in de deur
IMG_0278.jpg (121.87 KiB) 1969 keer bekeken
Watersporters
Watersporters
IMG_0279.jpg (127.39 KiB) 1969 keer bekeken
Flughafenbrucke
Flughafenbrucke
IMG_0282.jpg (111.59 KiB) 1969 keer bekeken
Dusseldorf
Dusseldorf
IMG_0283.jpg (126.9 KiB) 1969 keer bekeken
Neuss in zicht bij tegenlicht
Neuss in zicht bij tegenlicht
IMG_0284.jpg (108.82 KiB) 1969 keer bekeken
Raap erin
Raap erin
IMG_0285.jpg (131.74 KiB) 1969 keer bekeken
Het zit erin, een kleine 500 ton
Het zit erin, een kleine 500 ton
IMG_0292.jpg (235.31 KiB) 1969 keer bekeken
De firma Sels
De firma Sels
IMG_0293.jpg (157.65 KiB) 1969 keer bekeken
Terug bij de buren
Terug bij de buren
IMG_0294.jpg (129.05 KiB) 1969 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Een MDB vetsmeerapparaat, type VR. Daar zijn gelukkig alle onderdelen goed van te krijgen.
Het is een vrij simpel apparaat. Het aandrijfwiel drijft een horizontale as aan die is gelagerd in twee kogellagers. Via een wormwiel wordt een verticale as aangedreven met daarop een excentriek. Dit excentriek duwt de plunjerlementen in. Als het goed is leveren de plunjerpompen 250 bar en maximaal 350 bar. Alles loopt in het vet en is goed gesmeerd, maar na xx jaar kan er toch wel eens iets stuk gaan. Nou vind ik drie pompelementen die tegelijk stukgaan wel wat toevallig, maar dat zou kunnen als er vervuild vet is gebruikt. Ik zou dus eerst even controleren of het excentriek wel goed ronddraait en de plunjers wel worden ingedrukt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Even tussendoor wil ik nog even terugkomen op die wartel (zie hier)
Dat de buitenkant wat roestig is doet er niet zoveel toe vermoed ik.
Binnenin zit een kogellager.
Ze zijn er in alle soorten en maten (Bijv. zoals hier)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Bij ons zit er geen kogellager in hoor.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Had ik ook niet verwacht.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

als een vetsmeer apparaat niet werkt kan het zijn dat ergens lucht zit
,bvb om dat er een keer te laat opgevuld is waar door er lucht in het systeem is gekomen
geleerd van mijn broer Kees (daar is hij weer)
het apparaat opvullen met vet en smeerolie ,dan een snaartje maken wat op je aandrijf wiel zit en dat verbinden met je boormachine
nu maakt het wiel zoveel toeren meer dan met je schroefas
alles laten draaien tot er vet cq smeerolie uit de leidingen komt die je natuurlijk eerst los gemaakt hebt
als je product ziet de leidingen weer aansluiten op je schroef as en de klus is done
mocht hij dan nog niet werken dan zijn zeer waarschijnlijk je plunjes naar de gallemieze
goede raad is duur, maar deze krijg je gratis :mrgreen:
gr
leo
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

goede raad is duur, maar deze krijg je gratis :mrgreen:

kejjenagaan ! :wink:
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Mijn vetsmeerapparaat was voorzien van 8 plunjers,4 voor de roerkoningen en 2 keer 2 voor de schroefas.
De leidingen waren voorzien van 'n soort afsluitertjes.
Wanneer je die opendraaide en er kwam vet uit (in bedrijf zijnde uiteraard)
wist je dat de zaak nog goed werkte.
Dus meestal,tijdens opnieuw bijvullen,kontroleerde ik dat.
Naast het apparaat was op het leidingsysteem 'n handvetpers aangesloten voor geval van nood en om bij stilliggen wat extra vet te kunnen geven.
Gr. Jan.
'
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Kapitein Spok schreef: 23 apr 2018 18:38 goede raad is duur, maar deze krijg je gratis :mrgreen:

kejjenagaan ! :wink:
ik voel je vingertje wel kapie :wink:
maar dit is wel degelijk goeie raad , dus zeker niet goedkoop
maar aangezien het gratis is zal hij het des te meer waarderen (hoop ik)

als je plunje kapot is en je plaatst een nieuwe dan blijft deze raad ook van kracht
https://www.woerner.nl/catalogus/dmf-a-pompelement/
eerst op gang brengen ,en dan pas aansluiten
dat je de vet opbrengst per plunjer met een klein sleuteltje meer en minder kan geven mag hopelijk wel geweten zijn
net zo als men behoord te weten dat het stel schroefje daar voor verscholen zit achter een blind dopje
(bij ons aan boord wist alleen ik dat 8) )
gr
leo
Plaats reactie