Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

itasca schreef: 07 apr 2018 12:46 Betreft putdeksel: ik heb een dichte allu plaat, voor fijne ladingen mijn put niet vol loopt.En voor grove ladingen, tarwe-mais rollen staal zand etc. Rvs gaatjesplaat. gaatjes zijn 10 mm. 2 op elkaar. Zo laten maken. dat de gaten precies boven elkaar vallen.Daartussen heb ik heel fijn RVS gaatjesplaat of gewoon plastic groen muggenhor. Aan elkaar gebouwd met slotbouten, ronde kop boven en rvs moeren. Strippen zitten onder alluplaat en gaatjesplaat gelast bijna pas in de put. In de lengterichting van het schip. Dus de deksel rijden ze er niet uit met de bobcat, want hij kan eigenlijk allen horizontaal eruit genomen worden. Los je een keer met magneet, blijft alles gewoon liggen. :)
foto volgt?
een beeld zegt meer dan 1000 woorden :!:
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Dacht ik ook.....
Ook zonder HTS-diploma moet het toch mogelijk zijn om 'n bruikbaar deksel op 'n put te maken...😀
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Jullie krijgen een foto, van de gaatjesplaat- putdeksel maar er liggen nu stenen op voor Vlieland.:)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag de andere kant van de roef gedaan.

Hein bedankt voor de tips. Ik moet de lensput rand nog iets verdiepen zodat de bobcat het deksel niet mee kan nemen, een slijp- en lasklusje voor als ik leeg ben.
Die smeerolie haal ik in bulk bij Delta, en dat was de prijs die op de rekening stond.

Ik had na het ruim-verven flink gelucht, en de controleur rook de verflucht wel maar vond het niet te gek.

Vandaag de achterkant en stuurboord roef onder handen genomen.
We liggen hier helemaal alleen, het eerstvolgende schip ligt wel 200m verderop. En op de wal is alleen bedrijventerrein, dus je kunt hier de hele dag naaldenbikken zonder dat iemand er last van heeft. Dat was wel nodig ook, want op het dek zat hier en daar dikke roest.
Op de roef niet gelukkig, dat kon met de Perago.

Nu rondom in de vlekken :mrgreen:
Rijst met krenten schip..
Rijst met krenten schip..
IMG_0133.jpg (138.21 KiB) 2577 keer bekeken
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 »

Zeau... Ik had al "ff" geen berichten meer gehad... Maar ik heb even 90 pagina's bij gelezen. :lol: :wink:
Janna schreef: 31 dec 2017 00:24
[..]

Om half zes weg, de Zuid Willemsvaart en het Maximakanaal af. Op de Zuid Willemsvaart een paar bruggen waar ik de stuurhut een stukje voor heb laten zakken.
Op de open plekken flink opsturen om niet de wal in te waaien. Op het Maximakanaal mag je leeg maar 9km per uur omdat ze de beschoeiing niet goed genoeg gemaakt hebben. De stortsteen plus doek eronder spoelen hier en daar weg. Nieuw kanaal en gelijk al problemen :roll: Maar met 9km houdt ik 'm leeg en met deze wind niet uit de wal omdat er (nog) geen bomen langs staan. Dus maar een beetje gesmokkeld.

[..]

Dus de laatste reis van het jaar uitgelost. Op 30 november voor het eerst geladen, en vijf reizen gedaan. Ik mag niet klagen.
De factuur van de eerste reis is inmiddels betaald dus er komt nu geld binnen in plaats dat het eruit vliegt. :wink:
Die snelheid op het Maximakanaal is ook erg betreurenswaardig... Geladen 6 km/h. Is enerzijds begrijpelijk, maar even een praktijkvoorbeeldje...
Ik voer daar met de Juliam (95x9,50 meter) met 3 hoog containers (hoogte: 6,90x67,50 meter ruimlengte) naar Veghel met een diepgang van 2,50 meter.
Dan is mijn diepgang niet het probleem, maar als ik maar 6 km/h mag varen, maar dikke dwarswind en een muur van containers heb ik een oppervlakte van zeg:

Bestekrand tot diepgang 2,50: 53 cm
Bestekrand tot bovenkant container: 3,85

Kom ik uit op 67,50x4,38 meter=295,65 m2 waarop een dwarse wind vrij spel heeft. En voor een windkrachtje 5-6 draai ik mijn hand inmiddels niet meer om, maar ik heb er al eens met windkracht 8-9 met schieters naar 10 gevaren en als je je dan netjes aan die 6 km/h gaat houden... Dan kan ik je 1 ding vertellen: Succes! :mrgreen:

En over het geld verdienen...
Dat mag ook wel een keer. Je hebt er bergen energie in gestoken. Dat mag zich nu terug gaan betalen. :D

brander schreef: 31 dec 2017 15:04
Janna schreef: 31 dec 2017 00:24
[..]
Tijdens de aanleg van het kanaal werd dan ook door de aannemers-combinatie meermalen aangegeven dat het te krap was. Binnen het ruimtebeslag was een aanpassing toen niet meer mogelijk. Een budget voor een damwandoplossing was er ook niet.
Nu dus toch extra-kosten omdat er al snel problemen kwamen met de oevers van het kanaal. De aannemerscombinatie is daarom nu bezig door met zwaardere stortsteen te trachten het probleem van wegspoelende kanaalwandbedekking te tackelen.

