Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Erik,
Wij moeten betalen als we zoiets willen zien, jij krijgt geld toe :D
Goede vluchten toegewenst.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
liberian
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door liberian »

Vroeger zou ik bij zo'n plaat (mits boven waterlijn) er regelmatig wat spindelolie op verneveld hebben, net zo lang tot alle roest er vanzelf afgevallen was. Ik vrees dat je daar tegenwoordig op zijn minst voor gearresteerd wordt. 😂😂👮‍♀️
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 15 jul 2019 18:23 Ik ga vannacht 10 uur in het donker zitten staren:
het kan natuurlijk atijd gebeuren maar verwacht je dan ook echt dat er eentje van rechts komt?
Binnenvaarder schreef: 15 jul 2019 23:19 Erik,
Wij moeten betalen als we zoiets willen zien, jij krijgt geld toe :D
mvg
Geert
dat hebben mensen die ik op een sluis sprak ook al eens tegen mij gezegd


gr
leo
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef: 15 jul 2019 13:27 Afbeelding

Die putten zijn rond de geladen waterlijn neem ik aan.
Ligt de ookzaak daarvan misschien mede aan de turbulentie van het schroefwater?
Want normaal zie je toch niet zoveel putroest rond de geladen waterlijn, dacht ik.
Ik ben er vrij zeker van dat hier sprake is van een aantal factoren.
-Allereerst regelmatig nat worden door opspattend schroefwater,
- Dan langdurig nat blijven omdat er zelden zon op dit overhangende gedeelte van het schip komt,
-en tenslotte geen goed onderhoud, omdat het een lastig te bereiken gedeelte is en bovendien zolang je aan boord blijf zie je het niet.

Dus een variant/uitbreiding van het bekende gezegde: "Van boven bont van onderen str.nt!

Maar Erik, ik zou me er niet teveel van aantrekken.
Het is zelden een gladde/strakke kont waardoor een 61 jarige dame toch heel aantrekkelijk kan zijn! :lol:
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

mooi reportages. :) Wanneer ik een nieuw meertouw koop, probeer ik zo snel mogelijk een keer vast te maken, van lus naar lus en zo strak mogelijk. Wanneer je dat 2 keer doet, heb je veel minder last van kronkels in de touwen. Omdat over heel de lengte de slagen nu veel strakker zijn, doordat ze een tijd onder spanning hebben gestaan.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door itasca »

Schroefwater is zuurstofrijk en daardoor heb je al snel putroest vorming aan het achterschip.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Allemaal bedankt voor de tips en inzichten. Die kont gaat wel weer een keer glad worden en zoals Theo al opmerkte; helemaal als nieuw hoeft ook niet. Zo lang het maar dicht en dik genoeg is.

We gaan verder met het verslag.

Volgende stop was Sliedrecht, naar Lemmen Diesel Engines, voor een andere boegschroef motor.

Dan rijst de vraag; waarom? Doe maar duur, er varen genoeg schepen in deze maat met een klein DAFje, en afgezien van lichte zuigervreters tgv versleten en daarna weer opgeknapte verstuivers is-ie toch nog niet helemaal versleten? Was best nog een net motortje, z'n olieverbruik was verwaarloosbaar.

Dat kan ik uitleggen. Die oude DAF 825 was met z'n 140pk sterk genoeg als aandrijving voor de vroegere schottel hier aan boord, omdat een schottel nu eenmaal veel efficiënter met z'n kracht omgaat. Het is tenslotte een 'gewone' schroef die vrij in het water hangt en de volle kracht van de motor kan leveren. Minus twee keer de verliezen van de haakse overbrengingen, maar ook een stuurrooster heeft een haakse overbrenging.

