Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Hallo lezers,alleen rechts varen voor bulk transport,zoals duwers en K V B ,de rest links zo als containers in de bergvaart , is dat een oplossing ? Alleen het R.P.R even aanpassen !
gr ..............
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 »

Fluks schreef: 10 apr 2018 10:12 Even een anecdote: Onze voetbalclub fuseerde met een andere club.Ik kwam als enige van onze club in een elftal van de andere club,waar niemand mij kende.Door een blessure liep ik met een wandelstok.Na 15 jaar word ik nog altijd de baron genoemd.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ichthus schreef: 10 apr 2018 10:35 Hallo lezers,alleen rechts varen voor bulk transport,zoals duwers en K V B ,de rest links zo als containers in de bergvaart , is dat een oplossing ? Alleen het R.P.R even aanpassen !
gr ..............

Waarom zou je het vast moeten leggen? In principe is het toch aan de schipper een keuze te maken of dat ie zijn eigen wal aan houdt of dat ie overloopt?
Ik denk dat een portie gezond verstand en kennis van je schip hopelijk toch voldoende is. Er is al best een hoop vastgelegd in het RPR als je het mij vraagt. :wink:
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Marco007
Mijn eerste zelf-aan-het-roer-ervaring was op de Roza Maria (Daar staat tegenwoordig Miarca op, jou wel bekend :wink: )
Hallo Marco,

Volgens mij heet schip nu : Expecto (2018) 8) :wink:
Daarvoor : IJsselpoort (2017)
Van 2012 tot 2017 : Miarca
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

En ook net als de Jannette ingekort tot 55 meter.
Johan van der Voet
Ms Solutio
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 »

Marco007
Mijn eerste zelf-aan-het-roer-ervaring was op de Roza Maria (Daar staat tegenwoordig Miarca op, jou wel bekend :wink: )
DPLA schreef: 10 apr 2018 19:00
mbs gerrit jan schreef: 10 apr 2018 21:09 En ook net als de Jannette ingekort tot 55 meter.
Hallo Marco,

Volgens mij heet schip nu : Expecto (2018) 8) :wink:
Daarvoor : IJsselpoort (2017)
Van 2012 tot 2017 : Miarca

Ik merk het al... Ik loop hopeloos achter. :mrgreen:
Zonde van het inkorten. Het was een prima maatje met goede tonnen.
Maar dank voor de info heren!
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Hallo lezers, ik citeer (ik loop hopeloos achter ) zoals alles bij de spoorwegen ! Of werk je daar niet meer ?
gr ............
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Wat een rust hier, ik zal het topic eens naar boven halen, misschien dat Erik dan weer een paar mooie foto's plaatst!
Ik ben de Jannette gisteren tegengekomen voor de Westsluis in Terneuzen, helaas teveel tegenlicht om een mooie foto te maken...

Groet Gerben
Live to sail, sail to live
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

hij is op weg van Gent met rollen naar boven toe
als een echte Rijnvaarder heeft hij geen tijd meer voor andere zaken
gr
leo
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Kijk, een voor hem, nieuw vaargebied. Dat zal hij toch wel met ons gaan delen?
grt Wim
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja ja, zal weer eens wat posten :D

Na een weekje persoonlijke zaken een reisje rollen aangenomen van Gent naar Duisburg. 31 stuks rollen rond de 20 ton, max 22. Totaal 590 ton dus praktisch volle bak. Een keer de Rijn op, ik heb dat patent tenslotte niet voor niets gehaald.

Maandagmiddag geladen in het Sifferdok kaainummer 1040. Voor het eerst rollen geladen dus wat rond geinformeerd, bij Bram oa, hoe dat gaat. Zodat me niet van alles wijsgemaakt wordt door de stuwadoors.
Maar met die mannen viel goed te werken. De rollen werden voorzichtig neergezet, de planken op de sporen en de keggen (spies noemden ze ze) er redelijk netjes tegenaan. Ze doen het nooit helemaal perfect maar het was me goed genoeg.
De keggen met spijkers vast laten slaan want dat deden ze bij de spits Zambezi die voor me was ook. Die ging met rollen tot 17 ton naar Parijs. Werk zat voor spitsen die kant uit omdat de CDN's niet naar Frankrijk kunnen nu het Canal du Nord tijdelijk voor onderhoud gesloten is.