Tussen Sluis Hintham en Sluis Empel zijn op de langste open stukken aan de westkant bomen geplant 3 rijen dik. Maar er is een oud gezegde.. Boompje groot, de planter dood. :shock:
Ik sprak die schipper van de Nautica recent nog en die was al voor de 2e keer aangenomen om daar stenen te komen brengen. Het is vrees ik een gebed zonder einde. Gevalletje goedkoop=duurkoop...
Kapitein Spok schreef: 04 jan 2018 14:04 Je ziet de Demkabruggen spiegelen in de ruit.

Eric, bijzonder dat uitgerekend jij spreekt over de Demka bruggen. Het is inmiddels veertig jaar geleden dat de poorten van Demka voorgoed dicht gingen. Dat ouwe rotten die naam nog gebruiken is te verklaren. Dat jij die naam noemt betekend dat hier dus een stukje geschiedenis levend wordt gehouden. Ik vind dat heel mooi!

Overigens dat de naam DEMKA gevormd is uit de fonetische weergave van de beginletters van de naam van de oprichter,
De Muinck Keizer D eM Ka, is.
Wellicht nog een leuk "weetje" in het levend houden van de reden waarom een schipper uit 2017 deze bruggen zo noemt.
Ik heb een tijdje naast schipper ook als treinmachinist gewerkt en bij het spoor wordt de naam "Demka" ook nog veel gebruikt onder de wat oudere machinisten. 8)
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

Ik heb een tijdje naast schipper ook als treinmachinist gewerkt en bij het spoor wordt de naam "Demka" ook nog veel gebruikt onder de wat oudere machinisten

Grappig, dat concurrenten soms toch dezelfde taal spreken.,
Janna
Berichten: 2317
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag de sunpellets gelost bij Invivo silo in Santes. Half acht begonnen en kwart over twaalf leeg.
We gaan leeg af naar Terneuzen, vanwege persoonlijke zaken deze week. En er viel hier niets terug te laden :(

Na ons moest een buurman laden dus even plaats gemaakt om 'm goed laag te maken. Luiken in vier stapels op het achterruim, zodat ze niet voor je neus liggen met de stuurhut naar beneden.
De bruggen op het Canal de la Deule zijn allemaal >=5,30 tot in Belgie. De Lauwebrug bij Wevelgem is met 5,00m de laagste van het traject. Hoog tijd dat ze die eens ophogen. We konden er onder door maar het was krap zat. Geen ballast gezet, alleen een beetje water in het ruim van het uitspuiten.

Boven Harelbeke gaan liggen, mooie nieuwe kade.
Morgen verder naar Terneuzen.

Het bewijs dat dit ook allemaal echt gebeurd is:
De eerste hap gaat eruit
De eerste hap gaat eruit
IMG_0138.jpg (198.91 KiB) 1954 keer bekeken
En leeg
En leeg
IMG_0139.jpg (158.98 KiB) 1954 keer bekeken
Haubourdain bij Lille
Haubourdain bij Lille
IMG_0142.jpg (133.77 KiB) 1954 keer bekeken
Overdekte ligplaatsen in Lille
Overdekte ligplaatsen in Lille
IMG_0144.jpg (163.61 KiB) 1954 keer bekeken
Lille, deze spits vaart nog wel denk ik
Lille, deze spits vaart nog wel denk ik
IMG_0146.jpg (180.73 KiB) 1954 keer bekeken
Wambrechies
Wambrechies
IMG_0147.jpg (147.09 KiB) 1954 keer bekeken
Krap..
Krap..
IMG_0154.jpg (157.4 KiB) 1954 keer bekeken
Marco007
Berichten: 962
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Marco007 »

Janna schreef: 22 mar 2018 22:42
[..]

In de bocht van Erlecom niet over de oord gegaan maar door de hang. Hoewel ik tegenwoordig de termen over de hoek en door de bocht hoor.
We liepen er goed. Andere schepen gingen wel via de 'binnenbocht'. Wat zijn de ervaringen van de forumlezers?

[..]

Om jouw vraag over Erlecom te beantwoorden...
Mijn eerste zelf-aan-het-roer-ervaring was op de Roza Maria (Daar staat tegenwoordig Miarca op, jou wel bekend :wink: ) en daarmee gingen we altijd leeg mee op van Delft naar Wesel en omgeving om daar zand en grind te laden en de schipper liep altijd over.
En eigenlijk doe ik het altijd nog op de Waal met uitzondering van de bocht van St. Andries, want daar loop je aan de linkeroever gewoon beter.