In een stuurrooster boegschroef ligt die schroef horizontaal dus aan de zuigkant doet hij alvast niets. En het schroefwater moet door een rooster omhoog een bak in, maakt daar een bocht van 180 graden, wordt vervolgens door een ander rooster met lamellen weer zo'n 60 graden afgebogen en kan dán pas stuwkracht leveren. Die bovendien niet exact in horizontale richting staat maar zo'n 30 (?) graden naar beneden. Alleen door dat laatste verlies je al 30%. Door alle afbuigen en rooster-weerstanden blijft er dus veel minder vermogen over. Voordeel van een stuurrooster is dat deze minder kwetsbaar is in ondiep water, je vaart 'm er nooit af zoals dat met een schottel wel kan. Hoewel je een schottel ook omhoog in de beun kunt laten maar dan levert ook hij minder rendement.
Toen ik het schip kocht was de schottel vér versleten en toe aan een flinke revisie. Daarnaast (of daardoor :roll: ) ging hij niet samen met de wegafhankelijke bediening die tegenwoordig vereist is. Als je het nog weet uit april 2017; hij kon op eigen initiatief rondjes gaan draaien en dat werkte bepaald hartslag verhogend :shock:

Als ik 'gewoon' met een matroos gevaren had was die DAF 825 nog wel genoeg geweest, want wanneer je eenmaal een voor-steekeindje vast hebt is er niets meer aan de hand. Maar omdat ik meestal alleen vaar moeten kopschroef plus hoofdmotor in z'n werk het schip tegen de wal houden terwijl ik eerst een achter-steekeind zet, en dán pas naar voren kan om daar vast te maken. En als er in de tussentijd iemand de sluis uit vaart en me méters van de wal trekt dan wordt het stress. En dat gebeurde wel eens; een gebroken touwtje, een sprintje door het gangboord naar voren, allemaal niet fijn. De overduidelijke nadelen van de alleenvaart, ik hoor het iedereen denken. En dat klopt, maar op zo'n klein scheepje kan een matroos financieel niet uit met de huidige vrachtprijzen. Jammer maar de economische realiteit.


Lang verhaal kort: de oude DAF 825 van 140pk ging plaats maken voor een grotere broer. Dat wordt dan al snel een DAF 1160 van tussen de 180 en 315 pk, de in de Nederlandse binnenvaart meest voorkomende boegschroefmotor.
Er zijn natuurlijk ook ander merken. Scania is wat duurder maar ik kon er verder geen voordelen aan ontdekken. In China geproduceerde van Europese ontwerpen afgeleide motoren zijn weer wat goedkoper, maar hoe die het op lange termijn uithouden moeten we nog maar afwachten en dat is bij DAF wel bekend. Vandaar de keuze voor Nederlands fabrikaat. Ook zijn er in Nederland overal onderdelen voor te vinden, een niet onbelangrijk gegeven.

DAF 1160's (dat getal staat voor 11,6 l cilinder inhoud) zijn er van 180pk voor een niet opgeladen (zonder turbo) versie, en van 250-315 pk voor eentje mét. En als je er dan ook nog een laadluchtkoeler tussen zet kom je tot wel 430pk, maar dat zou in mijn geval echt overkill zijn, en bovendien is mijn van Tiem boegschroef unit maar geschikt tot max 320pk vanweg de haakse overbrenging en ook wel de schroef diameter.
Het moet tegenwoordig vanwege milieu eisen een gecertificeerd motor zijn, dus een 'gewone' DAF 1160 mag al lang niet meer. En ook een CCR2-gecertificeerde motor mag alleen nog als hij voor 2019 geproduceerd was. Een motor die voldoet aan de allernieuwste (Stage V) eisen is weer een slag duurder, en voor zover ik weet zijn die er nog niet omdat geen enkele fabrikant deze motoren al gecertificeerd heeft. Gelukkig zijn er de nodige CCR2 motoren op voorraad gebouwd en daar heb ik er tijdig een van gereserveerd voordat die voorraad op was.

