Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Wat leuk om plaatjes te zien van het zusterschip Martin. Dank!

Voor het meeste als twee druppels water. Je ziet dat er tussen 1958 en 1960 al wel het een en ander aan het ontwerp veranderd is. De steven is van een stafsteven veranderd in een van rond gezette plaat. En was de Cumulus gebouwd met 61m lengte? Bijzonder dat het gebouwd is voor de estuaire vaart.

Jannette zal iets minder zwaar gebouwd zijn, en heeft één zaathout op hart schip wat er later in gelast is, waarschijnlijk tegelijk met de stalen vloer.

De Cumulus vaart inmiddels ergens rond op de Donau begreep ik?
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Betise »

In feite zijn het niet echt zusterschepen zoals je nu wel ziet, in die tijd had iedere werf zijn eigen ontwerpen en als je een schip bestelde had je meestal niet veel keuze. Het casco was meestal een standaard ontwerp van de werf, alleen details kon je zelf invullen. Kijk maar naar de kempenaars van Ruytenberg in Raamsdonksveer of die van Geleijns in Roodevaart of de Fulton schepen uit Klein-Willebroek en natuurlijk de Duijvendijkers. Maar dit geldt voor de meeste werven uit die tijd. Soms hadden ze een geveegd model en een meer vol model of kon je kiezen uit een vaste stuurhut of een beweegbare maar dat was het dan ook wel. De motorkeuze was natuurlijk ook vrij. Sommige werven weigerden zelfs om aanpassingen in het ontwerp aan te brengen omdat ze de typische "signatuur" niet wilde verliezen.Tegenwoordig heb je aparte ontwerpbureau's die ontwerpen aan iedereen verkopen die het maar wil zodat je identieke schepen ziet welke op totaal verschillende werven gebouwd zijn en niets met elkaar te maken hebben.
rosalinde
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2015 15:59

Re: Vliegende Vaart

Bericht door rosalinde »

In Mannheim (642x1024).jpg
In Mannheim (642x1024).jpg (132.69 KiB) 1337 keer bekeken
Oorspronkelijk als 55 meter gebouwd Erik. Wanneer ze verlengd is weet ik niet en waar ze nu is ook niet.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Hallo allen , je gaat toch geen ABC op 625 tm vergelijken met een Deutz op 375 tm,dat is appels met peren ,en woonplaats of domicilie valt daar ook onder,en als ze al verkocht is naar Roemenië (Donau) dan heb je een correspondent nodig om dat te achterhalen met foto.
Eemspoort
Berichten: 3165
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Er is hier niemand die vergelijkingen trekt. Alleen maar leuke verschillen. Anders nog iets? Nee? Fijn, want op geneuzel zitten we hier niet te wachten, evenals open deuren in trappen. Dag hoor...
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

A B C maakt nog steeds goede motoren terwijl er niet veel motoren fabrieken overgebleven zijn.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door JC »

Ergens heb ik een paar foto's waarop dit schip Cutty Sark heet, zal eens opzoeken.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Hallo,als de vorige eigenaar zelf niet eens weet waar het schip naar toe is gegaan en waar verlengd ,is een blijk van weinig interresse ! gr Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

De DIANE is in 1960 gebouwd voor Philemon Camerman & zijn vrouw Germaine Mannaerts in Antwerpen. 54,97 x 7,27 x 2,49 en 600 ton groot.
In 1964 werd het de GEMAJO van Vegter. Het schip is in 1973 verlengd naar 61,00 x 7,24 x 2,57 – 710 ton. Dat zal wel op een Nederlandse werf zijn gebeurd.
Van 1979 tot 1989 werd het de ALTAMIRA van Kramer in Rotterdam.
Van 1989 tot 1998 het het schip als CUMULUS van M. van der Heide gevaren.
Daarna werd het de NEW YORK CITY van Martial Geeraert in Marchienne en de CUTTY SARK van Sylvain Druart in Thuin.

Ik denk trouwens dat 500 pk ABC 6 MDVS op 625 rpm en 375 pk Deutz RV6M 536 op 500 rpm elkaar qua afmetingen niet veel zullen ontlopen. Mijn voorkeur is bekend.

Op de Belgische onroerenderfgoedsite staat het volgende over de eerste eigenaar:
Etablissements Camerman was een belangrijke transportfirma gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer, en een garagebedrijf voor vrachtwagens met een onderhouds- en constructiewerkplaats. Het familiebedrijf werd na de Tweede Wereldoorlog uitgebouwd door Philemon Camerman (1911-1970), een zakenman, kunstminnaar en amateurschilder afkomstig uit het schippersmilieu. De site in de Markgravelei waar de firma zijn nieuwe zetel vestigde, was reeds bebouwd met industriegebouwen waarvan de oorsprong niet gekend is, en die ook na de nieuwbouw deel bleven uitmaken van het bedrijfscomplex. Het uitgestrekte binnengebied van het bouwblok gevormd door de Markgravelei, de Pyckestraat, de Haantjeslei en de Van Trierstraat, werd verder onder meer bezet door de voormalige brouwerij Tivoli (Pyckestraat 51) en de vroegere ateliers en diamantslijperij van de aannemer Peeters-Verheyen.

Het bouwproject betekende de start van een langdurige samenwerking tussen ondernemer Camerman en architect Soetewey, met als hoogtepunt de opdracht voor het ontwerp van het prestigieuze Nautilushotel. Dit legendarische hotel en kunstencentrum, dat als een van de iconen van het naoorlogse modernisme in Antwerpen geldt, werd in 1957 ingeplant in het havengebied nabij de Kruisschanssluis, met een panoramisch zicht over de Schelde. Het verdween in 1994 na jaren van leegstand en verval onder de slopershamer. Ook in de jaren 1960 voerde Soetewey nog opdrachten uit voor de firma Camerman, zoals het eveneens verdwenen Hansa service-station aan de Noorderlaan. Voor de architect wiens loopbaan pas na de Tweede Wereldoorlog werkelijk van start was gegaan, behoren de Camerman-projecten tot zijn belangrijkste realisaties. Deze gebouwen zijn symptomatisch voor het klimaat van economische bloei en ondernemingslust, de havenexpansie, en de enorme groei van de transportsector, in het Antwerpen van de wederopbouwjaren en de 'golden sixties'.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Gert, de GEMAJO is bij Boot Vrijenban Delft verlengd.
Goet, Kees.
.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie