Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

Als het nog de originele bos besturing is vrees ik het ergste... In de paar jaar dat ik elektriker geweest ben een heleboel ellende met die dingen gezien... En Ed, meestal klopt dat inderdaad, dat n schottel sterker is, maar komt nog wel een voor dat de reductie en of schroef niet in verhouding staat met de motor, en dan kan het wel eens tegenvallen. Mn schoonvader (met een 80x8.2) heeft vorige week zijn schottel verruild met een stuurrooster, en met dezelfde 190 pk scania is die 2x zo hard gaan trekken op de klok.
Johan van der Voet
Ms Solutio
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Als 'ervaringsdeskundige'het volgende;anders dan ik hierboven lees had ik nauwelijks problemen met de nieuw ingebouwde Bos boegschroef in schotteluitvoering,noch electronisch noch mechanisch. Vond het elec. gedeelte goed fors uitgevoerd. Mechanisch wel wat kwetsbaar, vooral dat op-en-neer-systeem.
In mijn laatste schip heb ik 'n Van Tiem in laten bouwen en dat was van de eerste minuut tot het afhuizen fantastisch,dus de keuze voor 'n Van Tiem unit is prima,alleen het daaraan plakken van de huidige electronica geeft te denken...
Zou me over eventueel vermogensverlies geen zorgen maken:kracht zat, zeker als je straks 55 m bent.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Veen, de huidige elektronica is twee maanden oud want die heb ik laten vernieuwen. Dus dat moet werkend te krijgen zijn.

Ed, ik weet dat de schottel meer kracht zou leveren dan een stuurrooster. Maar een schottel is kwetsbaar, en gelimiteerd in het gebruik. Als je geladen bent en het is niet diep dan kan-ie niet uit de beun en levert hij een stuk minder kracht, en afstoppen werkt helemaal niet.
M'n huidige DAF 825 is 145 pk. Dat is niet bijzonder veel maar het moet maar. Ik kreeg een offerte van 17.800 (= staandaard prijs) voor een 315pk DAF-1160 afgeleide CCR-2 goedgekeurde motor, en dat was zonder laadlucht-doorverbinding die er ook op zou moeten. Daar heb ik op dit moment geen budget voor.

En deze unit is al op jaren. Toen ik ervoor stond terwijl we aan het troubleshooten en testen waren, schrok ik van alle speling die er op zat, en hoe het ding stond te trillen en te schudden. En mijn mede-schipper (met een levenlang binnenvaart ervaring) met mij. We waren beide in een klap alle vertrouwen in het apparaat verloren. Om hem weer in goede staat te krijgen vereist een complete opknapbeurt. En dat vind ik in dit geval zondegeld.
Hij lekte trouwens ook olie uit de haakse overbrenging onder water, getuige de oliefilm die ik zag bij het starten.

Weg ermee.

Ik kreeg zojuist een foto van de nieuwe unit. Niet schrikken :mrgreen:
2017-06-17-PHOTO-00000007.jpg
2017-06-17-PHOTO-00000007.jpg (262.17 KiB) 2074 keer bekeken
Borstel
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 okt 2008 08:52

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Borstel »

Erik , ik heb 10 jaar geleden een boegschroef van van wijk in laten bouwen in Werkendam met een stuurrooster deze werkt super , ik zou niet anders willen deze is wel met een plat liggende schroef van 90 cm en 320 PK daf 1160 . Ik doe er van alles mee zelfs als de hoofmotor stilstaat vaar ik er gewoon nog mee , nou is mijn schip maar een luxemotor van 39 x 5.40 maar een genot als je pk,s over hebt , achter heb ik ook een BAM 816 van 460 PK . Veel succes met je nieuwe uitdaging . Gr borstel
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

We liggen trouwens veilig en wel bij de werf Geertman in Zwartsluis.
IMG_6831.jpg
IMG_6831.jpg (172.21 KiB) 2025 keer bekeken

Het was een rustig reisje vanmorgen, vanaf Spannenburg. Om vijf uur weg en om half elf gemeerd.
Met 4Bft lukte het allemaal prima zonder kopschroef.

Auto opgehaald, en nu de ballast er aan het uit pompen.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef:
Ik kreeg zojuist een foto van de nieuwe unit. Niet schrikken
Ik schrik niet zo gauw hoor !
Ik zie dit liever, dan een opgeleukte boegschroef met een mooi likje verf. Nu kan je tenminste zien wat er aan mankeert en hoe de unit er daadwerkelijk uitziet.
Een boegschroef van : van Thiem is een goede boegschroef (Betrouwbaar)
Ik vind dat de boegschroef er niet verkeerd uitziet (telefonisch gekocht, zonder de unit gezien te hebben ?)
En deze unit kan je zelf wel t.z.t. wel schilderen.

Het lijkt wel een autosloperij met de sloopauto's op de achtergrond) :lol: :wink: 8)

De 145 Pk DAF is volgens mij voldoende, zeker als het schip straks 55 meter lang is !
Je moet je niet al te bang laten maken dat 145 PK te weinig is !
Of de DAF moet zo slecht zijn, dat deze ook moet vernieuwen, maar dan zou ik toch kiezen om een goede gebruikte 2e hands DAF 825 motor te kopen uit de sloop. (in de vrachtwagenwereld zijn zat van deze DAF 825 motoren te koop) Deze DAF motoren staan/stonden ook in de DAF leger voertuigen met weinig kilometers op de teller.

Voor 17.850,= Euro kan je ook het schip laten inkorten !!!
(dit zal ongeveer de prijs zijn voor het inkorten)

Tip:
Blijf je eigen gevoel volgen, dat is het beste, wij kunnen wel allerlei adviezen geven, als de beste stuurlui, maar jij moet zelf beslissen en uiteraard ook zelf betalen.
Je kan wel tonnen aan Euro's (extra) in het schip investeren, maar het moet ook allemaal terug verdiend worden !
En ja, het moet terugverdiend worden binnen tien jaar (Gezien jou huidige leeftijd) :wink: :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef:
We liggen trouwens veilig en wel bij de werf Geertman in Zwartsluis.
Goede degelijke betrouwbare reparatie scheepswerf. (zat vroeger in Dedemsvaart)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
liberian
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 apr 2016 13:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door liberian »

.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik ga het hier niet met je eens zijn Iberian.

Wikipedia:
Onder een hobby wordt in het algemeen een ontspannende activiteit verstaan die men in zijn vrije tijd uitoefent en die men graag doet.
Dat ontspannende klopt niet helemaal. Of beter gezegd helemaal niet :wink:

Het is wel een activiteit die ik graag uitoefen, dus op dat punt klopt je observatie.

Ik zie Vliegende Vaart als een uitdaging maar zeker niet als een hobby project wat alleen maar geld gaat kosten. In dat geval zou het plan mislukt zijn. Ik heb het bedrijf opgezet om er een commercieel succes van te maken.
Ik ga er vast niet rijk van worden, dan zou ik wel iets anders kiezen. Maar ik ga er wel voldoende geld mee verdienen om de investering terug te verdienen, plus een zekere winst marge. Dat is volgens mij geen hobby maar werk. Wel léuk werk, in mijn ogen. Maar ik neem aan dat alle binnenvaartondernemers hun werk leuk vinden, anders zouden ze het vast niet doen.

Ik had ook kunnen gaan vissen, of modellen bouwen of zo. Dát is hobby.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerben »

Ik zie het zo voor me: Erik in alle rust met een hengel langs de slootkant :-D
En daarna nog even een marathon lopen om echt te ontspannen ;-)
Live to sail, sail to live
Plaats reactie