Waar was dit?

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Waar was dit?

Bericht door Jan Kroes »

Jemeppes sur Meuse

jemeppes 3 kl.jpg
jemeppes 3 kl.jpg (103.87 KiB) 1280 keer bekeken
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Waar was dit?

Bericht door veen1195 »

O, vandaar 2 rivieren😀
Gr. Jan
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar was dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, dank voor de absolute zekerheid die je met je tekst, maar vooral met de foto hebt gegeven.

In die haven hebben we met de Jolles eind jaren zestig begin 70 vele malen slakkenzand geladen voor de snelwegen aanleg in Holland.
Maar toen was de haven opgeknapt en waren er rondom betonnen muren met een overstekende rand aan de bovenkant. Zo konden vrachtwagens de lading rechtstreeks in het schip kiepen. Dat ging heel goed bij een spits van 5 meter. Maar bij een kempenaar lukte het alleen wanneer er grote vrachtwagens werden gebuikt zodat het laatste deel van het zand met gang uit de bak kwam. Anders lag je na 5-6 vrachtwagens zo scheef als een toeter en moest je verhalen naar de andere kant om dan weer recht te komen. Iets dat bij schepen breder dan een kempenaar sowieso moest.
Met de Jolles van 6,36 lukte het meestal wel. En als ie uiteindelijk 15 cm of zo scheef lag dan was dat volgens pa niet de moeite om te verhalen:
"Pak maar ekkes ´n schup en gooi het ding maar reg" , probleem opgelost. (die goeie ouwe tijd, weet je wel).

In die tijd zat aan de buitenkant een grote zand en grind handel, met een grote lichtblauwe kraan. Volgens mij heette die "Brigravier" maar daar ben ik niet zeker van. Als i nu die trechters zie dan denk ik dat dit diezelfde firma is, maar dat deze verhuist is naar de andere zijde van de havendam en aan de rivier is gaan zitten. Maar dit is een aanname van mij die ik absoluut niet kan staven met persoonlijke herinneringen.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Waar was dit?

Bericht door Jan Kroes »

Klinkt bekend. Ik denk dat die naar de buitenkant verhuisd zijn omdat de grotere schepen niet in de haven "pasten".
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar was dit?

Bericht door ichthus »

ichthus schreef: 08 dec 2018 10:40 Hallo allen, hier geen getuigen van suikerbieten door de raampjes gooien ? er waren nog geen camera,s , maar wel traject controle ! welke sluis was dit ?
gr Wim
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

wim traject controle had je in friesland je kreeg dan soms een brief mee met de vraag of je die af wilde geven op sluis gaarkeuken bv. en daar stond dan je de tijd in van vertrek in lemmer bv
maar over welke sluis heb jij het ????
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar was dit?

Bericht door ichthus »

Hallo allen, en Piet heel goed verhaal maar de sluis is Terhorne ook meer bekend als Sneker sluis,en als je geen brief had kreeg je al een prent op de Sneker sluis,dit was dan voor de bietenschippers een reden om dat hokje een beetje frisse lucht te verschaffen, dus de sluis is Terhorne.!!
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar was dit?

Bericht door piet42 »

een ijkoud bericht zo te zien maar waar dat is de moeilijkheid maar mogelijk zien jullie er wat in
Bijlagen
waarwasda.jpg
waarwasda.jpg (122.97 KiB) 802 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar was dit?

Bericht door ichthus »

Hallo allen, een kalkzand steenfabriek,maar waar ?
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar was dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Het doet mij aan Vuren aan de Waal denken.
Plaats reactie