Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
jarre_jarre
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door jarre_jarre »

Sowieso voor een wisselstroomdynamo kiezen lijkt mij, in het boek : "Elektriciteit aan boord" van Micael Hermann is er geen rede om voor een gelijkstroomdynamo te kiezen. Kun je niet een poeli aan de hoofdmotor maken, dan heb je meer ruimte om met grotere poulies de snelheid te regelen, en kunnen de kabels korter.. Ik ga morgen naar Hasselt dus als iets vanaf Rotterdam mee moet kun je een pb sturen. (ik vertrek rond 11:00)
A/B Luxe motor Spes Salutis
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Over het verschil tussen wissel- en gelijkspanningsdynamo's kwam ik een duidelijke uitleg tegen op een electronica zelfbouwforum. Bedankt Macc, whoever you are.. 8)
De moderne wisselstroomdynamo is een driefase dynamo waarbij de spanning wordt opgewekt in de stator die in het dynamo huis is gemonteerd. Het
voordeel is dat de stator, waarin de spanning wordt opgewekt vast is gemonteerd en dat de koolborstels alleen de bekrachtigings stroom van derotor moeten leveren die veel lager is en dus voor minder slijtage zorgt van de koolborstels. De alsdus opgewekte spanning moet worden gelijk gericht met
behulp van een gelijkrichter (dioden).

De gelijkspanningsdynamo werkt anders. Hierbij wordt de stroom opgewekt in het roterende anker. De spanning wordt via de draaiende collector afgenomen middels koolborstels die nu de volle dynamostroom moeten kunnen voeren. Hierdoor is slijtage van de koolborstels vele malen groter en de maximale opbrengst van een gelijkstroomdynamo beperkter. Een gelijkstroomdynamo bevat geen diodegelijkrichter. De spanning wordt gelijkgericht door de collector.

Een ander verschil is dat de spanningsregelaar voor een wisselstroomdynamo anders is dan voor een gelijkstroom dynamo. Een gelijkstroom dynamo bevat meestal ook een stroomregelaar. Een wisselstroomdynamo niet.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Nu ja, duidelijk, er wordt nogal wat overgeslagen......
Ook een regelaar voor een wisselstroomdynamo bevat een regelaar voor de maximale spanning en de maximale stroom. Anders help je je accu's of de dynamo naar de Philistijnen.
Een regelaar voor gelijkstroom idem dito. Deze bevat bovendien een terugslagrelais, iets wat bij de wisselstroomdynamo door de diodes verzorgd wordt.

Als ik het wel heb (maar het is lang geleden) komt een wisselstroomdynamo (eigenlijk wisselspanning!) eerder op spanning dan een gelijkstroomdynamo. Bij lage toerentallen zijn de wervelstroomverliezen in een gelijkstroomdynamo namelijk aanmelijk groter dan bij een wisselstroomdynamo. Hij weegt ook meer dan een wisselstroom dynamo.
De grote ramp is echter de collector. Deze veroorzaakt vonken (radiostoring) en slijt. Vooral in de machinekamer wil de collector nogal snel vervuilen waardoor vonkvorming en daarmee de kans op inbranden van de collector groter wordt. Na een aantal jaren is de slijtage meestal zover gevorderd dat men een laagje af moet laten draaien.
Verder moet men natuurlijk tijdig koolborstels vervangen en zorgen voor de juiste veerbelasting op de borstels.

Het grootste nadeel van de wisselstroomdynamo is de electronica. Electronica houdt niet van hoge temperaturen en ook niet van stoorimpulsen of kortsluitinkjes. Deze laatste resulteren meestal in een venijnige knal gevolgd door een indringende onaangename geur. Aan sommige van deze electronische regelingen hangt en flink prijskaartje, vooral als het om zware jongens gaat. Speciale supersnelle zekeringen kunnen nuttig zijn.

Indien nog mogelijk zou ik liever kiezen voor twee kleinere in plaats van één grote dynamo. De kans dat je in één klap zonder komt te zitten wordt dan aanzienlijk kleiner.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank voor jouw extra uitleg Pieter 8)
De voordelen van een wisselstroomdynamo tov een gelijkstroomdynamo zijn evident (mooi modewoord vind ik :lol: )
Zo lang die wisselstroomdynamo maar minimaal dezelfde Amperes levert bij hetzelfde toerental als de gelijkstroom versie, en dan vooral in het lage toeren gebied. Waar ik nog niet helemaal van overtuigd ben, want ik hoor ook anderen zeggen dat een gelijkstroomdynamo eerder stroom levert.
Twee dynamo's is geen gek idee, maar ik denk niet dat dat kan met een stel v-snaren. En dan moet er een extra poelie op de schroefas.