Westeind schreef: 22 mar 2018 22:51 Bocht van Ellecom, altijd door de bocht, daar loop je harder, ik zelf loop bij de bocht van st Andries ook zelden over, daar stroomt t over de hoek ook harder, al is het wel korter....

Ik wil niet al te betweterig zijn, maar Ellecom ligt een paar kilometer noordelijker. :wink:

Ik was ooit eens in Erlecom toen er een auto stopte en de betreffende bestuurder de weg vroeg naar een bepaalde straat. Ik was daar met een maatje van me die er goed bekend was en die er niet op aansloeg zeg maar. Toch maar eens gaan bellen. Bleek de beste man in Ellecom te moeten zijn. :mrgreen:

Janna schreef: 20 mar 2018 21:39
[..]

In Dordrecht gebunkerd, waar we forumlid Fluks nog even spraken. Daarna verder zu berg.

[..]

Fluks, ofwel Arie. Leuke vent! Heeft me jaren geleden nog geholpen met het vinden van een leuke eetgelegenheid voor na de forumdag in Dordrecht.
Ik kan me nog wel herinneren dat Rienk (Tijdstroom) er ook was met zijn luxe motor en die had zijn kinderen mee en die zagen Arie lopen en 1 van hen zegt: Hé Die meneer lijkt wel heel erg op De Baron van Bassie & Adriaan. Je kon me wegdragen... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Janna schreef: 25 mar 2018 21:53
[..]

In de zwaaikom bij de Heus gezwaaid en achteruit verder, de haven in. Toen ik er eenmaal binnen was zag ik dat iedereen hier blijkbaar kop voor in gaat :shock:
Maar we zijn er in gekomen, en heel voorzichtig want het is behoorlijk droog. Er stond een (nieuw?) bord met diepgangs beperking van 220. Dat lag ik wel ongeveer dus doorgezet.

[..]

Dat jij 'm in de zwaaikom rond kreeg... Ik kreeg de Juliam er vlak voor Kerst met 2,50 meter met moeite rond. Ik moest wel rond omdat de walstroom op de containerterminal precies aan de verkeerde kant zit en ik alleen een aansluiting voorop had. Ik ben denk ik een half uur aan bezig geweest om compleet gekeerd te komen.

Janna schreef: 04 apr 2018 00:05 Vandaag Sunpellets geladen bij de OBA in de Westhaven, Amsterdam.
Het was de bedoeling dat dat om zeven uur zou gebeuren, maar de planners van de OBA zijn ondoorgrondelijk..
Zowel de controleur van SGS als de Jannette waren startklaar, maar er gebeurde - niets.
Wat heen en weer gebeld en iemand van Operations aan de lijn; "Jullie staan op de planning voor vanmiddag". Op de vraag waarom niet op de afgesproken tijd kwam het antwoord "ik heb de planning niet gemaakt".
Daar ga je de oorlog niet mee winnen..

[..]

Ik ben er al ruim 8 jaar niet meer geweest, maar zo te lezen is er geen reet veranderd helaas...
Janna schreef: 04 apr 2018 22:09
[..]

Dus ruim op tijd voor de acht uur-opening van de spoorbrug van Arkel. Die draaide dan weer iets te laat, maar dat is de NS. Zonder enige communicatie. Natuurlijke vijanden, dat zijn we ;)
Sorry Tim, jij niet :lol:

[..]

De brugbediening is in handen van ProRail en soms kan je die lui wel achter het behang plakken. :wink:

Kapitein Spok schreef: 09 apr 2018 22:35 Ik heb een tijdje naast schipper ook als treinmachinist gewerkt en bij het spoor wordt de naam "Demka" ook nog veel gebruikt onder de wat oudere machinisten

Grappig, dat concurrenten soms toch dezelfde taal spreken.,

Als treinmachinist moet je op de te rijden baanvakken een keer meegekeken hebben voordat je er zelfstandig mag rijden. Dat heet wegleren.
En de Demka is een rempunt als je richting Utrecht Centraal rijdt. Vandaar. :mrgreen:
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Eric,

Over de bocht van Erlecom: er liggen onderwaterkribbe een beetje gebekt op stroom en dan met de kop wat naar boven(hoop dat je in gedachten er beeld van hebt ;-)) die de stroom dus de binnenbocht in drukt. Dus daar ga je inderdaad tegen de schippers natuur door de buitenbocht te berg :-)

Heb daar heel wat lijntjes gepeild, haaks op de onderwater kribben en bij in en uitpeiling max 0,5 meter naast het lijntje single beam ook nog.
Met de huidige Multi beam apparatuur stelt het niet zo veel meer voor :-)

Grtz Wytze
Fluks
Berichten: 2578
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Even een anecdote: Onze voetbalclub fuseerde met een andere club.Ik kwam als enige van onze club in een elftal van de andere club,waar niemand mij kende.Door een blessure liep ik met een wandelstok.Na 15 jaar word ik nog altijd de baron genoemd.
Groeten,Arie.
Plaats reactie