Zo te zien, intussen bij Selz voor de wal.
Dus ruim op tijd laadklaar voor morgenochtend
grt Wim
Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Even een update.
Donderdagmiddag/avond nog leeg gemaakt bij CTS in de Parallelhafen. Na afloop was een kleine geste; we kregen een vaatje bier. Dat was nog eens leuk.
Vrijdag ochtend waren we in 10 minuten klaar met nagevegen, het voordeel van stukgoed tov veevoer..
Verhaald naar de overkant en wat klusjes gaan doen. Wrijfhouten opgeknapt, en van de Deutz de brandstof grof-filters uitgewassen, en de fijnfilters vervangen. Smeeroliefilters had ik een week geleden al gedaan.
's-Avonds de stad in gefietst, op het terras van de Küppersmühle langs de Innenhafen gegeten, erg gezellig daar.
Zaterdag verder geklust; ankerlier gesmeerd, achter ankerlier weer gangbaar gemaakt want die had al even stilgestaan zeg maar
Luikenwagen en luikensteunen gesmeerd. Pakking in de machinekamerdeur gemaakt, snelafsluiter voormachinekamer weer gangbaar gemaakt, cardanas boegschroef gesmeerd. Kortom allemaal kleine klusjes.
Het vetsmeerapparaat voor de schoefas en roeren gebruikt veel te weinig vet, dus ter controle manometers op de vetleidingen gemonteerd. Die bewogen niet tijdens de vaart 's middags dus er is inderdaad iets aan de hand met dat ding. 's Avonds helemaal leeg gemaakt maar ik zie er niets bijzonders aan. Weer vol gemaakt met dunner vet en hopelijk komt hij weer ander praat. Want zonder smering blijven de glands niet lang heel en de bilge niet leeg..
In de middag naar Neuss. Lekker weer, aan de warme kant zelfs. In Neuss bij kennissen langszij gegaan.
We liggen inmiddels in Neuss, en al onder de pijp. Jawel, op zondag
Vanmorgen met ons hardlooprondje eerst even bij Sels (dat was onze bestemming dus) langs, om eens te kijken hoe eea daar gaat. T'is de eerste keer hier tenslotte en je kunt maar op de hoogte zijn. Praatje gemaakt en toen bleek dat er een Fransman niet op was komen dagen vanmorgen, er liep personeel te niksen. Of wij dan niet vandaag al wilden laden ipv morgen? Nou, waarom niet eigenlijk, dan maken we dat hardlopen vanavond wel af. En kunnen we morgenochtend gelijk in de afvaart.
Dus terug naar boord, motor klaar gemaakt en drie kwartier later lagen we onder de pijp.
Schip geladen, dichtgelegd en afgespoten.
Terug naar waar we lagen, en nu gaan we barbeknoeien bij de buren. Wij hebben een vaatje bier
Proost!
Donderdagmiddag/avond nog leeg gemaakt bij CTS in de Parallelhafen. Na afloop was een kleine geste; we kregen een vaatje bier. Dat was nog eens leuk.
Vrijdag ochtend waren we in 10 minuten klaar met nagevegen, het voordeel van stukgoed tov veevoer..
Verhaald naar de overkant en wat klusjes gaan doen. Wrijfhouten opgeknapt, en van de Deutz de brandstof grof-filters uitgewassen, en de fijnfilters vervangen. Smeeroliefilters had ik een week geleden al gedaan.
's-Avonds de stad in gefietst, op het terras van de Küppersmühle langs de Innenhafen gegeten, erg gezellig daar.
Zaterdag verder geklust; ankerlier gesmeerd, achter ankerlier weer gangbaar gemaakt want die had al even stilgestaan zeg maar
Luikenwagen en luikensteunen gesmeerd. Pakking in de machinekamerdeur gemaakt, snelafsluiter voormachinekamer weer gangbaar gemaakt, cardanas boegschroef gesmeerd. Kortom allemaal kleine klusjes.
Het vetsmeerapparaat voor de schoefas en roeren gebruikt veel te weinig vet, dus ter controle manometers op de vetleidingen gemonteerd. Die bewogen niet tijdens de vaart 's middags dus er is inderdaad iets aan de hand met dat ding. 's Avonds helemaal leeg gemaakt maar ik zie er niets bijzonders aan. Weer vol gemaakt met dunner vet en hopelijk komt hij weer ander praat. Want zonder smering blijven de glands niet lang heel en de bilge niet leeg..
In de middag naar Neuss. Lekker weer, aan de warme kant zelfs. In Neuss bij kennissen langszij gegaan.
We liggen inmiddels in Neuss, en al onder de pijp. Jawel, op zondag
Vanmorgen met ons hardlooprondje eerst even bij Sels (dat was onze bestemming dus) langs, om eens te kijken hoe eea daar gaat. T'is de eerste keer hier tenslotte en je kunt maar op de hoogte zijn. Praatje gemaakt en toen bleek dat er een Fransman niet op was komen dagen vanmorgen, er liep personeel te niksen. Of wij dan niet vandaag al wilden laden ipv morgen? Nou, waarom niet eigenlijk, dan maken we dat hardlopen vanavond wel af. En kunnen we morgenochtend gelijk in de afvaart.
Dus terug naar boord, motor klaar gemaakt en drie kwartier later lagen we onder de pijp.
Schip geladen, dichtgelegd en afgespoten.
Terug naar waar we lagen, en nu gaan we barbeknoeien bij de buren. Wij hebben een vaatje bier
Proost!
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Vliegende Vaart
Een MDB vetsmeerapparaat, type VR. Daar zijn gelukkig alle onderdelen goed van te krijgen.
Het is een vrij simpel apparaat. Het aandrijfwiel drijft een horizontale as aan die is gelagerd in twee kogellagers. Via een wormwiel wordt een verticale as aangedreven met daarop een excentriek. Dit excentriek duwt de plunjerlementen in. Als het goed is leveren de plunjerpompen 250 bar en maximaal 350 bar. Alles loopt in het vet en is goed gesmeerd, maar na xx jaar kan er toch wel eens iets stuk gaan. Nou vind ik drie pompelementen die tegelijk stukgaan wel wat toevallig, maar dat zou kunnen als er vervuild vet is gebruikt. Ik zou dus eerst even controleren of het excentriek wel goed ronddraait en de plunjers wel worden ingedrukt.
Het is een vrij simpel apparaat. Het aandrijfwiel drijft een horizontale as aan die is gelagerd in twee kogellagers. Via een wormwiel wordt een verticale as aangedreven met daarop een excentriek. Dit excentriek duwt de plunjerlementen in. Als het goed is leveren de plunjerpompen 250 bar en maximaal 350 bar. Alles loopt in het vet en is goed gesmeerd, maar na xx jaar kan er toch wel eens iets stuk gaan. Nou vind ik drie pompelementen die tegelijk stukgaan wel wat toevallig, maar dat zou kunnen als er vervuild vet is gebruikt. Ik zou dus eerst even controleren of het excentriek wel goed ronddraait en de plunjers wel worden ingedrukt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Vliegende Vaart
Even tussendoor wil ik nog even terugkomen op die wartel (zie hier)
Dat de buitenkant wat roestig is doet er niet zoveel toe vermoed ik.
Binnenin zit een kogellager.
Ze zijn er in alle soorten en maten (Bijv. zoals hier)
Dat de buitenkant wat roestig is doet er niet zoveel toe vermoed ik.
Binnenin zit een kogellager.
Ze zijn er in alle soorten en maten (Bijv. zoals hier)
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Bij ons zit er geen kogellager in hoor.
Re: Vliegende Vaart
Had ik ook niet verwacht.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
als een vetsmeer apparaat niet werkt kan het zijn dat ergens lucht zit
,bvb om dat er een keer te laat opgevuld is waar door er lucht in het systeem is gekomen
geleerd van mijn broer Kees (daar is hij weer)
het apparaat opvullen met vet en smeerolie ,dan een snaartje maken wat op je aandrijf wiel zit en dat verbinden met je boormachine
nu maakt het wiel zoveel toeren meer dan met je schroefas
alles laten draaien tot er vet cq smeerolie uit de leidingen komt die je natuurlijk eerst los gemaakt hebt
als je product ziet de leidingen weer aansluiten op je schroef as en de klus is done
mocht hij dan nog niet werken dan zijn zeer waarschijnlijk je plunjes naar de gallemieze
goede raad is duur, maar deze krijg je gratis
gr
leo
,bvb om dat er een keer te laat opgevuld is waar door er lucht in het systeem is gekomen
geleerd van mijn broer Kees (daar is hij weer)
het apparaat opvullen met vet en smeerolie ,dan een snaartje maken wat op je aandrijf wiel zit en dat verbinden met je boormachine
nu maakt het wiel zoveel toeren meer dan met je schroefas
alles laten draaien tot er vet cq smeerolie uit de leidingen komt die je natuurlijk eerst los gemaakt hebt
als je product ziet de leidingen weer aansluiten op je schroef as en de klus is done
mocht hij dan nog niet werken dan zijn zeer waarschijnlijk je plunjes naar de gallemieze
goede raad is duur, maar deze krijg je gratis
gr
leo
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Vliegende Vaart
goede raad is duur, maar deze krijg je gratis
kejjenagaan !
kejjenagaan !
Re: Vliegende Vaart
Mijn vetsmeerapparaat was voorzien van 8 plunjers,4 voor de roerkoningen en 2 keer 2 voor de schroefas.
De leidingen waren voorzien van 'n soort afsluitertjes.
Wanneer je die opendraaide en er kwam vet uit (in bedrijf zijnde uiteraard)
wist je dat de zaak nog goed werkte.
Dus meestal,tijdens opnieuw bijvullen,kontroleerde ik dat.
Naast het apparaat was op het leidingsysteem 'n handvetpers aangesloten voor geval van nood en om bij stilliggen wat extra vet te kunnen geven.
Gr. Jan.
'
De leidingen waren voorzien van 'n soort afsluitertjes.
Wanneer je die opendraaide en er kwam vet uit (in bedrijf zijnde uiteraard)
wist je dat de zaak nog goed werkte.
Dus meestal,tijdens opnieuw bijvullen,kontroleerde ik dat.
Naast het apparaat was op het leidingsysteem 'n handvetpers aangesloten voor geval van nood en om bij stilliggen wat extra vet te kunnen geven.
Gr. Jan.
'
Re: Vliegende Vaart
ik voel je vingertje wel kapieKapitein Spok schreef: ↑23 apr 2018 18:38 goede raad is duur, maar deze krijg je gratis
kejjenagaan !
maar dit is wel degelijk goeie raad , dus zeker niet goedkoop
maar aangezien het gratis is zal hij het des te meer waarderen (hoop ik)
als je plunje kapot is en je plaatst een nieuwe dan blijft deze raad ook van kracht
https://www.woerner.nl/catalogus/dmf-a-pompelement/
eerst op gang brengen ,en dan pas aansluiten
dat je de vet opbrengst per plunjer met een klein sleuteltje meer en minder kan geven mag hopelijk wel geweten zijn
net zo als men behoord te weten dat het stel schroefje daar voor verscholen zit achter een blind dopje
(bij ons aan boord wist alleen ik dat )
gr
leo