Jinny, zoals je ziet op onderstaande foto's loopt de min hier (nog) wel via het schip :cry: Via een stukje 35kwadraat zo te zien. Dat gaat in ieder geval veranderen. En de plus accukabel is 50kwadraat. Dit heeft mijn electricien niet gemaakt, zo zat het al.
IMG_7539.jpg
IMG_7539.jpg (168.52 KiB) 2085 keer bekeken

Gert, ik heb nog eens goed gekeken en gemeten, en kan een as-poelie van maximaal 70cm diameter kwijt. Dat zou een hele klus worden, want die zullen wel niet in standaard formaten ergens op de plank liggen :roll: Zoiets moet gedraaid worden, en vervolgens rijst de vraag; hoe krijgen we 'm er op. De huidige zit tegen een flens gebout, en ik denk dat ze daarvoor de schroefas getrokken hebben. Als zo'n poelie er gedeeld op kan dan wordt het al wat makkelijker.
IMG_7541.jpg
IMG_7541.jpg (167.86 KiB) 2085 keer bekeken
IMG_7537.jpg
IMG_7537.jpg (252.98 KiB) 2085 keer bekeken






De huidige twee V-snaren zijn Texrope HFX XPA 2380, dat zijn 13mm getande snaren. Ik denk dat die maar net de 63A oftewel ±1,5KW aan kunnen. De as-poelie is trouwens aardig ingesleten, ook poelies hebben niet het eeuwige leven.
IMG_7543.jpg
IMG_7543.jpg (180.32 KiB) 2085 keer bekeken
Wat je ziet zijn de reserve-snaren.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Gelijk vs Wisselstroom
Helaas in de loop der jaren een hoop boekwerkjes en brochures afgedankt,
maar bij een dynamofabrikant zouden de karakteristieken van een dynamo toch op te vragen moeten zijn.
ASA-boot electro had er ook nog een hoofdstukje aan gewijd in hun catalogus eind jaren zeventig......
Misschien is er toch nog wat op internet te vinden.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Een gelijkstroomdynamo levert perse -niet- eerder stroom dan een wisselstroom.
Juist andersom.
Kijk oude outo's waar beide systemen in geleverd zijn, bv de B Kadett van Opel.
De gelijkstroomdynamo had bij laag toeren twee gloeiende spijkers die voor koplamp doorgingen.
De wisselstroomvariant had knap licht bij dat toerental.
Dat er nog een poosje gelijkstroomdynamo's gebruikt zijn lag aan de prijs van die dingen tov een wisselstroom.

Gooi dat gelijkstroomding eruit.
En een moderne wisselstroomdynamo gaat minder vaak stuk dan zijn gelijkstroombroertje vroeger, dus gewoon één grote op de as.

Op het gezicht heb je ruimte zat, dus ik zou er een tussenasje monteren.
Meer toeren dus meer Amps..
Kan je de ophanging van de dynamo ook direct isoleren tov het schip.

Wat ik me wel afvraag, hoe worden die riemen gewisseld?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Die v-snaren worden gewisseld wanneer de schroefas los is. Gebeurt niet echt dagelijks, zeg maar.. :lol:
Er hangen twee nog niet gebruikte snaren als reserve.

Bedankt voor de adviezen Jinny 8) 8)
Ik ga eens kijken of een tussenasje een optie is. En dan een wisselstroomdynamo erop.

To be continued..
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ik denk dat je voor t gemak een deelbare poelie moet, en schakelriemen...
vaar om te leven (niet andersom)
jarre_jarre
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door jarre_jarre »

Nou dan moet de schroefas los en naar achter, je ziet op de foto's boven ook een aantal riemen klaar staan die er al om heen liggen..
A/B Luxe motor Spes Salutis
jarre_jarre
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door jarre_jarre »

sorry ik zie dat t antwoord er al stond toen ik de vraag nog aan het lezen was, toch een beetje te langzaam hier dus :shock:
A/B Luxe motor Spes Salutis
Plaats reactie