We kregen ze niet allemaal in de zij dus een klein aantal in het midden moeten zetten. Ze moesten 60cm uit elkaar staan zodat ze met een haak gelost kunnen worden, en we hielden niet genoeg ruimte over voor alles in de zij. Niet onder de den zodat ze er makkelijk uit kunnen.

Na het laden heb ik de keggen zelf nog eens nageslagen. Dicht gelegd en terug richting Terneuzen.
Overnacht in Terneuzen een gebuurd (d of t?) met de Jason.
Voordat we gisteren de Schelde over gingen de keggen nog eens nageslagen. Slecht tij dus wat later in de morgen weg.

Helemaal alleen geschut in de Westsluis, alleen was die een uur vertraagd, dus pas om half elf buiten.
Daar kwamen we forumlid Gerben tegen, die kwam met een sleepboot met bakken ervoor naar binnen.

Drie stuks grote zeevaart tegengekomen en aangegeven dat we golfslag gevoelig waren en gevraagd om af te slacken, wat ze deden. Afgeladen met rollen ben je eigenlijk op twee manieren golfslag gevoelig.
Verder prachtig weer met 3Bft dus geen last van zeegang.

In Hansweert was een sluis in onderhoud, en in de overgebleven sluis was een aanvaring, dus meer dan twee uur liggen wachten. Die aanvaring kwam door een golf water van voorbijvarende grote zeevaart op de Schelde, er ging een schip door z'n steekeind en die duwde z'n voorbuurman tegen de deur. Beide schepen een zere neus en een ook nog buts in de kont. Het risico van een sluis aan groot vaarwater.

De Krammer liepen we zo in, maar dat duurde ook lang zoals gewoonlijk door het spoelen.
De Volkeraksluis lagen we in en toen viel hij in storing. Monteur erbij maar je bent zo een uur extra kwijt, het zat niet mee met de sluizen.

Daarom niet verder gekomen dan Werkendam, tegenover de Beatrixhaven geankerd en een rustige nacht gehad. Bladstil was het.

Vanmorgen bijtijds weer verder. Er loopt ondanks dat er geen was is een flinke stroom, we hebben moeite om de 10km/uur vast te houden. Kijken hoever we komen vandaag. Wesel Ölhafen is de planning.

De plaatjes:
Eerste rol erin
Eerste rol erin
IMG_9558.jpg (294.38 KiB) 1576 keer bekeken
sb-bb om en om laden want anders val je te scheef.
sb-bb om en om laden want anders val je te scheef.
IMG_9559.jpg (262.78 KiB) 1576 keer bekeken
Een beetje verdelen
Een beetje verdelen
IMG_9562.jpg (271.85 KiB) 1576 keer bekeken
Het zit erin
Het zit erin
IMG_9565.jpg (277.02 KiB) 1576 keer bekeken
Radarbeeld voor anker tegenover Werkendam
Radarbeeld voor anker tegenover Werkendam
IMG_0210.jpg (141.33 KiB) 1576 keer bekeken
en op de Tresco
en op de Tresco
IMG_0211.jpg (130.55 KiB) 1576 keer bekeken
Anker op
Anker op
IMG_0212.jpg (92.79 KiB) 1576 keer bekeken
Gorcum sunrise
Gorcum sunrise
IMG_0214.jpg (129.6 KiB) 1576 keer bekeken
Druk op de Waal
Druk op de Waal
IMG_0215.jpg (127.94 KiB) 1576 keer bekeken
Een zesbaks duwstel voorbij
Een zesbaks duwstel voorbij
IMG_0216.jpg (123.76 KiB) 1576 keer bekeken
Plaats reactie