Koning Technisch bedrijf in Meppel heeft geïnvesteerd in het CCR2 certificeren van DAF en Scania motoren. Na de ontwikkeling gaat zo'n motor op een teststand en moet hij vele duizenden uren draaien terwijl een onafhankelijke partij, TNO in dit geval, de resultaten valideert. Dat resulteerde in KMD (Koning Milieu Diesel) motoren. Ik heb gekozen voor een KMD WS-315, een op een DAF 1160 blok gebaseerde motor, waarbij de keuze was tussen een 250 of 315 pk versie voor hetzelfde geld. De 315 pk gekozen want het zijn praktisch identieke motoren waarvan de 315pk versie wat meer vermogen levert. Je kunt het maar een keer nodig hebben.

Even tot zover uitleg over de keuze, de inbouw zelf volgt in een latere post.

Wat foto's om eea te verduidelijken:
Oude schottel
Oude schottel
IMG_7728.jpg (151.15 KiB) 1873 keer bekeken
Schottel; een gewone horizontale schroef die onder het vlak uit kan.
Schottel; een gewone horizontale schroef die onder het vlak uit kan.
IMG_6028.jpeg (128.94 KiB) 1873 keer bekeken
Oude bediening, zag er toch keurig uit..
Oude bediening, zag er toch keurig uit..
IMG_7770.jpeg (141.65 KiB) 1873 keer bekeken
De oude DAF 825
De oude DAF 825
IMG_8620.jpeg (82.26 KiB) 1873 keer bekeken
Type plaatje oude DAF 825
Type plaatje oude DAF 825
IMG_7553.jpeg (145.07 KiB) 1873 keer bekeken
De gebruikte van Tiem unit
De gebruikte van Tiem unit
IMG_6962.jpeg (151.92 KiB) 1873 keer bekeken
Stuurrooster van onderaf gezien
Stuurrooster van onderaf gezien
IMG_3266.jpeg (226.87 KiB) 1873 keer bekeken
Wegafhankelijke bediening
Wegafhankelijke bediening
IMG_0243.jpeg (164.69 KiB) 1873 keer bekeken
Van Tiem boegschroef ingebouwd
Van Tiem boegschroef ingebouwd
IMG_0453.jpg (186.63 KiB) 1873 keer bekeken
Uit de folder van KMD
Uit de folder van KMD
Screenshot 2019-07-24 at 14.29.13.png (130.58 KiB) 1873 keer bekeken
De nieuwe motor.
De nieuwe motor.
IMG_3289.jpeg (256.92 KiB) 1873 keer bekeken
Type plaatje nieuwe KMD WS 315
Type plaatje nieuwe KMD WS 315
IMG_3284.jpeg (145.83 KiB) 1873 keer bekeken
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ben toch wel benieuwd wat het verschil is tussen jouw motor en de mijne. Ik heb de 250.2 en we konden destijds ook voor het zelfde geld de 315.2 nemen. Pa wou dat niet (het was toen nog net zijn schip), dus werd het 250. Niet dat ik tekort kom, maar zoals je zelf ook zegt, je zal maar net ff meer nodig hebben. Beter mee verlegen dan om verlegen! Afijn, de mijne levert dus 250 pk op 1.800 tpm, dus met een paar klappen meer heeft het niets te maken, getuige jouw motor-plaatje. Ik meende dat de 315 een lucht-nakoeler had, maar dat is dus ook niet zo. Kan ie hooguit een grotere inspuitpomp en grotere injectoren hebben?
Saillant detail, destijds (2008) waren ze nog €6.000,- goedkoper... :o
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Hallo Erik,

Vraagje :
Waarom heb je geen tweedehandse goed gereviseerde DAF 315-2 motor gekocht ?
Of heb je geen goede ervaringen met gereviseerde producten.
Of mag dit niet meer met de nieuwe wetgeving een tweedehands motor plaatsen, i.v.m. de certificering ?

Dit scheelt volgens mij ongeveer de helft tot driekwart van de aankoopprijs een nieuwe DAF 316-2.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Antwoord b) Piet, omdat dat niet meer mag.

Al jaren niet meer zelfs. CCR2 is eigenlijk al achterhaald, maar omdat deze motor op voorraad gebouwd was mocht dat nog wel.

Als het aan mij had gelegen had ik er een gewone 1160 ingezet, maar helaas..
Plaats reactie